۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۵۴
کد خبر: 83161006
T T
۰ نفر
دستورالعمل جدید ثبت اطلاعات صادركنندگان برای بازگشت ارز صادر شد

تهران- ایرنا- بانك توسعه صادرات با توجه به بخشنامه بانك مركزی درباره چارچوب الزام های برگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادر كنندگان، دستورالعمل شیوه ثبت اطلاعات در سامانه های «تامین ارز» و «جامع تجارت» را اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی بانك توسعه صادرات عصر امروز(یكشنبه) اعلام كرد: نظر به اینكه تعدادی از صادركنندگان تاكنون نسبت به ثبت اطلاعات مرتبط با واردات در مقابل صادرات خود یا واردات در مقابل صادرات غیر (واگذاری پروانه‌های صادراتی) در 2 سامانه یاد شده اقدام نكرده اند، با توجه به موضوع رفع تعهد ارزی صادركنندگان و ضرورت برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی كشور، این دستورالعمل ابلاغ شده است.
براساس این دستورالعمل، در صورتی كه صادركنندگان تمایل داشته باشند ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات استفاده كنند لازم است در عملیات ثبت سفارش، نوع عملیات ارزی را «بانكی» و بخش تامین ارز را «از محل صادرات» انتخاب و پس از نهایی كردن ثبت سفارش، به بانك عامل مراجعه و درخواست گواهی ثبت آماری(تخصیص ارز) از نوع «ارز اشخاص - از محل صادرات» كنند.
«در صورت تایید گواهی توسط بانك مركزی، لازم است بانك عامل با دریافت وثایق مطابق بند «ی» بخش نخست مجموعه مقررات ارزی، اطلاعات پروانه های صادراتی مورد نظر را از بازرگان دریافت و در سامانه تامین ارز ثبت كند.»
براساس دستورالعمل ابلاغی، پس از آن بازرگانان می توانند پرداخت ارز به فروشنده خارجی را انجام داده و دیگر روش های معمول واردات كالا را در چارچوب ضوابط و مقررات جاری انجام دهند. همچنین در خصوص استفاده از پروانه صادراتی واردات در مقابل صادرات غیر، فرایند كلی مشابه حالت فوق خواهد بود؛ با این تفاوت كه پس از درج اطلاعات پروانه صادراتی در سامانه تامین ارز به منظور تایید جواز استفاده از پروانه صادراتی، پیغامی - به صورت سیستماتیك - به كارتابل صادركننده در سامانه جامع تجارت ارسال می شود.
«پس از تایید صادركننده، بازرگان می تواند پرداخت ارز به فروشنده خارجی را انجام داده و دیگر رویه های معمول واردات كالا را در چارچوب ضوابط انجام دهد.»
همچنین براساس تبصره 1 این دستورالعمل، برای مواردی كه بازرگان پیش از این، اقدام به پرداخت ارز حاصل از صادرات به فروشنده خارجی كرده و به ازای آن اطلاعات پروانه های صادراتی توسط بانك عامل در سامانه تامین ارز ثبت نشده است، ضرورت دارد در صورت مغایرت نوع عملیات ارزی و تامین ارز ثبت سفارش و گواهی ثبت آماری با موارد اشاره شده در بالا، نسبت به ویرایش ثبت سفارش خود در سامانه جامع تجارت و ویرایش نوع نرخ گواهی ثبت آماری در بانك عامل اقدام كند.
براساس تبصره شماره 2 دستورالعمل یادشده، واردات در مقابل صادرات خود و غیر، به طور صرف برای واردات تعرفه های اولویت كالایی (2) و (3) می تواند استفاده شود.
بر اساس این گزارش، فرایند واردات در مقابل صادرات (واردات در مقابل صادرات خود) و واگذاری پروانه صادراتی (واردات در مقابل صادرات غیر) در تارنمای بانك توسعه صادرات در دسترس است.
به گزارش ایرنا، پس از تغییر سیاست های ارزی دولت، صادركنندگان غیرنفتی ملزم شدند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه ارزی نیما ارایه كنند تا صرف واردات شود.
براساس اعلام بانك مركزی، مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما از 16 مرداد امسال تا نهم دی ماه به 6 میلیارد و 536 میلیون یورو رسید و به این ترتیب مجموع تامین ارز به پنج میلیارد و 732 میلیون یورو رسیده است.
در حالی طبق آمار گمرك، در 9 ماهه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی كشور به 33 میلیارد و 358 میلیون دلار رسیده كه در همین مدت 32 میلیارد و 620 میلیون دلار كالا نیز وارد كشور شده است.
اقتصام**6984** 2023
۰ نفر