۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 83153859
T T
۰ نفر
كیفیت انواع نان یك درصد بهتر شد

تهران- ایرنا- مدیر عامل شركت بازرگانی دولتی ایران از ارزیابی ماهانه كیفیت نان در خبازی های سراسر كشور خبر داد و گفت: بر اساس آخرین بررسی كه آذر ماه گذشته انجام شد، كیفیت نان نسبت به مدت مشابه پارسال یك درصد بهبود یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «یزدان سیف» روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح عملكرد این سازمان در بخش خرید تضمینی، تامین و تنظیم بازار كالاهای اساسی درباره ارزیابی كیفیت نان افزود: در این بررسی كه با نمونه گیری از 2 هزار و 800 واحد نانوایی انجام شد، نان سنگك با كسب نمره 86.9 از معیار 100 توانست در صدر قرار گیرد.
به گفته وی، در این رتبه بندی نان بربری ۸۵، نان لواش ۸۴ و نان تافتون ۸۳ امتیاز كسب كردند كه در مجموع كیفیت نان یك درصد بهتر شده است.
وی تصریح كرد: با همكاری بانك سپه برای نوسازی نانوایی ها قرار است به ازای هر واحد نانوایی 150 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شود كه تا آبان ماه امسال نزدیك 151 میلیارد ریال از این تسهیلات پرداخت شده است.
سیف با بیان اینكه تجهیز نانوایی ها در بهره وری و كیفیت تولید نان تاثیرگذار است، گفت: از بانك سپه تعجیل در بررسی پرونده ها و تسهیل در تشكیل پرونده مراجعان را خواستاریم.
معاون وزیر جهادكشاورزی اضافه كرد: سالانه برای تامین نان مردم حد‌ود هشت هزار و 145 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شو‌د كه 6 هزار و 145 میلیارد تومان آن از محل تبصره 14 قانون بودجه، 2 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی تامین می شود؛ بخشی نیز از طریق اوراق مشاركت تامین خواهد شد.
وی اظهارداشت: پرداخت این یارانه برای این است كه قیمت نان برای مصرف كنندگان افزایش پیدا نكند.

** عملكرد مراكز خرید تضمینی ارزیابی می شود
سیف د‌رباره بر‌نامه‌ ریزی خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ افزود: در نظام جدید خرید تضمینی گندم با در نظر گرفتن رفاه كشاورزان برای تحویل محصول كیفی، كاهش هزینه های دولت برای ارتقای كیفیت و ذخیره سازی و تامین منابع گردش مالی پروژه تلاش داریم محصول كیفی تری به دست مصرف كنندگان برسانیم.
وی اضافه كرد: با رصد و ارزیابی عملكرد خرید و مراكز خرید تضمینی سال گذشته، از اواسط بهمن ماه امسال نیز با ارایه فراخوانی كیفیت، تجهیزات، اعتبار سنجی مالی مراكز خرید تضمینی برای سال آینده مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: سال گذشته در فرایند خرید تضمینی گندم 50 درصد ارزش كالای خریداری شده به صورت نقدی به كشاورزان پرداخت شد و بقیه مبلغ پس از ثبت در سامانه با فاصله زمانی بین یك ماه تا 45 روز توسط بانك كشاورزی پرداخت شده است.
به گفته وی، در برخی ماه ها به دلیل افزایش حجم خرید تضمینی گندم به دلیل تامین منابع به طور متوسط بین 28 تا 36 روز تاخیر در پرداخت داشته ایم.

** 385 هزارتن انواع دانه های غیرروغنی خریداری شد
مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ بالغ بر ۵۸ هزار تن سویا، كلزا و آفتاب‌گردان، ۳۸۵ هزار تن انواع دانه غیرروغنی از كشاورزان خریداری و ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به حساب كشاورزان پرداخت شد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
وی افزود: برای آرامش بازار، قیمت هر كیلوگرم روغن خام سویا به قیمت مصوب 3850 تومان، روغن پالم به 3950 تومان و روغن آفتابگردان با قیمت 3700 تومان ارایه می شود.
به گفته سیف، از ابتدای سال تاكنون نزدیك 200 هزارتن ذخایر استراتژیك روغن گردش داشته است.

**سامانه جدید خرید و فروش آرد برای جلوگیری از قاچاق رونمایی می شود
معاون وزیر جهادكشاورزی گفت: به دلیل یارانه‌ای بودن قیمت نان و جلوگیری از قاچاق گندم، بنا به تصمیم دولت سامانه خرید و فروش آرد به خبازی ها، آزادپزها صنف و صنعت، در بهمن ‌ماه امسال رونمایی می‌شود.
وی با بیان اینكه پرداخت یارانه به نان د‌ر سالهای گذشته باعث افزایش قاچاق گندم شده است، گفت: این سامانه اجازه می‌دهد كه فروش گندم به كارخانه‌ها تنها متناسب با آردی كه آنها به نانوایی‌ها می‌دهند، انجام شو‌د.
سیف اضافه كرد: این سامانه به صورت آزماشی در یكی از استان‌های كشور اجرایی شده و قرار است د‌ر بهمن‌ما‌ه امسال به‌طور كامل از این سامانه رونمایی شو‌د كه پایانی بر قاچاق و كاهش اختلاف قیمت گندم داخلی و خارجی باشد.
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وی با بیان اینكه ۴۰۰ كارخانه آرد و ۲۵ هزار صنف نانوایی و آزادپز در این سامانه ثبت‌نام شده است، گفت: در 10 روز گذشته ۵۸ هزار تن درخواست آرد د‌ر این سامانه ثبت سفارش شده كه از این میزان 55 هزارتن مورد تایید قرار گرفته و بخشی از آن در حال نقل و انتقال است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

** حذف ۲۰ هزار تن برنج فاسد تكذیب شد
مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران در پا‌سخ به ادعای یكی از مسئولان درخصوص حذف ۲۰ هزار تن برنج فاسد د‌ر انبارهای شركت بازرگانی دولتی ایران، آن را رد كرد و گفت: زمانی كه یك شركت دارای گردش سالانه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ۲۰ میلیون تن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گندم، یك میلیون تن برنج و یك میلیون تن روغن خام است، به طور حتم در این فرایند دورریز وجود دارد اما هرگز چنین رقمی نبوده است.
وی اظهارداشت: امسال با تخصیص 35 میلیارد تومان انبارها ر‌ا تجهیز كردیم تا میزان دورریزی و پرت كالاها به حداقل برسد.
وی ادامه داد: در دولت گذشته استاندارد مشخصی در زمینه فلزات سنگین و تاریخ مصرف برای واردات كالاهای اساسی نداشتیم، كه در دولت یازدهم با تصویب حد مجاز فلزات سنگین توسط سازمان ملی استاندارد همه برنج هایی كه در گذشته در انبارها موجود بود را با استانداردهای جدید مطابقت دادیم كه بخشی از این محصولات به دلیل داشتن فلزات سنگین غیرمجاز از چرخه مصرف انسانی خارج شد تا به مصارف حیوانی برسد.
اقتصام**9186*2025
۰ نفر