۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 83161576
T T
۰ نفر
82 هزار فرصت شغلی برای مددجویان كمیته امداد ایجاد شد

‌تهران- ایرنا- معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در ٩ ماهه امسال 82 هزار فرصت شغلی برای مددجویان كمیته امداد در سطح كشور ایجاد شده است تا این افراد به خودكفایی برسند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حجت الله عبدالملكی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: برای ایجاد این میزان اشتغال در كشور هزار و 310 میلیارد تومان تسهیلات در این مدت به افراد جویای كار پرداخت شده است.
وی تصریح كرد: این میزان تسهیلات قرض‌الحسنه از سه محل به كمیته امداد داده شده است كه از محل تبصره ١6 قانون بودجه كشور ٩55 میلیارد تومان، از صندوق امداد و ولایت از محل منابع داخلی این نهاد ٢55 میلیارد تومان، از محل قانون توسعه اشتغال پایدار روستایی نیز ١٠٠ میلیارد تومان تسهیلات به این نهاد برای ایجاد اشتغال كمك شده است.
عبدالملكی تصریح كرد: مهمترین برنامه كمیته امداد برای رفع محرومیت از مددجویان كمیته امداد است كه به همین منظور از بدو تاسیس تا پایان سال ١٣٩6 حدود یك میلیون و 5٠٠ هزار طرح اقتصادی در كشور اجرا شده است.
وی خاطرنشان كرد: به همین میزان طرح اشتغال برای افراد تحت پوشش كمیته امداد و جویندگان كار فرصت شغلی ایجاد شده است و ٧٠٠ هزار نفر از آنها به خودكفایی رسیده اند كه برای این تعداد در قالب طرح اقتصادی هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
به گفته عبدالملكی، این میزان فرصت شغلی و خودكفایی افراد تحت پوشش سالانه ٢ هزار و 5٠٠ میلیارد تومان برای ما صرفه جویی شده است.
عبدالملكی ادامه داد: اگر پرسیده شود كه چرا از هزار و ۵٠٠ شغل، ٧٠٠ هزار نفر آنها به خودكفایی رسیده اند، معیار خودكفایی ما مشخص است اگر فردی درآمدش به حداقل قانون كار نرسد، از پوشش كمیته امداد خارج نمی شود.
وی خاطرنشان كرد: همچنین از ابتدای فعالیت كمیته امداد تا سال ٩۶ حدود سه هزار و ٣٠٠ فقره آموزش فنی و حرفه ای ارائه شده كه برای توانمندسازی اعضای تحت پوشش كمیته امداد است.
عبدالملكی به آموزش ١٢٩ هزار نفر در بحث آموزش های مقدماتی مهارتی برای توسعه كسب و كار نیز اشاره كرد و گفت: ٧٧ درصد كل برنامه های ما در این بخش پوشش داده شده است البته برای تقویت اشتغال در كمیته امداد ٢ پروژه در دستوركار داریم كه امیدواریم به نتیجه بخشی خوبی برسند.
وی ادامه داد: آموزش هایی نیز برای افراد جویای كار داریم كه نمونه آن ارتقای دانش پایه مدیریت كسب و كار، حذف ٨٠ درصد ضوابط و بخشنامه هایی كه قدرت مانور همكاران را كم می كرد و ارتقای انگیزه همكاران برای ایجاد فرصت‌های شغلی است تا بتوانیم به توانمندسازی اعضای خانواده كمیته امداد برسیم.
عبدالملكی افزود: همچنین پروژه ای تحت عنوان راهبری شغلی در برنامه كاری خود داریم زیرا یك میلیون و ۴٠٠ هزار نفر محرومان بدون شغل داریم كه باید برای آنها شغل ایجاد كرد، اكنون ۶٠ درصد مخاطبان اشتغال كمیته امداد در مناطق محروم هستند.
معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد ادامه داد: البته ما نیاز داریم كه از ظرفیت های خارج از كمیته امداد هم استفاده كنیم به همین منظور سه گروه را برای همكاری وارد این عرصه كرده ایم؛ گروه اول تاسیس كانون های خیریه كارآفرین است كه اكنون این كانون در سمنان و البرز راه اندازی شده است و تا پایان سال در سه تا چهار استان دیگر هم ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: جهادگران كارآفرین، دومین گروه برای كمك به حوزه اشتغال اعضای كمیته امداد هستند؛ زیرا ١١٠ هزار هسته جهادی در كشور وجود دارد این جهادگران به صورت داوطلبانه به برنامه اشتغالزایی كمیته امداد كمك می كنند البته هیچ پرداختی به این افراد نمی شود و تنها وظیفه خدمات رسانی به محرومان را به عهده دارند.
عبدالملكی خاطرنشان كرد: اكنون در استان های البرز، خراسان جنوبی و مازندران ۴۵٠ گروه جهادگر تحت پوشش دوره های آموزشی قرار گرفتند كه اكنون ۵٠ نفر در البرز مشغول فعالیت هستند.
وی اضافه كرد: گروه سوم كارآفرینان حرفه ای كشور هستند كه پیشنهاد این افراد برای توسعه كسب و كار برای بكارگیری مددجویان كمیته امداد بكار گرفته می شود.
الویری تصریح كرد: پرداخت كار این افراد به ازای هر فرصت شغلی داده می شود و اكنون ٧٠ نفر كارآفرین كار خود را آغاز كرده اند. ما به همین منظور فراخوان می دهیم كه تمام كارآفرینان موفق در این زمینه همكاری لازم برای كمك به اشتغال این افراد داشته باشند.

