۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۳۷
کد خبر: 83163286
T T
۰ نفر
مشكلات تفویض ثبت سفارش واردات كالا به استانها

مشهد- ایرنا- 10 روز پیش مسئولیت ثبت سفارش واردات كالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به استانها تفویض شد اما لزوم شفافیت اطلاعات مربوط به متقاضیان طبق دستورالعمل دردسرهای زیادی را در فرآیند رسیدگی به پرونده ها ایجاد كرده است.

این در حالی است كه تولیدكنندگان متقاضی واردات كالا برای تولید، هر یك به نحوی از روند فرآیند ثبت سفارش با ساز و كارهای جدید گلایه دارند و تفویض اختیار این موضوع به استانها را موجب افرایش مشكلات برای تولیدكننده می دانند.
گلایه تولیدكنندگان از روال فعلی ثبت سفارش واردات كالا باعث شد رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان نماینده بخش تولید امروز 18 دی ماه در سازمان صنعت این استان حضور یافته و طی نشستی با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خواستار تسهیل این امور شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی پس از نشست به خبرنگار ایرنا گفت: دولت برای تسهیل امر ثبت سفارش واردات كالا این اختیار را به استانها تفویض كرد اما به نظر می رسد روال سختتر از گذشته شده زیرا تاكنون ندیده بودم كه این همه سئوال از یك تولیدكننده بپرسند.
حسن حسینی افزود: پارسال كه شرایط اقتصادی بهتر از شرایط كنونی بود همه تولیدكنندگان در شرایط اقتصاد آزاد ثبت سفارش كالا را انجام می دادند و لازم نبود به سئوالات مختلف درباره نحوه تولید خود پاسخ دهند. از زمانی كه ثبت سفارش كالا به استانها واگذار شده مسئولان از هر متقاضی واردات كالا سئوالاتی می پرسند كه قادر به پاسخ دادن نیستند. به عنوان مثال از تولیدكننده سئوال می شود كه كالای شما ساخت داخل است یا خیر. این در حالی است كه كدام مرجع در كشور وجود دارد كه تایید كند كالا ساخت داخل است یا نیست.
وی ادامه داد: بعد از نشست با رئیس سازمان صنعت خراسان رضوی با نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم صحبت كردم و قرار شد این مشكل در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح و برای آن چاره ای اندیشیده شود.

