به گزارش ایرنا، منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار (IPGCFZ) یكی از مناطق آزاد هفتگانه ایران است كه در راستای اهداف اقتصادی كشور در اوایل دههٔ 1370 در ساحل شهر چابهار و در پیرامون دریای عمان و اقیانوس هند ایجاد شد. در حال حاضر این بندر نقش مهمی در مراودات تجاری و اقتصادی منطقه ای ایران ایفاء می كند.
ایندیا تایمز افزود:قرابت هویتی و جغرافیایی كشورهای هند، ایران و افغانستان فرصت همكاری های گسترده و همه جانبه میان آنها و كشورهای آسیای مركزی را فراهم آورده است. این همكاری ها همراه با ایجاد سازوكارهایی همچون اپراتوری هند در بخش هایی از منطقه آزاد جهانی چابهار، فرصت گرانبهایی خواهد بود كه در گسترش اصل منطقه گرایی در سیاست خارجی كشورهای مورد نظر بسیار موثر است.
بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان سرشار از منابع انرژی و فرصتی گرانبها در اتصال هند به آسیای مركزی خواهد بود و این نخستین بار است كه هند فرصت می یابد كه در یك بندر خارج از قلمرو خود تا این اندازه مشاركت كند. تصمیم اپراتوری هند در یكی از فازهای بندر چابهار متعاقب نشست مشترك هیات های نمایندگی هند، ایران و افغانستان اتخاذ شده است. در این قالب، هند در منطقه آزاد جهانی چابهار فعالیت خود را گسترش و نقش بیشتری در تلاش های مشترك برای حمایت از مراوادات تجاری منطقه ای ایفاء می كند.
بر اساس بیانیه وزارت كشتیرانی هند، كنترل فیزیكی ترمینال یكی از فازها، ارائه تجهیزات حمل و نقل و ایجاد ساختمان اداری كه در تاریخ 29 دسامبر 2018(8 دی 1397) مورد موافقت قرار گرفته است، راهكارهای عملیاتی سازی تلاش هند در جهانی سازی بندر چابهار را ممكن می سازد. از این رو اپراتوری یك فاز از چهار فاز بندر شهید بهشتی چابهار، از سوی اپراتور هندی IPGL فصلی جدیدی در روابط دو كشور و همكاری های منطقه ای تلقی خواهد شد.
رسانه هندی یادآورشد كه تعامل میان ایران و هند در بندر چابهار از سال 2003 آغاز و در نیمه دوم سال 2014، در نتیجه امضای تفاهم نامه بین دو كشور توسعه یافت. درهمین راستا موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین كشورهای ایران، هند و افغانستان باهدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال كشور هند و افغانستان به كشورهای آسیای میانه موجب توسعه صادرات سه كشور و ایجاد كریدور بینالمللی بین كشورهای مذكور با مناطق دیگر خواهد بود.
به عقیده گزارش نویس ایندیا تایمز، بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان در ساحل جنوبی ایران از هند نیز به راحتی قابل دسترس است و برای دهلی نو در بی نیازی از بندر گوادار پاكستان در فاصله 80 كیلومتری این بندر، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
اپراتوری هند در بندر چابهار همراه با سرمایه گذاری بیش از 85 میلیون دلاری هند است و طول مدت این موافقت نامه دوجانبه 18ماه است كه می تواند برای مدت 10 سال تمدید شود.
بر این اساس، برای اجرایی شدن موافقت نامه یادشده و گفت وگوهای بیشتر میان دو كشور، وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب به هند سفر و بر گسترش همكاری های منطقه ای تائید كرد.
محمدجواد ظریف در هنگام ورود به دهلی نو گفت: زمینه های زیادی برای گسترش روابط دوجانبه ایران و هند وجود دارد كه یكی از این حوزهها چابهار است. هندی ها به حضور در چابهار و در زیرساخت های ترانزیتی ایران علاقه مند هستند.
ناظران سیاسی و منطقه ای سفر ظریف به دهلی نو را نشانگر عزم مقام های عالیرتبه تهران و دهلی نو برای گسترش هرچه بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و هند به رغم تلاش آمریكا برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ارزیابی كرده اند.
شبد**9460**1379
تهران - ایرنا - خبرگزاری ایندیا تایمز به فرصت گرانبهای همكاری های منطقه ای میان هند، ایران و آسیای مركزی اشاره كرد و نوشت كه طرح بزرگ بین المللی چابهار مسیر همكاری این منطقه و اروپا را ممكن می سازد.