تدوین آیین نامه مالكیت فكری، ضرورت دانشگاه كارآفرین است

تهران- ایرنا- مدیر امور فناوری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: تدوین آیین نامه مالكیت فكری دانشگاه، تعریف مالكیت فردی و تشكیل واحد مالكیت فكری و نوآوری از اقدامات ضروری برای حركت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های كارآفرین است.

به گزارش روز شنبه از دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، حمیدرضا مقیمی در دومین نشست كارگروه تخصصی بسته توسعه كارآفرینی در بستر دانشگاه های نسل سوم اظهار كرد: هیچ دانشگاهی یك شبه به دانشگاه نسل سوم تبدیل نمی شود، بلكه باید با تحقق برنامه هایی چون تدوین واحد درس فناوری و كارآفرینی، كارآموزی فناوری، رشته های فناوری و تدوین دوره های توانمندسازی و افزایش برنامه های مهارتی به این امر مهم دست یافت.
مدیر امور فناوری و دبیر كمیته گذار به دانشگاه نسل سوم، تعریف فلوشیپ (دوره تكمیلی تخصصی) صنعتی مدیریتی، آموزش خاص به دانشجویان نخبه و همچنین دعوت از اساتید شاغل در صنعت برای تدریس را از دیگر برنامه های مهم برای تحقق آموزش فناوری در دانشگاه های علوم پزشكی عنوان كرد.
وی در ادامه تشویق و انگیزش را نیز از دیگر محورهای مهم برای نسل سوم شدن دانشگاه ها دانست و گفت: برای معادل سازی فعالیت های فناوری با فعالیت های آموزشی و پژوهشی جهت دفاع از پایان نامه ها، باید آیین نامه تدوین شود.
مقیمی افزود: افزایش كارهای بین بخشی و بین رشته ای با افزایش همكاری های بین رشته ای در دانشگاه و ایجاد رشته های میان رشته ای نیز برای نیل به این هدف اهمیت بالایی دارد.

**فناوری و كارآفرینی؛ ماموریت ارزش آفرین دانشگاه های نسل سوم
در بخش دیگری از این نشست تخصصی، مجید قاسمیان پور، معاون مركز رشد فناوری های نوین داندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، ماموریت ارزش آفرین دانشگاه های نسل سوم را فناوری و كارآفرینی عنوان كرد و گفت: ماموریت اصلی دانشمندان در دانشگاه ها تمركز بر كاركردهای آموزش و پژوهش، توسعه مطلق دانش و ایجاد علوم جدید بر اساس فشار علم و فناوری و بدون تمركز بر كشش بازار است.
قاسمیان پور در ادامه نبود سیاست گذاری كلان و معین در خصوص توسعه فناوری در دانشگاه، ضعف زیرساخت های لازم برای پژوهش های كاربردی فناورانه، عدم اختصاص منابع كافی و پایدار برای پژوهش های مبتنی بر فناوری را مهم ترین چالش های دانشگاه ها در حوزه فناوری و نوآوری عنوان كرد.
وی با تاكید بر اهمیت استقلال دانشگاه ها در فرآیند كارآفرین شدن دانشگاه ها، اظهار كرد: تغییر در برنامه های درسی دانشگاهی در راستای كاربردی كردن مطالب، از دیگر اقدامات لازم جهت كارآفرین شدن دانشگاه ها است.
**9489**1584