۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر: 83160157
T T
۰ نفر
جذاب، جوان و احتمالا جنجالی

تهران- ایرناپلاس- در حالی كه قرار بود روز دوشنبه هفته گذشته اسامی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره معرفی شوند اما روز پنج‌شنبه این اتفاق افتاد.

حضور جوانانی مانند محمدحسین مهدویان برای چهارمین سال پیاپی، سعید روستایی، سیاوش اسعدی، نیما جاویدی در كنار قدیمی‌هایی مانند پوراحمد، هنرمند، جیرانی و صدرعاملی سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر را احتمالا جذاب خواهند كرد.

**غایبان مطرح

در این دوره خبری از مهرجویی، كیمیایی، فرهادی و بنی‌اعتماد نیست و كارگردان‌هایی مانند علیرضا داودنژاد، كمال تبریزی، مسعود ده‌نمكی، مهدی فخیم‌زاده، منوچهر هادی، حامد محمدی و رضا درمیشیان نیز یا فیلم‌شان به جشنواره نرسیده و یا خودشان انصراف داده اند.غیبتی كه از طرف احمد امینی، كارگردان سینما و تلویزیون و یكی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر در گفتگو با «تسنیم» اینگونه پاسخ داده شد: «اینكه برخی فرم پرنكردند و ترجیح دادند در زمانی غیر از جشنواره اكران بشوند نظر خودشان بوده است، ولی اعتقاد دارم واقعاً هم به درد جشنواره نمی‌خورند و فقط باید اكران بشوند.»

**جان جوانی جشنواره

سعید روستایی، متولد 1368 با تجربه فیلم «ابد و یك روز» پس از چند سال دومین اثر سینمایی‌اش با نام «متری شیش و نیم» را با موضوع اجتماعی معضل مواد مخدر ساخته است. سیاوش اسعدی، متولد 1362 با تجربه ساخت «حوالی اتوبان» و «جیب بر خیابان جنوبی» همچون آثار پیشینش «در خونگاه» را با مضمونی اجتماعی ساخته است. محمدحسین مهدویان، متولد1360 با تجربه حضور چهارساله در جشنواره فیلم فجر با ساخت «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» سراغ قسمت دوم ماجرای نیمروز رفته است. این فیلم دومین قسمت از فیلم دیگر مهدویان، «ماجرای نیمروز» است كه به حادثه تاریخی عملیات مرصاد می‌پردازد و داستان آن حول این اتفاق پیش می‌رود.همایون غنی‌زاده متولد 1359 و نیما جاویدی زاده 1358 را می توان از جوانان این دوره از جشنواره دانست. «مسخره‌باز» نخستین ساخته سینمایی غنی‌زاده است و تهیه‌كنندگی آن را علی مصفا برعهده داشته است و «سرخپوست» جاویدی مضمونی متفاوت با اثر قبلی او، «ملبورن» دارد.

**كُنده‌های پردود

كیومرث پوراحمد، متولد 1328، فریدون جیرانی زاده 1330، محمدرضا هنرمند، متولد 1332،رسول صدرعاملی متولد1333و علیرضا رئیسیان، زاده 1334 از جمله چهره‌های قدیمی و باتجربه بخش سودای سیمرغ جشنواره هستند. «تیغ و ترمه» پوراحمد روایتگر یك درام اجتماعی ملتهب است. جیرانی قصه یك جنایت را روایت می‌كند، قصه‌ای برآمده از آشفتگی. «سال دوم دانشكده من» همچون سایر آثار رسول صدرعاملی به معضلات اجتماعی كه در كشور وجود دارد می‌پردازد. محمدرضا هنرمند پس از نزدیك به 17 سال با تازه‌ترین اثر سینمایی خود، نامش را بر سر زبان‌ها انداخته است، «سفمونی نهم» جدیدترین فیلم این كارگردان است. تازه‌ترین ساخته علیرضا رئیسیان، «مردی بدون سایه» نام دارد و تهیه‌كنندگی آن را نیز خود بر عهده دارد. در این فیلم كه سكانس‌هایی از آن در اسپانیا فیلمبرداری شده است، بازیگرانی از این كشور نیز حضور دارند.

**سهم زنان

چهار سهم برای زنان در این بخش در نظر گرفته شده است. آزیتا موگویی «ایده اصلی» را به عنوان دومین فیلم سینمایی خود بعد از «تراژدی» كارگردانی و تهیه كرده است. فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» دومین ساخته سینمایی مونا زندی حقیقی است و روایتی تازه از زندگی سه انسان را به تصویر می‌كشد. یلدا جبلی در فیلم سینمایی «جمشیدیه» قصه زن و شوهری را بیان می‌كند كه درگیر حادثه‌ای می‌شوند و این حادثه زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نرگس آبیار چهارمین فیلم سینمایی خود را به تهیه‌كنندگی محمدحسین قاسمی، با نام «شبی كه ما كامل شد» ساخته است.

**دیگران

بهرام توكلی پس از حضور با فیلم «تنگه ابوقریب» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، این بار فیلم «غلامرضا تختی» به تهیه‌كنندگی سعید ملكان پا به عرصه رقابت گذاشته است.

محسن تنابنده با دومین ساخته سینمایی خود با نام «قسم» قدم به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر گذاشته است، او این فیلم را به تهیه‌كنندگی جلیل شعبانی و با مشاوره سیروس مقدم ساخته است.تنابنده فیلمنامه این اثر را نیز كه درامی اجتماعی به شمار می‌آید، خود نوشته است.سیدرضا میركریمی «قصر شیرین» را كه جدیدترین ساخته سینمایی‌اش به شمار می‌آید در استان كهگیلویه و بویراحمد ساخته است. او تهیه كنندگی این فیلم را نیز برعهده دارد.صفی یزدانیان با دومین فیلم سینمایی خود با نام «ناگهان درخت» به جشنواره فیلم فجر آمده است. «طلا» عنوان فیلم تازه پرویز شهبازی است كه تهیه‌كنندگی آن را رامبد جوان و محمد شایسته برعهده داشته‌اند.

گزارش از سیدمهدی موسوی تبار
**اداره كل اخبار چندرسانه ای**ایرناپلاس**
۰ نفر