۱۳ دی ۱۳۹۷، ۸:۳۷
کد خبر: 83157150
T T
۰ نفر
نبود ثبات اقتصادي مهمترين مشكل شركت هاي دانش بنيان است

تهران- ايرنا- مدير مركز رشد فناوري هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف در مورد مهمترين مشكل واحدهاي فناور براي موفقيت گفت: نبود ثبات در فضاي اقتصادي كشور اصلي ترين مشكل اين واحدها است؛ زيرا امكان برنامه ريزي و هدفگذاري را مي گيرد و بسياري شركت ها از فضاي مبهم فعلي گلايه دارند.

حركت به سوي دانشگاه هاي نسل سوم كه گذر دانشگاه هاي نسل اول (آموزش محور) و نسل دوم (پژوهش محور) و رسيدن به دانشگاه هاي كارآفرين با هدف توليد ثروت را تبيين مي كند، مولفه هاي مختلفي از جمله توسعه مراكز رشد و پيش رشد، گسترش صندوق هاي پژوهش و فناوري و صندوق هاي خطرپذير، توجه به شتاب دهنده ها و كسب و كارهاي نوپايه و پارك هاي علم و فناوري را دربرمي گيرد.
مركز رشد كه معادل فارسي كلمه انكوباتور/incubator است، براي حمايت از كارآفرينان تحصيل‌كرده تاسيس شده و با هدف ارائه امكانات و تسهيلات عمومي، زمينه پا گرفتن شركت‌هاي جديد را فراهم مي‌كند. اين مراكز معمولا مكان فيزيكي و تسهيلات مشتركي در اختيار شركت ها و واحدهاي فناور نوپا قرار مي دهند؛ همچنين آموزش هايي مانند شناخت بازار، بازاريابي، نحوه تعامل با نهادهاي دولتي مانند گمرك و بيمه را به موسسان شركت ها ارائه مي دهند.
دكتر بهنام طالبي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا، اظهار داشت: البته شركت هاي دانش بنيان، واحدهاي فناور و استارتاپ ها كه تازه وارد فضاي اقتصادي و بازار كار شده اند، مسائل ديگري هم دارند؛ مشكلات مربوط به جلب حمايت از صندوق هاي مختلف يا بحث هاي مالياتي و بيمه كاركنان از اين جمله است.
وي افزود: بايد بپذيريم در همه اين موضوعات براي حل مشكلات شركت ها دستاوردهايي داشته ايم ولي هنوز مسائل اجرايي دست و پاگير وجود دارد و فاصله زيادي تا نقطه مطلوب داريم.

* انرژي، محيط زيست و سلامت؛ اولويت هاي مركز رشد شريف
مدير مركز رشد فناوري هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف در مورد اولويت هاي مركز رشد براي پذيرش شركت ها و واحدهاي فناور گفت: با توجه به اينكه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري خواستار ماموريت گرا شدن دانشگاه ها و پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد وابسته به اين دانشگاه ها است ما در پذيرش شركت ها در مركز رشد اولويت هايي داريم.
وي توضيح داد: شركت ها و واحدهاي فناوري كه در زمينه هاي انرژي، سلامت به ويژه توانبخشي و محيط زيست فعاليت مي كنند از اولويت برخوردار هستند. اما با توجه به توانايي ها و نقاط قوت دانشگاه حوزه هاي مطالعاتي ديگري مانند فناوري اطلاعات، هوافضا، برق و قدرت و ديگر حوزه هاي دانش نيز مد نظر است و اگر واحدي در يكي از اين زمينه ها دستاورد مطرحي داشته باشد، قطعا پذيرش خواهد شد.
طالبي در مورد فعاليت هاي مركز رشد دانشگاه شريف گفت: دانشگاه صنعتي شريف نزديك به دو دهه در زمينه شركت ‌هاي دانش بنيان و مراكز رشد فعاليت دارد. اين دانشگاه از اوايل دهه 80 ابتدا مركز كارآفريني، مركز رشد و در سال 95 پارك علم و فناوري دانشگاه را تاسيس كرد. پارك نهاد مادر است كه بر اساس ساختارهاي وزارت علوم مركز رشد ذيل پارك قرار دارد.
وي افزود: بيشتر شركت هاي مستقر در مركز رشد شركت دانش بنيان هستند، در مركز رشد از سال 82 بيش از 300 شركت پذيرش شده اند.
طالبي در مورد ميزان موفقيت اين شركت ها و مستقل شدن آنها نيز گفت: بر اساس آمار كلي، 20 درصد اين شركت ها شركت هاي بسيار موفق در حد ملي با گردش پولي چند ميلياردي، 20 درصد شركت شكست خورده اند و 60 درصد بينابين هستند.
به گفته رئيس مركز رشد فناوري هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف در مجموع 55 شركت در اين مركز مستقر هستند و بقيه يا اسپيناف (منشعب) شده يا شكست خورده و از گردونه رقابت هاي اقتصادي خارج شده اند.
وي با اشاره به اينكه استارتاپ هاي تبديل شده به شركت يا واحد فناور وارد مركز رشد مي شوند در مورد فروش اين شركت ها اظهار داشت: فروش شركت هاي مستقر در مركز رشد حدود 30 ميليارد تومان در سال است و از شركت هايي با 5 نفر كارمند تا شركت هايي با 200 كارمند در اين مركز جايابي شده اند، در نتيجه قريب به 500 نفر در اين شركت ها فعاليت مي كنند كه ميانگين به ازاي هر واحد 10 نفر در هر شركت اشتغال تخصصي و در حوزه كاري خود دارند.

* جوانان را به داشتن جسارت تشويق كنيم
طالبي با تاكيد بر اينكه اكنون بايد جوانان را به داشتن جسارت براي ورود به فضاي اقتصادي و كارآفريني تشويق كنيم، گفت: جوانان بايد به سمت شركت داري بروند و مهمترين وظيفه نهادهاي دولتي فراهم كردن فضا براي آنها است. ضمن اينكه در دانشگاه ها بايد روحيه ايده داشتن و ايده پروري را در دانشجويان تقويت كنيم؛ زيرا رسيدن به يك محصول فناورانه از ايده آغاز مي شود.
علمي**9157*1834
۰ نفر