۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۰
کد خبر: 83160628
T T
۰ نفر
مشكلات زیرساختی، پاشنه آشیل شهر تازه تاسیس مهرگان

قزوین – ایرنا – شهرك مهرگان در آینده ای نزدیك به دومین شهر پرجمیعت استان قزوین تبدیل خواهد شد، اما مشكلات زیرساختی همچون پاشنه آشیل این شهر تازه تاسیس را تهدید می كند.

به گزارش ایرنا، در شهرك تازه تاسیس مهرگان 26 هزار و 500 واحد معادل 44.97 درصد واحدهای مسكن مهر استان قزوین احداث شده و در فاز اول آن حدود 50 هزار نفر جمعیت اسكان یافته است.
جمعیت این شهرك با بهره برداری از فاز دوم به بیش از 100 هزار نفر افزایش می یابد در حالی كه هنوز مشكلات زیرساختی از قبیل راه، آب شرب و برق آن با چالش های عمده مواجه هستند.
در این شهرك از 19 مدرسه مورد احداث، 17 مدرسه در حال فعالیت بوده و چهار مركز درمانی به همراه 2 سوله ورزشی و یك استخر نیز به ساكنان خدمات می دهند.
2 جایگاه CNG و بنزین، یك پاسگاه كلانتری، یك ایستگاه آتش نشانی، سه باب مسجد، یك پارك 22 هكتاری و چهار پارك محله از جمله مراكز زیرساختی و خدماتی واقع در شهرك مهرگان قزوین هستند.
مستقر نشدن شعب بانكی و ادارات در این شهرك با وجود واگذاری زمین های مورد نیاز، فقدان پاركینگ برای واحدهای مسكونی، آسیب های اجتماعی و تنوع قومیتی و فرهنگی ساكنان و فقدان برنامه ها و طرح های فرهنگی از جمله مشكلات این شهرك هستند كه ساكنان پیگیری و رفع آنها را از مسئولان درخواست دارند.

*** ضرورت مشاركت دستگاه های خدمات رسان برای حل مشكلات شهرك مهرگان
استاندار قزوین در این خصوص گفت: مشكلات زیربنایی و فنی طرح مسكن مهر باید با مشاركت دستگاه های خدمات رسان حل و فصل شود.
عبدالمحمد زاهدی افزود: اگر برای رفع كمبودها و مشكلات اجتماعی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی و ... در مسكن مهر اقدام نشود استان در آینده با مشكلات و معضلات بیشتری مواجه خواهد شد.
وی گفت: كارگروهی ویژه با عضویت دستگاه های متولی برای حل مشكلات مسكن مهر تشكیل شود تا هرچه سریعتر شاهد رفع مشكلات این شهرك باشیم.
نماینده عالی دولت در قزوین افزود: باید اختیارات این كارگروه از سوی مقامات عالی وزارت راه و شهرسازی افزایش یابد تا مسئولان استان در حل مشكلات مسكن مهر با دست بازتری اقدام كنند.
استاندار اضافه كرد: در این كارگروه، مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با مسكن مهر، مباحث فنی و حقوقی مطرح شده را پیگیری كرده و راهكارهای حل آنها را ارایه می كنند.
زاهدی گفت: مدیران دستگاه‌های خدمات‌ رسان برای تامین زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی در شهرك مهرگان با جدیت بیشتری تلاش كنند.

