به گزارش ایرنا، تپه حصار دامغان اولین بار توسط «اریخ اشمیت» از دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1312 مورد كاوش قرار گرفت، در نتیجه كاوشها، روشن شد كه این محوطه باستانی دارای سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ است، از زمان كاوشهای اشمیت در تپه حصار این محوطه به عنوان یكی از محوطه های مبنا برای شناسایی فرهنگهای همزمان در فلات مركزی ایران مورد استناد باستان شناسان است.
مجموعه تپه حصار دامغان مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح است كه در 24 شهریور سال 1310 به شماره 40 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
با عبور دو خط راه آهن از میان مجموعه تپه حصار دامغان به عنوان یكی از آثار بی نظیر تاریخی، این مجموعه دچار خسارت های فراوانی در طول این سال ها شده است.
این مجموعه تاریخی در مسیر اصلی ریلی تهران - مشهد و در فاصله پنج كیلومتری مسیر ریلی شهر دامغان به شاهرود قرار دارد و با عبور روزانه 80 رام قطار، در حال تخریب و نابودی است.
تمام قطارهای تهران - مشهد در مسیر رفت و برگشت، در دو خط ریلی، از دل تپه حصار دامغان عبور می كند كه این امر سبب فرسایش و آسیب به این مجموعه و برهم خوردن زیبایی این بنای تاریخی شده است.
روزانه 80 رام قطار از ناحیه راه آهن شمال شرق (1) در استان سمنان عبور می كند، این ناحیه دو خط ریلی رفت و برگشت دارد كه در جنوب دامغان از دل مجموعه تاریخی تپه حصار می گذرد و باید برای حفظ این میراث كهن و جلوگیری از تخریب آن اقدام كرد.
جا به جایی ریل قطاری كه از مجموعه تاریخی هفت هزار ساله تپه حصار دامغان عبور می كند، به یك درخواست ملی تبدیل شده است.
به گفته كارشناسان، عبور قطارهایی كه از پیكره تپه حصار دامغان می گذرد تا سال های آینده اثری از این میراث كهن برجای نخواهد گذاشت و باید با جا به جایی خط ریلی قطار و یا احداث پل برای خط ریلی، برای حفظ و احیاء این اثر ملی اقدام كرد.
** دغدغه سمن ها برای مراقبت از تپه حصار
در روزهای گذشته جمعی از تشكل های مردم نهاد استان های سمنان، تهران، البرز، قزوین، مازندران و گلستان در بازدید از این بنای تاریخی اعتراض خود مبنی بر عبور ریل از این مجموعه را اعلام كردند.
این تشكل های مردمی در نامه ای به معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزیر راه وشهرسازی اعلام كردند: مجموعه باستانی تپه حصار دامغان، دارای قدمتی بالغ بر 7 هزار سال است كه یكی از مهمترین تپه های پیش از تاریخ ایران زمین محسوب می شود.
در ادامه نامه آمده است: كاوش های صورت گرفته در این مجموعه نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه این اثر در فرهنگ و تمدن سرزمین ما است. این تشكل های مردمی اضافه كردند: آنچه كه این گنج نهفته در دل خاك را رنج می دهد بی تدبیری كسانی است كه قریب به 80 سال پیش با كشیدن ریل راه آهن از میانه این محوطه باستانی زخمی بر پیكرش نشاندند و متاسفانه این بی تدبیری با كشیدن خط دوم راه آهن در دهه هفتاد تكرار شد و لرزه عبور 80 قطاری كه روزانه از دل تپه حصار می گذرد، نفس میراث هفت هزار ساله را به شماره انداخته است.
** نگرانی از عبور خط سوم ریلی از تپه حصار
در ادامه نامه درخواستی تشكل های مردمی آمده است: این روزها زمزمه های كشیده شدن خط سوم و برقی شدن مسیر ریلی نگرانی هایی را به وجود آورده است كه بیم آن می رود بار دیگر استخوان تاریخ و فرهنگ ما زیر چرخ های قطار به اصطلاح توسعه خرد شود كه ما ضمن ابراز نگرانی از وقوع عملیاتی شدن این طرح انتظار داریم در دولت تدبیر و امید، ضمن بررسی كارشناسی جامع در این خصوص، زمینه جا به جایی ریل های موجود نیز فراهم و اجرا شود.
جمعی از سازمان های مردم نهاد كشور در ادامه بیان كردند: با عنایت به وجود مسیرهای جایگزین در نزدیكی مجموعه و به منظور ارج نهادن به جایگاه میراث فرهنگی و تمدن ایران زمین، دستور فرمایید در جهت مرهم نهادن بر این زخم 80 ساله تدابیر لازم اتخاذ شود تا زمینه امید به آینده در نزد دوستداران میراث فرهنگی مهیا گردد و تصویر زیبا و ستودنی از تدبیر مسئولان محترم این سرزمین در صحنه بین المللی ثبت و ماندگار شود.
** خط سوم قطار تهران- مشهد از تپه حصار عبور نمی كند
میركل راه آهن شمال شرق (1) خاطرنشان كرد: برخی از نمایندگان مجلس و دوستداران بناهای تاریخی نسبت به عبور ریل قطار از اطراف این تپه موضع گیری هایی داشته اند كه در بعضی موارد این اظهارنظرها كارشناسی نیست.
فرشاد زادخور با بیان اینكه عبور خط سه ریل قطار پرسرعت تهران- مشهد از تپه حصار دامغان به هیچ عنوان مطرح نیست، گفت: این اداره كل از نشست های تخصصی برای ابهام زدایی در میزان تاثیرگذاری عبور خطوط ریلی بر تخریب آثار تاریخی استقبال می كند.
** تپه حصار نماد تمدن ایران زمین است
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: تپه حصار، تمدن ایران است كه سال های طولانی مورد تهاجم ریل راه آهن قرار گرفته است.
مهدی قاسمی اضافه كرد: برداشته شدن ریل راه آهن این روزها به یك مطالبه جدی از سوی سازمان های مردم نهاد كشور و مردم دامغان تبدیل شده است.
وی خاطر نشان كرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان دامغان در كنار مردم در حال پیگیری این موضوع است كه تا كنون نتیجه ای حاصل نشده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: امیدواریم با همت مسئولان وزارت راه و شهرسازی و نهادهای مربوطه، ریل راه آهن در آینده ای نزدیك از دل این مجموعه جدا شود.
9856/6103
سمنان - ایرنا - تپه حصار مجموعه ای تاریخی در دامغان است كه دو خط ریلی به صورت رفت و برگشت از میانه آن عبور می كند، اكنون سازمان های مردم نهاد از برنامه ریزی ها برای عبور خط سوم ریلی از این مجموعه ابراز نگرانی می كنند.