* مسأله اشتغال تنها با بكارگیری كارآفرینان موفق قابل حل است
عبدالمالكی ادامه داد: معتقدیم مسأله بیكاری فقط با بكارگیری كارآفرینان موفق قابل حل است؛ در كل به دنبال سیستم كارمند محور برای رفع اشتغال جامعه جوان هستیم كه یك خطای راهبردی است به همین منظور كمیته امداد كارآفرینان كشور را درگیر برنامه اشتغال كشور می كند چرا كه اكنون حدود ۴٠٠ هزار كارآفرین حرفه ای در كشور وجود دارد و كل بیكاری كشور حدود چهار میلیون نفر است اگر این افراد هر كدام برای ١٠ نفر فرصت شغلی ایجاد كنند، برخی از مشكل بیكاری حل می شود.
عبدالملكی گفت: با مساله اشتغال پنهان مددجویان مواجه هستیم و سال گذشته طرح پایش مددجویان انجام شد البته مهمترین ابزار برای تشویق اعضای كمیته امداد طرح اشتغال پذیری است كه همه خانواده های كمیته امداد در آن پایش می‌شوند تا بیكاران شناسایی شوند و باید وضعیت اشتغال این افراد طی پنج سال در برنامه اشتغال كمیته امداد بررسی شود تا از پوشش این نهاد خارج شوند.
وی تصریح كرد: با توجه به اینكه فضای كسب و كار بسیار متلاطم است، به مددجویان جویای كار اطمینان می دهیم كه اگر دچار مشكل شدند، به آنها كمك می كنیم و تلاش می‌شود ضریب اطمینان كار برای آنها افزایش یابد.
عبدالملكی با بیان اینكه در تبصره ۱۶ كه یكی از منابع تامین مالی كمیته امداد است، در سال آینده هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ما در نظر گرفته شده كه این عدد بسیار اندك است، اظهار داشت: همچنین از 2 هزار و 500 میلیارد تومان سهم كمیته امداد در یكی دیگر از منابع مالی، سهم كمیته امداد بلوكه نشده بود كه به خاطر این اشتباه تنها بیش از نیم درصد آن تحقق یافته است.
وی ادامه داد: همچنین هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرونده تصویب شده برای دریافت تسهیلات بانكی به بانك های عامل ارجاع دادیم كه تعدادی از مراجعان از این وضعیت ناراضی هستند؛ زیرا هنوز بانك مركزی برای واریز آن به بانك‌های عامل كمیته امداد اقدامی نكرده اگر چه این پول موجود است و باید به حساب چهار بانك عامل واریز شود.
معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد افزود: می‌توانیم هزار میلیارد تومان تسهیلات به مددجویان پرداخت كنیم و مابقی در سال آینده جذب شود اگر چه تلاش های ما برای این موضوعات بسیار زیاد است با این حال از رسانه‌ها نیز درخواست كمك داریم.
وی ادامه داد: خواسته ما از رسانه ها پرداختن به موضوع فراخوان برای كارآفرینان موفق جهت كمك به مددجویان كمیته امداد جویای كار، تاكید بر اجرای قانون بودجه به ویژه اشتغال كمیته امداد تا اعتبارات این نهاد از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در تبصره ۱۶ به سه هزار میلیارد تومان افزایش یابد و ارز مربوط به اشتغال روستایی را تسهیل كنند چون تعداد آنها خیلی زیاد است و امیدواریم سریعتر انجام شود، است.
عبدالملكی خاطر نشان كرد: امسال در چارچوب تبصره ۱۴ بودجه به كمیته امداد اجازه داده می‌شود كه 600 هزار خانوار جدید را تحت پوشش قرار دهند اگر به ازای هر سه خانوار 2 نفر بیكار باشند، احتمالاً ۴۰۰ هزار بیكار جدید به كمیته امداد اضافه خواهد شد.
وی در پاسخ به ایرنا درباره اینكه آیا برای این تعداد بیكار مددجوی كمیته امداد تاكنون پایشی انجام شده است، گفت: تا سال قبل پایش انجام شده به طوری كه ۹۰۰ هزار نفر مستعد اشتغال بیكاری داشتیم كه این آمار تا پایان سال ۹۵ است و در سال ۹۶ نیز ۷۰۰ هزار اشتغال وجود داشته است كه تعداد دیگری به آنها اضافه خواهد شد. امسال برآورد ما این است كه غیر از ۶۰۰ هزار خانوار جدید حدود ۸۵۰ هزار نفر بیكار و مستعد اشتغال داریم كه ۴۰۰ هزار نفر دیگر به آنها اضافه می‌شود كه در مجموع به یك میلیون و ۲۵۰ هزار نفر می رسد.
عبدالملكی تصریح كرد: در میان مناطق محروم تعداد بیكاران مددجوی كمیته امداد نیز وجود دارد و كل جوانان جویای كار در كمیته امداد و مناطق محروم به یك میلیون و ۴۵۰ هزار نفر می رسد.
وی خاطرنشان كرد: ما بیكاری پنهان داریم یا كسانی كه اشتغال ناقص دارند، برای اینها آمار رسمی نداریم اما بر اساس برآورد كشوری چهار میلیون بیكار در كشور وجود دارد كه بیش از یك سوم بیكاران كشور مخاطبان كمیته امداد هستند.
عبدالملكی افزود: این در حالی است كه كمیته امداد بیش از پنج درصد بودجه كشور را در اختیار دارد كه ما سعی می‌كنیم از منابع مختلف در خارج از امداد برای اشتغال آنها تلاش های بیشتری داشته باشیم ما معتقدیم بودجه كمیته امداد باید افزایش یابد زیرا یك پنجم كل آمار اشتغال كمیته امداد مربوط به اشتغال كشور مربوط به كمیته امداد است و از نظر كیفی یك چهارم اشتغال كیفی كشور مربوط به این نهاد است.
اجتمام * ٧٢6٨*1834