۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 83155999
T T
۰ نفر

اوكراين 2018؛ تقابل با روسيه و نزديكي با غرب

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 83155999
اوكراين 2018؛ تقابل با روسيه و نزديكي با غرب

مسكو- ايرنا - مقامات اوكراين در سالي كه گذشت سياست دوري از روسيه و نزديكي به غرب را در دستور كار قرار داده بودند و به تدريج وارد رويارويي با روسيه شدند و سال 2018 را درحالي به پايان بردند كه تنش ها بين دو كشور روز بروز بيشتر شد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، كليساي ارتدوكس اوكراين نيز امسال همگام با مقامات دولتي كي يف راه خود را از كليساي ارتدوكس روسيه جدا كرد و از كليساي استانبول خواست تا قيوميت او را بپذيرد.
در ادامه نگاهي به مهمترين تحولات اوكراين در سال 2018 مي اندازيم.

**تاسيس كليساي ارتدوكس واحد اوكراين
اعلام تاسيس واحد مستقل كليساي ارتدوكس در اوكراين، يكي از مهمترين رويدادهاي تاريخي و مذهبي اين كشور در سال گذشته بود كه با حمايت پاتريارك وارفاليمي رهبر ارشد ارتدوكس هاي جهان و كليساي ارتدوكس استانبول رقم خورد.
هدف اصلي اين اقدام كه پترو پروشنكو رئيس جمهوري اوكراين حامي آن بود، پايان دادن به نفوذ كليساي ارتدوكس روس در اوكراين بود چرا كه بيش از 300 سال كليساي اوكراين زير نظر كليساي ارتدوكس روسيه فعاليت مي كرد و اسقف اعظم آن توسط اسقف هاي مسكو تعيين مي شد.
مقام هاي اوكرايني اميدوارند با اين اقدام از نفوذ مذهبي روسيه بر اوكراين كاسته شود و ديگر 15 ميليون روس تبار پيرو كليساي ارتدوكس روس در اين كشور، تحت تاثير فرامين كليساي ارتدوكس روسيه نباشند.

**توقيف شناورهاي اوكرايني با 24 خدمه
توقيف دو ناوچه و يدك كش نيروي دريايي اوكراين توسط مرزبانان روسي كمتر از دو ماه مانده به پايان سال 2018 روابط مسكو و كي يف را بشدت تيره كرد.
تنش ميان روسيه و اوكراين كه از سال 2014 به دليل الحاق كريمه به روسيه آغاز شد، بر اثر اين حادثه به اوج خود رسيد.
روس ها اعلام كردند كه شناورهاي اوكرايني بدون توجه به هشدارهاي نيروهاي مرزباني به آب هاي سرزميني اين كشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقيف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوي آب ها و از كي يف نيز خبر رسيد كه دو كشتي كوچك زرهي 'برديانسك' و 'نيكاپول' و يك يدك كش 'ياني كاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماريپول' در درياي 'ازوف' در حركت بودند كه در محاصره نيروهاي روسي قرار گرفتند.
24 ملوان اوكرايني به اتهام ورود غيرقانوني به آبهاي سرزميني روسيه به حبس محكوم شده اند و انتظار مي رود محاكمه آنها پس از تعطيلات سال نوي ميلادي از سرگرفته شود.
رئيس جمهوري اوكراين، توقيف سه شناور و بازداشت 24 ملوان اين كشور در درياي سياه توسط روسيه را اعلان جنگ اين كشور عليه اوكراين خواند.
پروشنكو بازداشت ملوانان اوكرايني را اعلان جنگ دانست و روسيه را كشوري متجاوز خواند كه به اوكراين در سال 2014حمله و كريمه را اشغال كرده است.
رئيس جمهوري اوكراين در پي اوج گرفتن تنش ميان روسيه و كشورش، روز هفتم آذر ماه در 10 استان اوكراين به مدت يك ماه حكومت نظامي اعلام كرد.

**لغو رواديد بين اوكراين و اتحاديه اروپا
اوكراين و اتحاديه اروپا 21 خرداد ماه الزام دريافت رواديد را به صورت متقابل لغو كردند تا اوكرايني ها يك گام ديگر به اتحاديه اروپا نزديكتر شده باشند.
اوكراين و اتحاديه اروپا در ارديبهشت ماه 97 موافقت نامه لغو نظام رواديد را امضا كردند و بروكسل شرايط ويژه اي را براي سفر اتباع اوكراين وضع و اعلام كرد.
سفر بدون رواديد به اروپا از آرزوهاي ديرينه بسياري از اوكرايني ها بود اما علت اصلي تمايل مردم اين كشور به سفر به اروپا، كسب درآمد بيشتر است كه به دليل شرايط دشوار اقتصادي در اين كشور بوجود آمد.

**تحريم هاي متقابل اوكراين و روسيه
تبادل بسته هاي تحريم اقتصادي و مالي بين روسيه و اوكراين در سال 2018 ادامه داشت و دو كشور در چند نوبت يكديگر را تحريم كردند.
آخرين مورد تحريم ها از سوي دولت روسيه در مورد اوكراين وضع شد و واردات انواع كالاها ازجمله محصولات كشاورزي و شيريني جات و مواد غذايي از اوكراين منع شد.
به عقيده كارشناسان، اعمال اين تحريم باعث كاهش صادرات اوكراين به روسيه مي شود كه در سالهاي اخير به حدود 25 ميليارد دلار رسيده بود.
انتظار مي رود اوكراين در سال 2019 بر اثر اين تحريم ها، بين 500 ميليون دلار تا يك ميليارد دلار كاهش صادرات به روسيه داشته باشد.
اروپام*391*1346**1485 ** 1546