به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دكتر «احسان پازوكی» عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و مجری این طرح تحقیقاتی اعلام كرد: در این طرح پژوهشی تلاش است با طراحی نرم افزار تعاملی هوشمند، آموزش زبان بر اساس توانمندی های شناختی، ارزیابی تأثیر نرم افزار بر یادگیری زبان با در نظر گرفتن تفاوت های شناختی كاربران، سبك و جریان یادگیری زبان آموز و ارتباط بین سبك های یادگیری با محتوای آموزشی مورد مطالعه قرار گیرد.
وی افزود: در این طرح پژوهشی تأثیر و كاهش بارشناختی یادگیری ، ارتباط بین سبك های شناختی افراد و چگونگی بكارگیری تجهیزات فن آورانه نوین، ابزارهای هوشمند، مدل ها و سبك های شناختی و یادگیری نیز بررسی می شود.
وی گفت: هدف اصلی در آموزش و پرورش شناختی با استفاده از نرم افزار تعاملی هوشمند این است كه با شناخت توانایی های درونی فرد، زیرساختی جهت كسب دانشی عمیق و آموزشی لذت بخش فراهم گردد.
مجری این طرح پژوهشی در حوزه علوم شناختی می گوید:آموزش و پرورش شناختی و ترسیم مدل یادگیری شناختی بر اساس تفاوت های فردی و جریان یادگیری تعاملی هدف اصلی این طرح است كه یكی از تاثیرگذارترین حیطه های پژوهش در علوم زبان شناختی می باشد.
مجری این طرح تحقیقاتی تصریح كرد: آموزش و پرورش شناختی و ترسیم مدل یادگیری شناختی تاثیر مستقیمی در شناخت و پیش بینی رفتارهای زبان آموز، مدیریت رفتاری مدرس زبان و زبان آموز، شخصی سازی آموزش و پرورش و استاندارد سازی محتوی آموزشی و نحوه ارائه محتوی به زبان آموز دارد.
وی اضافه كرد: از طریق این پژوهش ، بومی سازی این حوزه ی علمی در كشور و همچنین ارتقاء سطح دانش محض در دو رشته آموزش زبان و مهندسی از طریق تلفیق ابزارها و كاربردی ساختن نظریه ها و رویكردهای هر دو رشته فراهم می شود.
این محقق همچنین توضیح داد: مدل های ارائه شده در این طرح منجر به كاهش هزینه های مرتبط با راستی آزمایی مدلها و فرضیه ها در این زمینه پژوهشی در آینده می شود و ترسیم مدل زبان آموز ایرانی بر اساس ویژگی های شناختی می تواند منجر به استخراج عوامل تعیین كننده موفقیت علمی و تجاری نرم افزارهای تعاملی هوشمند در حوزه آموزش زبان در كشور شود.
پازوكی خاطر نشان كرد: یافته های علمی در جریان این طرح پژوهشی می تواند حركت در مسیر مرزهای آموزش پرورش شناختی را فراهم سازد و منجر به تولید دانش در قالب نشر مقالات در مجلات معتبر بین المللی گردد.
وی همچنین یادآور شد: بهره گیری از روش های آموزش و پرورش شناختی در آموزش موثرتر و مطلوب تر، تولید مواد آموزشی و كمك آموزشی مبتنی بر تفاوت های فردی و نیز ارتقای استفاده از یادگیری سیار زبان در آموزش از طریق نرم افزار هوشمند تعاملی از كاربردهای این طرح تحقیقاتی در مراكز علمی و تحقیقاتی است.
علمی*9294*1440
تهران-ایرنا- طرح پژوهشی«تاثیر نرم افزار تعاملی هوشمند مبتنی بر جریان یادگیری بر زبان آموزی» با هدف پرورش و شكوفایی استعداد و توانایی های افراد و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حال اجرا است.