۱۵ دی ۱۳۹۷، ۸:۲۰
کد خبر: 83158717
T T
۰ نفر
وزارت كشور با جابجایی بازارچه مرزی مله خورد موافقت كرد

سنندج - ایرنا - فرماندار سروآباد از موافقت وزارت كشور با جابجایی محل بازارچه مرزی مله خورد این شهرستان به داخل شهر سروآباد خبر داد.

كوهسار دادور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با حمایت های ویژه استاندار كردستان و معاونین ایشان و با پیشنهاد فرمانداری سروآباد در خصوص جابجایی بازارچه مرزی مله خورد از معبر مله خورد در روستای دزلی به ورودی شهر سروآباد، این طرح مورد موافقت كادر ویژه مرزی وزارت كشور قرار گرفت.
وی با اشاره به آمادگی برای جابجایی بازارچه مرزی مله خورد و تحقق وعده 10 روزه برای استقرار این بازارچه در محل جدید گفت: با تعامل و همكاری اعضای شورای تامین شهرستان، شورای شهر و شهرداری، تعاون روستایی، راه و شهرسازی و گمرك كردستان، محل جدید بازارچه در شهر سروآباد آماده بهره برداری است.
فرماندار سروآباد با بیان اینكه بازارچه های مرزی به دلیل ساماندهی یكپارچه به صورت مقطعی تعطیل شده اند، افزود: با بازگشایی بازارچه های مرزی كشور، بازارچه مرزی مله خورد در شهر سروآباد نیز فعالیت رسمی خود را از سر می گیرد.
وی یادآور شد: از مزایای بازارچه مرزی مله خورد علاوه بر انجام مبادلات مرزی و امكان تجارت چمدانی و خرید برای گردشگران و مسافران، ماهیانه سه میلیون ریال نیز به ازای هر نفر از محل تخفیفات گمركی و فعالیت بازارچه به حساب سرپرستان خانوارهای دارای كارت الكترونیك مرزی واریز خواهد شد.
دادور اضافه كرد: ایجاد بازارچه مرزی مله خورد در سروآباد در راستای اهداف و سیاست های دولت جهت ارتقای وضعیت معیشت مرزنشینان و ایجاد كسب و كار سالم برای ساكنین منطقه و همچنین جایگزینی فعالیتی مناسب برای كولبری است.
وی گفت: تعداد خانواده های زیر پوشش كارت الكترونیكی بازارچه مرزی مله خورد در شهرستان سروآباد از 2 هزار و 700 خانوار به 6 هزار و 991 خانوار افزایش پیدا كرده است.
دادور افزود: از هشت روستای قبلی بهره مند از مزایای مرز مله خورد، 33 روستا و یك شهر نیز كه در عمق 20 كیلومتری از شعاع مرز واقع شده اند، به آمار دارندگان كارت الكترونیك افزوده شدند.
به گزارش ایرنا، معبر كولبری مله خورد از توابع شهرستان سروآباد در مجاورت منطقه خرمال اقلیم كردستان عراق قرار دارد.
این مرز 16 سال پیش با حمله آمریكا به عراق مسدود شد ولی تیر ماه سال 94 با پیگیری دولت تدبیر و امید به صورت رسمی بازگشایی شد.
استان كردستان 227 كیلومتر مرز با كشور عراق دارد كه 24 كیلومتر آن در شهرستان سروآباد است.
شهرستان سروآباد در فاصله 90 كیلومتری از غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7354/9102