۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۴۴
کد خبر: 83162332
T T
۰ نفر
افزايش گزارش دهي مراكز درماني به معني تنبيه آن مراكز نيست

تهران- ايرنا- معاون درمان وزارت بهداشت گفت: افزايش ميزان گزارش دهي توسط يك مركز به معني تنبيه آن مركز و سيستم درماني دانشگاه مربوطه نيست، بلكه به معناي اصلاح فرآيند است. بنابراين بايد بر فرآيند نظارت و گزارش حوادث ناخواسته حيات، توجه و تاكيد زيادي شود.

به گزارش ايرنا از وزارت بهداشت، قاسم جان بابايي روز دوشنبه در همايش سراسري آموزش و توانمندسازي مديران و كارشناسان نظارت ‏بر درمان افزود: با همت و تلاش مديران در حوزه نظارت و اعتباربخشي كشور، در بحث صيانت از حقوق بيماران و ارائه خدمات ايمن به آنها، شرايط نسبتا خوبي در بيمارستان ها و مراكز درماني حاكم شده است.
جان بابايي ادامه داد: در تهران ستاد تعرفه اي تشكيل شده است و در اين ستاد با حضور نمايندگاني از نظام ‌پزشكي، اداره تعزيرات و روساي سه دانشگاه علوم پزشكي تهران، ايران و شهيد بهشتي و معاونان آنها به شكايات و مشكلات مراكز درماني شامل مراكز دولتي و خصوصي استان تهران رسيدگي شده و بعد از آن نيز پرونده ها براي پيگيري بيشتر به سازمان تعزيرات ارسال مي شود.
وي بيان كرد: 30 تا 35 درصد از خدمات درماني در تهران ارائه مي ‌شود و همزمان با تشكيل جلسات ستاد تعرفه استان تهران در تمام دانشگاه‌ هاي علوم پزشكي كشور با حضور رئيس دانشگاه علوم پزشكي، معاونان درمان و مسئولان نظام پزشكي و تعزيرات هر استان نيز جلسات تعرفه اي به صورت ماهانه برگزار مي‌ شود. جان بابايي ادامه داد: در اين زمينه از استان ها گزارش هاي خوبي ارسال شده است. اين اقدامات، اثرات پيشگيرانه بيشتري دارند، زيرا برگزاري منظم اين جلسات به صورت منظم و موثر نشان مي ‌دهد كه سيستم درماني در برابر افراد متخلف، بيدار و هوشيار است.
معاون درمان وزارت بهداشت درباره وقايع ناخواسته حيات نيز گفت: يكي از اقدامات نظارتي ما در بيمارستان‌ ها مربوط به وقايع ناخواسته و حوادثي است كه نبايد در بيمارستان ها رخ دهد. در سطح بين‌الملل 28 مورد از اين وقايع ناخواسته تعريف شده است كه ما نيز بر مبناي آن دستورالعملي را تدوين كرده‌ ايم و اين دستورالعمل شامل حوادثي مانند تزريق خون يا تزريق داروي اشتباه يا افتادن بيمار از روي تخت است كه نبايد در بيمارستان اتفاق بيفتد.
وي اظهار داشت: در صورتي كه اتفاقات ناخواسته حيات در بيمارستان ها رخ دهد، بايد ظرف كمتر از شش ساعت مورد بررسي قرار گيرد.
جان بابايي بيان كرد: با آموزش، اطلاع رساني و تبادل اطلاعات در جلسات و همايش ها، موضوع گزارش حوادث ناخواسته حيات در بيمارستان ها و مراكز درماني رواج پيدا كرده و در نتيجه ميزان اين گزارش ها به بيش از 50 برابر افزايش يافته است، اما افزايش گزارش ها به معني افزايش خطاها نيست؛ بلكه به معناي عملكرد صحيح نظارت و گزارش دهي توسط بيمارستان و دانشگاه مربوطه است.
وي تاكيد كرد: هر مركز درماني يا دانشگاهي كه اين گزارش ها را به صورت مرتب ارائه ندهد، نشان دهنده آن است كه سيستم نظارتي در آن مركز خاموش بوده و عملكرد درستي ندارد.
اجتمام*9482*1193
۰ نفر