* لزوم شفافیت اطلاعات و دردسرهای آن
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از حدود 10 روز پیش اختیار ثبت سفارش واردات كالا به استان تفویض و سامانه مربوطه برای انجام فرآیند مرتبط با ثبت در استان راه اندازی شده است.
راضیه علیرضایی افزود: طی این مدت تاكنون 790 پرونده مربوط به متقاضیان ثبت سفارش واردات كالا در خراسان رضوی در رسته های مختلف تولیدی در این سامانه ثبت و بررسیهای لازم توسط كارشناسان انجام شد. از این تعداد رسیدگی به 120 پرونده نهایی شده است.
وی ادامه داد: دستورالعملی كه وزارتخانه برای سازمان صنعت استان به منظور انجام فرآیند ثبت سفارش واردات كالا از سوی متقاضیان ارسال كرده شامل اطلاعاتی است كه باید متقاضی آنها را به صورت شفاف در سامانه ثبت كند. زمانی كه اخذ این اطلاعات از متقاضی درخواست می شود، در اكثر موارد فرد حاضر نیست اطلاعات را كامل كند لذا بیشتر متقاضیان مشمول ثبت سفارش نمی شوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در تشریح بخشی از اطلاعات درخواستی از متقاضی ثبت سفارش كالا گفت: واحد تولیدی متقاضی باید حتما طی دو سال اخیر سابقه واردات كالا داشته باشد. به این معنا كه میانگین واردات كالای آن متقاضی طی دو سال گذشته ملاك عمل قرار گرفته اما اكثر متقاضیان فاقد سابقه ثبت سفارش كالا طی این مدت بوده و اعلام می كنند كه كالای خود را از تجار و بازرگانان خریداری كرده اند.
وی افزود: طبق دستورالعمل، متقاضی ثبت سفارش واردات كالا باید آمار تولید دو سال اخیر خود را در 'سامانه بهین یاب' ثبت كرده باشد اما واحدهای تولیدی زیادی هستند كه از ثبت آمار تولید خود در سامانه بهین یاب خودداری كردند یا آمار تولید را كمتر از میزان واقعی آن در این سامانه ثبت نموده اند.
علیرضایی ادامه داد: یكی دیگر از مشكلات فرآیند ثبت سفارش كالا این است كه برخی پرونده ها از قبل در دفاتر تخصصی بررسی و به گمرك ارسال شده و كالا در حال حمل است، در حالی كه باید روال قانونی آن طی و كالا در سامانه ثبت سفارش شود.
وی گفت: بعضا متقاضیان ثبت سفارش كالا قیمتی بالاتر از قیمت پایه گمركی كالای وارداتی خود اعلام می كنند در حالی كه قیمتی كه اظهار می كنند باید به تایید سایت ارزشگذاری گمرك برسد و این مسئله روال ثبت سفارش را در سامانه دچار مشكل می كند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: یكی دیگر از مواردی كه فرآیند رسیدگی به پرونده های ثبت سفارش كالا را مشكل كرده تقاضای كالای وارداتی نامتناسب با تولید است. به این معنا كه مثلا فردی تولید قطعه خودرو دارد اما درخواست واردات مس می كند.
وی ادامه داد: یكی از الزامات دستورالعمل برای تایید ثبت سفارش واردات كالا تناسب بین كالای وارداتی درخواستی با پروانه بهره برداری واحد تولیدی است یعنی هر واحد باید متناسب با پروانه اش درخواست كالای وارداتی بدهد.
علیرضایی گفت: در مجموع سه مولفه اصلی برای ثبت سفارش كالا 'در اختیار گذاشتن اطلاعات شفاف در خصوص میانگین تولید دو سال قبل واحد، آمار تولید سال قبل واحد و قیمت پایه گمركی كالای وارداتی درخواستی' است. ثبت اطلاعات این موارد باعث می شود رسیدگی به پرونده های متقاضیان ثبت سفارش كالا و ثبت اطلاعات آنها در سامانه به طول انجامد. این در حالی است كه تنها در صورتی كه ثبت سفارش كالای متقاضی طبق دستورالعمل ابلاغی وزارتخانه انجام شود، وی می تواند ارز دریافت كند.
وی افزود: توسط سازمان صنعت خراسان رضوی ثبت سفارش كالا طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارتخانه انجام و اطلاعات در سامانه ثبت می شود. اگر مستندات طبق دستورالعمل ثبت نشود سامانه آن را تایید نمی كند و قابل ارجاع به بانك مركزی برای دریافت ارز نخواهد بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: اطلاعاتی كه برای ثبت سفارش واردات كالا هر متقاضی توسط این سازمان در سامانه ثبت می شود دیگر در وزارتخانه كنترل نخواهد شد و مستندات پس از تایید سازمان برای دریافت ارز به بانك مركزی ارسال می شود.
وی گفت: قبل از تفویض اختیار ثبت سفارش كالا به استانها همه این فرآیندها در تهران انجام و تنها مستندات از استانها گرفته می شد اما دستورالعمل كنونی بسیار شفافتر و واضحتر از روال گذشته است تا جلوی خروج بی مبنای ارز گرفته شود. برای جلوگیری از خروج ارز موظفیم قیمتهایی را كه متقاضیان برای كالای وارداتی خود اظهار می كنند كنترل كنیم اما اغلب آنان قیمتهای غیرواقعی ارائه می دهند و این موضوع روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان را طولانی می كند.
علیرضایی افزود: این در حالی است كه افراد به سادگی می توانند قیمت پایه گمركی كالاهای وارداتی را بر روی سامانه ارزشگذاری گمرك مشاهده و بر اساس آن كالای وارداتی را اظهار و بر روی پرونده الكترونیكی ثبت كنند.
وی گفت: آنچه روال ثبت سفارش كالای وارداتی متقاضیان را در خراسان رضوی كند كرده، طولانی شدن زمان انطباق اطلاعات ثبت شده توسط متقاضی با دستورالعمل ارسالی از سوی وزارتخانه است، در صورتی كه زمان استاندارد برای رسیدگی به یك پرونده فقط دو ساعت است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه كرد: در نشستی كه امروز با رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان نماینده تشكلها در خصوص ثبت سفارش كالا انجام شد، از تولیدكنندگان تقاضا گردید اطلاعات خود را به صورت شفاف اعلام كنند تا در امر رسیدگی پرونده ها تسریع شود.
7489/1858
۰ نفر