۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83154822
T T
۰ نفر

استقبال دوباره ژاپنی‌ها از مستند شرقی

۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83154822
استقبال دوباره ژاپنی‌ها از مستند شرقی

تهران - ایرنا - مستند «شرقی» كه به زندگی، آثار و افكار «ایزوتسو » پژوهشگر ژاپنی پرداخته در تازه ترین نمایش خود در ژاپن مورد توجه و استقبال اهالی این كشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مستند «شرقی» ساخته مسعود طاهری درباه زندگی ایزوتسو اندیشمند، فیلسوف، اسلام شناس و قرآن پژوه ژاپنی است.
وی توجه ویژه ای به سنت های شرقی اعم از عرفانی، فلسفی و آیین های شرقی مانند اسلام، تائوئیسم و بودیسم داشت كه در نهایت به مطرح كردن فلسفه اصلی‌اش یعنی فلسفه شرقی شد كه بخش بزرگی از فیلم به شكل گیری پایه‌ها و نقد همین فلسفه اختصاص دارد.
در این فیلم مستند بیش از شصت تن از افراد و شخصیت‌های برجسته در مورد زندگی، آثار و افكار این شخصیت علمی ژاپنی به اظهارنظر پرداخته‌اند كه از جمله آنها می‌توان به سید حسین نصر، هرمان لندولت، مهدی محقق، مرحوم توشیو كورودا، آكیرا ماتسوموتو، راهب بزرگ كوسی موری موتو، پیر لوری، ویسنوسكی، خوان خوزه لوپز، داریوش شایگان و بسیاری از شخصیت های مطرح و شناخته شده اشاره كرد.
به گزارش ایرنا، این مستند به تازگی در شهر فوكواوكای ژاپن و به همت «شوجی ایجیما» و با سخنرانی «ساره مریم ایمامورا یوكیه» از مسلمانان فرهیخته شهر فوكواوكا و اوگاساوارا اسلام‌شناس مقیم این شهر و با حضور جمعی از فرهیختگان و اسلام‌دوستان شهر فوكواوكا و استان كیوشو برگزار شد.
ایجیما در این مراسم و در پیامی آورده كه بحث‌های مختلفی درباره این فیلم درگرفت اما مهمترین سوال این مراسم این بود كه چرا یك كارگردان ایرانی این موضوع را برای ساخت فیلم خود انتخاب كرده است؟ و سوال مهم بعدی حضار این بود كه چرا كارگردان این نام را برای این فیلم برگزیده است؟
«ساره مریم ایمامورا یوكیه» پس از تماشای مستند با ابراز علاقه به مستند شرقی، گفت: وقتی برای اولین بار زیبایی زبان عربی را دیدم و صوت آن را شنیدم، جانم لرزید و به گریه افتادم. در آن لحظه، تصمیم گرفتم مسلمان شوم و بعد با خواندن قرآنی كه آقای ایزوتسو ترجمه كرده‌اند، متقاعد شدم و به اسلام گرویدم.
وی افزود: مدتی بدون اینكه شخصیت آقای ایزوتسو را بشناسم گذشت، تا اینكه شنیدم مستندی درمورد ایشان ساخته شده. با این تصور كه این مستند ارتباط ایشان با اسلام و اینكه چگونه قرآن را ترجمه كرده است، برای دیدن فیلم رفتم.
ایمامورا یوكیه ادامه داد: اما این مستند شخصیت آقای ایزوتسو را از دیدگاهی كاملا متفاوت به تصویر كشید. اگرچه با یكبار دیدن این مستند نمی توان درك كرد كه ایشان در چه دوران پر التهابی زندگی می‌كردند و در آن برهه از چه اعتباری به عنوان پژوهشگر و اندیشمند برخوردار بودند، اما از شهادت دیگر پژوهشگران این مسئله را فهمیدم. ایشان بسیار مورد ستایش قرار گرفته است. این فیلم با موسیقی روان و صحبت های فراون به سرعت پیش می‌رود.
این پژوهشگر خاطرنشان كرد: با دیدن این فیلم پی بردم فلسفه و اندیشه چیزی نیست كه به آسانی بتوان فهمید. من هنوز حیرانم و در این اندیشه كه در نهایت آقای ایزوتسو میخواست چه چیزی در این جهان از خود بجا بگذارد. دوباره می‌خواهم نگاه كنم و یاد بگیرم. این فیلم جذاب باعث شد كه این فكر به ذهنم خطور كند.
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **
۰ نفر