*** ضرورت رفع مشكلات زیرساختی و آموزشی در مسكن مهر
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این خصوص گفت: هنوز بسیاری از زیرساخت های آموزشی در شهرك مهرگان كامل نشده و این شهرك به عنوان بزرگترین طرح مسكن مهر استان در تامین پست برق و شبكه آب و فاضلاب با چالش های جدی مواجه است.
علی فرخزاد گفت: می توان با فروش املاك و اراضی دولتی اطراف شهرك مهرگان كه هم اكنون ارزش افزوده یافته اند برای حل مشكلات و تامین زیرساخت های مورد نیاز اقدام كرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین خاطر نشان ساخت: بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی در مسكن مهر استان وجود دارد كه در نشستهای شورای مسكن به آنها پرداخته نمی شود و باید مسئولان دستگاه ها برای حل آنها نیز چاره اندیشی كنند.
فرخزاد گفت: شهرك مهرگان با 100 هزار نفر جمعیت كه به زودی در آن مستقر می شوند دومین شهر پرجمعیت استان خواهد شد و باید با استفاده از ظرفیت ها و منابع موجود مشكلات آن را حل كرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: احداث بیمارستان در شهرك مهرگان محمدیه كه كمبود فضای درمانی این شهر تازه تاسیس را مرتفع خواهد كرد، از اولویت های استان به شمار می رود.
فرخزاد با اشاره به فقدان راه دسترسی مهرگان – قزوین افزود: وجود عوارضی در آزادراه قزوین - كرج هزینه هایی ی را به ساكنان شهر محمدیه و مهرگان تحمیل كرده است كه می بایست برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه كرد: در شورای تامین مسكن و شورایعالی شهرسازیف پیشنهادهایی مبنی بر جا به جایی عوارضی موجود مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام نیز ساخت یك جاده در دستور كار قرار گرفت.
وی افزود: در همین راستا تفاهم نامه سه جانبه میان استانداری، شهرداری محمدیه و اداره كل راه و شهرسازی استان برای احداث جاده دسترسی ناحیه شهری مهرگان امضا شد.
این مسئول با بیان اینكه ناحیه شهری مهرگان این ظرفیت را داشت تا به عنوان یك شهر جدید مطرح شود اما در آن مقطع امكانش فراهم نشد، تاكید كرد: امروز این ناحیه شهری با سكونت 50 هزار نفری در فاز یك، توانسته نمونه موفق ساخت مسكن مهر در كشور باشد اما باید نواقص آن نیز مرتفع شود.
فرخزاد گفت: شهرك مهرگان قزوین شهری جدید و تازه ساخت است و حل تمامی مشكلات آن به نگاه ویژه مدیران و مسئولان نیاز دارد.
وی افزود: نیازهای این شهر جدید با استان های دیگر متفاوت است و تقاضاهای آن از قبیل احداث تصفیه خانه، خط انتقال آب، مخزن ذخیره و... با سایر شهرها تفاوت دارد.
وی با اشاره به مشكل كمبود واحدهای تجاری در این شهرك گفت: می توان با آماده سازی و فروش اراضی این شهرك از افزایش قیمت اماكن، تخلف در ساخت و سازها و تبدیل پیلوت ها به اماكن تجاری جلوگیری كرده و نیازهای شهروندان را به اماكن تجاری تامین كرد.

*** زیرساخت پست 63 كیلووات انتقال برق مهرگان فراهم نشده است
مدیر عامل شركت توزیع برق استان قزوین نیز در این خصوص گفت: شبكه توزیع برق در شهرك مهرگان به همت توزیع برق استان فراهم شده اما زیرساخت های انتقال برق از قبیل پست 63 كیلووات در آن فراهم نشده است.
سعید بهادیوند چگینی افزود: پست فعلی انتقال برق شهرك مهرگان موقتی بوده و به صورت كامل بار یك تریلی است و با سه خروجی وضعیت فوق العاده غیر ایمنی دارد.
این مسئول با بیان اینكه 50 هزار نفر در شهرك مهرگان سكونت دارند، گفت: متاسفانه مسكن مهرگان از نظر زیرساخت برق وضعیت مناسبی ندارد و به دلیل فقدان زیرساخت لازم ، این شهرك با كوچكترین مشكلی بر روی شبكه توزیع دچار خاموشی می شود.
چگینی با بیان اینكه متاسفانه زیرساخت پست 63 كیلووات اصلا در این شهرك فراهم نشده است، ادامه داد: ساخت این زیرساخت در ابتدای تاسیس شهرك 120 تا 140 میلیارد ریال هزینه داشت امام اكنون با 300 میلیارد ریال هم نمی توان آن را ساخت.
وی گفت: با توجه به اینكه وضعیت سرمایشی 99 درصد واحدهای مسكن مهرگان از طریق پیكج و رادیاتور است به محض قطع برق گرمایش واحدهای مسكونی نیز از دست رفته و مشكلات زیادی برای ساكنان ایجاد می شود.
این مسئول گفت: وزارت نیرو سال 96 سهم خود را برای تامین زیرساخت های لازم پرداخت كرد و با تامین 40 میلیارد ریال دیگر از محل اوراق برخی از كمبودهای زیرساختی در این شهرك مرتفع شد.
وی گفت: استانداری نیز سهم خود را از گذشته در این زمینه پرداخت كرده بود و اگر مسكن و شهرسازی نیز سهم خود را پرداخت كند می توان برای رفع بخشی از مشكلات زیرساختی شبكه توزیع برق اقدام كرد.
چگینی خاطرنشان كرد: تخصیص زمین در این شهرك برای احداث پست های برق یكی از درخواست های شركت توزیع برق استان است كه امیدواریم یك تفاهم نامه میان شركت توزیع، استانداری و مسكن راه و شهرسازی در خصوص آن منعقد شود.

