۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۳۰
کد خبر: 83159572
T T
۰ نفر
فرار مالیاتی غول های اینترنتی آمریكا زیر ذره بین اروپا

تهران- ایرنا- به دنبال انتشار خبرهایی در مورد فرار مالیاتی برخی شركت های بزرگ آمریكایی در اروپا، اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را به كار بسته است تا با تصویب قوانینی، از سال 2020 از این موضوع جلوگیری كند.

به گزارش شبكه تلویزیونی فرانس 24، بر اساس اسناد و مدارك ارائه ‌شده توسط اتاق بازرگانی هلند، شركت 'گوگل' یكی از چهار غول بزرگ اینترنتی آمریكا و جهان، در سال 2017 میلادی حدود 20 میلیارد یورو معادل 23 میلیارد دلار از اروپا فرار مالیاتی داشته است.
بخشی از این فرار مالیاتی از طریق شركت برمودا كه از آن به عنوان بهشت مالیاتی اروپا یاد می شود، انجام شده است.
بر اساس این اسناد، شركت مادر 'گوگل'، در سال 2017 از طریق شركت تابعه خود در هلند مبلغ 9‚١5 میلیارد یورو به یك شركت مجازی در 'برمودا' انتقال داده است.
گوگل با انتقال دارایی به برمودا، عملاً خود را از پرداخت مالیات معاف كرده است.
گرچه سخنگوی شركت اینترنتی گوگل ادعا كرده است كه تمام مالیات خود را در سال های گذشته به اروپا پرداخت كرده، اما اروپا این شركت را به فرار مالیاتی متهم می كند.
شركت گوگل تنها غول آمریكایی اینترنتی نیست كه در سال های گذشته اقدام به فرار مالیاتی از كشورهای اروپایی كرده است. اتحادیه اروپاه علاوه بر گوگل، دیگر شركت های بزرگ اینترنتی آمریكا از جمله فیسبوك، اپا و آمازون را به فرار مالیاتی متهم می كند.
به همین علت اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است مانع از آن شود كه غول‌های اینترنتی آمریكایی، پول خود را بدون پرداخت مالیات از اروپا خارج كنند؛ از این رو تمام تلاش خود را به كار بسته تا با تصویب قوانینی، از سال 2020 مانع این روند شود.
در همین ارتباط، دولت فرانسه هفته گذشته اعلام كرد؛ در نظر دارد مالیات شركت های اینترنتی آمریكایی از جمله گوگل، فیسبوك و آمازون را افزایش دهد.
دولت فرانسه همچنین منتظر است سایر كشورهای اروپایی نیز به تبعیت از پاریس، دست به چنین اقدامی بزنند.
پاریس مدت‌هاست كه به دنبال وضع قانون عادلانه‌تر مالیاتی، برای شركت‌های بزرگ فناوری در اتحادیه اروپاست؛ اما روند پیشرفت این پروسه در بروكسل با اختلاف نظر میان 28 كشور عضو، در مورد وضع تعرفه بر غول‌های 'سیلیكون ولی' Silicon Valley متوقف شده است.
اروپام**9041**شبس**1613