۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 83161898
T T
۰ نفر
نمادهای سه شاخه كهن در سنگ نگاره های تیمره خمین كشف شد

خمین - ایرنا - پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: نمادهای سه شاخه ای كه رد پای آن ها بر روی سكه های دوره ایلمایی ها دیده شده است در سنگ نگاره های تیمره شهرستان خمین كشف شد.

«محمد ناصری فرد» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نمادهای كهن با پژوهش های میدانی از سنگ نگاره های تیمره خمین كشف شده كه قدمت برخی از آن ها به هزاره پنجم قبل از میلاد ( پیش ایلامی ها ) می رسد.
وی اظهارداشت: كشف این نمادها در كوه ها و دره های اطراف خمین نشانگر این است كه پیش ایلامی ها در مركز ایران نیز زیست می كردند و ردپای زیست آن ها را با نمادهایی كه كشف شده به زیبایی می توان رصد كرد.
پژوهشگر سنگ نگاره های ایران بیان كرد: روند تداوم زیست در دوره پیش ایلامی ها (10 هزار سال پیش ) و ایلامی ها (سه هزار و 200 سال پیش) با مطالعاتی كه بر روی سنگ نگاره ها ی تیمره و 24 استان ایران به ویژه سیستان و بلوچستان انجام شد پی برده شده و رد پای ایلامی ها در نواحی بلوچستان ایران و پاكستان نیز دیده می شود.
ناصری فرد افزود: پژوهشگران هند غربی به تازگی نمادهایی را بر روی دیوار های غارهای این خطه كشف كرده اند كه با نمادهای مشاهده شده مركز ایران و تیمره همخوانی دارد و نشان از گستره حكومت ایلامی ها از كوه های غرب زاگرس تا قسمت وسیعی از فلات ایران می هد.
وی تصریح كرد: ایلامی ها سرزمینشان را «هلتمتی» می نامیدندكه به معنای سرزمین خدا است و در ادامه مطالعات كتیبه هایی كشف شد كه مظمون آن با سرزمین خدا نزدیكی دارد و مولاژ آنها به عنوان كهن ترین كتیبه خطی مكشوفه در ایران در باغ كتیبه های نیاوران در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.
نویسنده كتاب های سنگ نگاره های ایران و تیمره افزود: نماد سه شاخه ای كه وصف آن در ارتباط با نماد شاخص بر روی سكه های ایلامی ها یعنی اقوامی كه اینك در كهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و لرستان زندگی می كنند به فراوانی دیده می شود.
ناصری فرد افزود: این نمادها نشان از زیست گاه آن ها در مركز ایران از ده هزار سال پیش تا دوره ایلمایی ها دارد كه البته نمادهای كشف شده را بر روی سكه هایی كه در شبه جزیره كریمه و اكران نیز كشف شده به خوبی مشاهده می شود.
ناصری فرد افزود: این نمادها بر روی سكه های آن دیار دیده می شود و به عنوان نمادهای قابل احترام در كشور اكران و شبه جزیره كریمه نیز كاربرد دارد كه نشان از پیوند فرهنگ و ریشه های مشترك ملل از منظر سنگ نگاره های كشف شده در تیمره و دیگر نقاط ایران دارد.
پژوهشگر سنگ نگاره های ایران افزود: پژوهشگران خارج از ایران به این نمادها به عنوان اسناد، تسجیلگر و تایید كننده نگاه می كنند و برای آن ها از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است چنانچه پژوهشگران بلغارستانی همگون نمادهای كه در ایران در غارها و كوه ها است مقاله ها نوشتند و آن ها را اسناد یاری گر مطالعات خود بر روی آثاری كه در شهرهای پلیس كاه ، ارگا و صوفیه كشف كرده اند بهره می گیرند.
وی افزود: درصورتی كه در دانشگاه ها و نهادهای متولی ایران از داشته های ارزشمندی كه در كوه ها و غارها وجود دارد بی اطلاع هستند و از آن ها كاربست های فرهنگی و اقتصادی ندارند.
21 هزار سنگ نگاره در مساحتی حدود 150 كیلومتر مربع در منطقه تیمره شهرستان خمین وجود دارد كه قدمت برخی از آن ها به بیش از 40 هزار سال می رسد و در سال 89 ثبت ملی شده است.
7277/6013/