۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 83156271
T T
۰ نفر
رائول كاسترو ازسياست هاي ترامپ در قبال كوبا انتقاد كرد

تهران-ايرنا- رئيس جمهوري سابق كوبا روز گذشته همزمان با شصتمين سالگرد پيروزي انقلاب اين كشور به شدت از دولت ترامپ به دليل بازگشت به مسير قديمي تقابل با هاوانا و مداخله در امور آمريكاي لاتين انتقاد كرد.

به گزارش خبرگزاري رويترز، 'رائول كاسترو' كه در آوريل سال گذشته ميلادي قدرت را به 'ميگل دياز كانل' رئيس جمهوري جديد كوبا واگذار كرد، هم اكنون رهبر حزب كمونيست حاكم كوبا است.
در همين حال، كاسترو در سانتياگو شهري كه 60 سال پيش فيدل كاسترو پيروزي انقلاب كوبا را در آن اعلام كرد، گفت: بار ديگر شاهد آن هستيم كه ايالات متحده آمريكا مسير تقابل با هاوانا را در پيش گرفته است.
رائول و فيدل كاسترو رهبر سابق كوبا هدايت اقداماتي را درسال 1959ميلادي برعهده داشتند كه منجر به سرنگوني ديكتاتوري تحت حمايت آمريكا در كوبا شد. پس از ان تقابل ميان كوبا و آمريكا براي دهه ها ادامه داشت.
در آن زمان انقلاب كوبا الهام بخش جنبش هاي چپ گرا در سراسر آمريكاي لاتين شد. در حالي شصتمين سالگرد انقلاب كوبا در اين كشور جشن گرفته شد كه منطقه آمريكاي لاتين در اين برهه زماني به سوي راست گراها گرايش پيدا كرده است. برخي از كشورهاي چپ گراي هم پيمان كوبا در امريكاي لاتين از جمله ونزوئلا و نيكاراگوئه در حال حاضر با بحران هاي سياسي و اقتصادي مواجه هستند كه آينده سياسي اين دو كشور را در هاله اي از ابهام قرار مي دهد.
اين اظهارات رائول كاسترو در حالي مطرح شده است كه 'جان بولتون' مشاور امنيت ملي آمريكا اخيرا تاييد كرده بود كه واشنگتن رويكرد سختگيرانه تري را در قبال كوبا، ونزوئلا و نيكاراگوئه در پيش خواهد گرفت.
رائول كاسترو در ادامه اظهاراتش افزود: كوبا طي شش دهه پس از انقلاب اثبات كرده كه از تهديدها نترسيده است. در عين حال همچنان به همزيستي مسالمت آميز و همراه با احترام اعتقاد دارد.
به گزارش ايرنا، 'ميگل دياز كانل' رئيس جمهوري كنوني كوبا نيز پيش تر ضمن انتقاد از تحريم هاي آمريكا عليه كشورش اعلام كرد كه تحريم هاي اقتصادي، تجاري و مالي آمريكا عليه هاوانا مانع اصلي پيشرفت اقتصادي كوبا است.
دياز كانل همچنين اخيرا گفته بود: تا زماني كه دولت فعلي آمريكا رويكرد و نگرش 'غيرعادي و نابهنجارش' در قبال هاوانا را تغيير ندهد؛ دولت كوبا نمي تواند با دونالد ترامپ وارد مذاكره شود.

اروپام**9234**2040