***فاضلاب مهرگان برای اراضی پایین دست مشكل ساز شده است
مدیر عامل شركت آب و فاضلاب شهری استان قزوین نیز در این خصوص گفت: مهرگان یكی از بزرگترین شهرك های مسكن مهر كشور است و هم اكنون جمیعت آن به دلیل افزایش قیمت مسكن با رشد عجیبی مواجه شده است.
داراب بیرانوندی افزود: هم اكنون 23 هزار واحد مسكونی مهرگان دارای سكنه است و با تكمیل فاز دوم این شهرك جمعیت آن به 100 هزار نفر خواهد رسید و باید برای تكمیل زیرساخت های این شهرك با سرعت بیشتری اقدام شود.
وی با اشاره به یكی از مشكلات مسكن مهرگان، افزود: جمع آوری و انتقال فاضلاب این شهرك به مكانی دیگر بدون تصفیه آن مشكلات زیادی را برای كشاورزان و شهروندان در شهرها و روستاهای پایین دست مهرگان به وجود آورده است.
این مسئول گفت: دستگاه قضایی به موضوع انتقال فاضلاب شهرك مهرگان به زمین های پایین دست ورود كرده است و اجازه كشاورزی در این اراضی را به كشاورزان نمی دهد.
وی با بیان اینكه رفع مشكلات آب و فاضلاب شهرك مهرگان در دستور كار است، افزود: برای رفع كمبود آب این شهرك در سال جاری با پیگیری های استاندار قزوین وارد عمل شدیم و از 230 لیتر آب مورد نیاز در ثانیه 120 لیتر را با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال از طریق حفر چاه جدید تامین كردیم.
این مسئول گفت: یك طرح عمرانی با 220 میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب شرب مورد نیاز این شهرك كلنگ زنی شد تا منابع آبی مورد نیاز این شهرك در تابستان سال آینده با استقرار 100 هزار نفر تامین شود.
مدیر عامل شركت آب و فاضلاب شهری استان قزوین افزود: حدود 840 میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب این شهر در 6 ماه اول امسال تخصیص یافته است كه به دلیل تورم و افزایش قیمت ها باید حداقل دوبرابر شود.
وی گفت: احداث تصفیه خانه فاضلاب این شهر در فاز اول نیز 600 میلیارد ریال اعتبار لازم دارد و تاكنون دوبار مناقصه آن را برگزار كرده ایم اما پیمانكاران به دلیل فقدان اعتبار شركت نكرده اند.
بیرانوندی افزود: می توان با تشكیل یك كمیته سه نفره زمین های دولتی را در این شهرك تعیین تكلیف كرد و با واگذاری زمین ها به پیمانكاران راه حلی برای مشكلات مسكن مهر پیدا كرد.
ناحیه شهری مهرگان واقع در 18 كیلومتری شرق قزوین و در حاشیه آزاد راه قزوین-كرج قرار دارد.
6101/6012
۰ نفر