۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83163365
T T
۰ نفر

بی هویتی فرزندان در محلات آسیب پذیر مازندران

۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83163365
بی هویتی فرزندان در محلات آسیب پذیر مازندران

ساری- ایرنا- ' فاطمه ' 25ساله با سه فرزند قد و نیم قد كه خود را قربانی پدر و مادر و شوهر معتاد معرفی می كند، می گوید: من و هیچ یك از بچه هایم شناسنامه و كارت ملی نداریم و از حمایت های یارانه ای دولت نیز برخوردار نیستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بی هویتی فرزندانی كه از پدران و مادران معتاد و طلاق گرفته شده متولد شدند از واقعیت‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌ نشین و محلات آسیب پذیر مازندران است.
اگرچه تا قبل از روی كارآمدن دولت تدبیر و امید 30 منطقه آلوده در مازندران وجود داشت كه با تخصیص اعتبار، صرف هزینه هنگفت و تاسیس كمپ های نگهداری و درمان معتادان پس از حدود 6 سال پاكسازی این محلات انجام شد، اما امروز كوكان بی هویت كه از مادران معتاد یا كارتن خواب به دنیا آمدند، هنور معضل جدی این محلات است.
در بازدید دادستان عمومی و انقلاب مركز مازندران به همراه چند تن از خبرنگاران از محلات نوبنیاد ساری و عباس آباد نكا، شاهد بازی شمار زیادی از كودكان و نوجوانان در خیابان ها این محلات بودیم كه برخی از آنان فاقد شناسنامه و كارت ملی بودند.
كارشناسان اجتماعی به رسمیت شناختن فردیت و هویت نسل نوجوانان و جوانان را عامل مهم پیشگیری از شیوع آسیب های اجتماعی در جامعه یاد می كنند و بر لزوم تدابیری جهت حل این مساله تاكید دارند.
' فاطمه ' مادر سه فرزند كه شوهرش را معتاد و ضایعات جمع كن معرفی كرد درگفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت كه مادرم از پدرم طلاق گرفته است و من هم 12سالگی به زور عقد یك نوجوان 15ساله معتاد درآمدم.
وی افزود: ازدواج غیر رسمی من سبب شد تا نتوانم برای بچه های خودم هم كارت شناسایی بگیرم تا از خدمات یارانه ای دولت برخوردار شویم.
وی ادامه داد: پدر و مادر من و شوهرم آماده حضور در پزشكی قانونی آزمایش دی ان ای برای تشخیص هویتی هستند اما توان پرداخت هزینه انجام این آزمایش را ندارم.
'محمد ' یكی از ساكنین محله عباس آباد نكا كه خود را 13ساله با سه خواهر كوچك سه ، 6 و هشت ساله معرفی كرد، گفت: پدر معتاد است و با مادرم متاركه كرده و من و هیچ یك از خواهرانم كارت شناسایی ملی و شناسنامه نداریم.
وی با بیان اینكه خواهرانم در مهد كودك بهزیستی این محله یك وعده غذای گرم می خورند كه كمك بزرگی برای تامین غذا است، ادامه داد :خودم برای تامین هزینه خانواده در چهار راه ها گل فروشی می كنم.
وی توضیح داد: البته اسامی من و خواهرانم در پایگاه خدمات اجتماعی بهزیستی مستقر در این محله ثبت شده است اما برای تشخیص هویتی نیاز به آزمایش است كه هزینه سنگینی دارد.
مدیر آموزگار مدرسه ابتدایی نوبنیاد ساری با بیان اینكه هشت نفر از 43 دانش آموز این مدرسه فاقد شناسنامه هستند، گفت: این فرزندان از پدران و مادران معتاد بیكار كه ازدواج قانونی هم نداشته اند ، هستند.
سید كاظم نجفی با بیان اینكه بهزیستی، بسیج سازندگی، آموزش و پرورش و استانداری حمایت های خوبی در چند سال اخیر به این مدرسه داشته اند، افزود: اگرچه آسیب های اجتماعی زیادی در منازل شخصی خانواده های این دانش آموزان در نوبنیاد ساری وجود دارد، اما این دانش آموزان بسیار باهوش هستند و اگر به آنان بیشتر توجه نشود، همواره در خطر آسیب قرار دارند.
علی دلپذیر كه خود را دانشجوی رشته عمران دانشكده امام محمد باقر ساری معرفی كرد نیز گفت كه اسم این محلات بد در رفته است، البته عده كمی هم خلافكار در این محلات زندگی می كنند.
وی با بیان اینكه پدرم راننده كامیون است و از كودكی در محله عباس آباد نكا زندگی كردم و رفیق های زیادی هم دارم، افزود: در چند سال اخیر با برنامه ریزی و حمایت همه جانبه دستگاه های دولتی، فعالیت افراد خلافكار خشن این محلات تا 80 درصد كاهش و پاكسازی شد و امكات تفریحی، آموزشی و اجتماعی خوبی نیز ایجاد شده است.
وی با بیان اینكه هم دوره های من در دهه اخیر به دنبال ورزش و كار می روند و اعتیاد كمتر شده است، گفت: هم اكنون بسیاری از فرزندان این محلات كه حاصل ازدواج های پدران و مادران معتاد است، فاقد كارت های شناسایی ملی و شناسنامه هستند.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران در مورد آخرین وضعیت محلات آسیب پذیر استان به خبرنگار ایرنا گفت كه همه دستگاه ها باید وارد شوند تا فرهنگ ساكنان این محلات بالا برود، چراكه تنها راه كاهش آسیب های اجتماعی آگاهی و بالا رفتن فرهنگ است.
دكتر فاطمه پور فاطمی با بیان این نكته كه اگر همه برنامه های دولت تدبیر و امید در محلات آسیب پذیر به درستی از سوی دستگاه های اجرایی مرتبط عملیاتی شود، آسیب ها به مراتب كاهش خواهد یافت، افزود: امروز بهزیستی بیشترین حضور را در این مناطق دارد.
وی مهم ترین مشكلات اجتماعی این مناطق را اعتیاد و فرزندان طلاق دانست و ادامه داد: بهزیستی با ایجاد مراكز خدمات بهداشتی و درمانی ' دی. ای . سی. ' با هدف كاهش عوارض و آسیب‌های اعتیاد به ویژه در معتادان تزریقی در كاهش آسیب های اجتماعی نقش برجسته ای دارد.
پور فاطمی با بیان اینكه از سال 1384 فعالیت دی ای سی در 30 محله آسیب پذیر مازندران راه اندازی شده است، گفت: فعالیت فرهنگی زمان بر است و تا زمانی كه همه مشاركت جدی نداشته باشند، نتایج مثبت آن گسترش نمی یابد.
وی مهمترین خواسته و نیاز برای كاهش اسیب های اجتماعی در محلات آسیب پذیر را ایجاد اشتغال پایدار دانست و گفت: اگرچه با درایت ستاد مبارزه با مواد مخدر، استانداری و نیروی انتظامی ،پاكسازی این محلات از افراد معتاد، مواد فروش و خشن انجام شد، اما با توجه به درآمد هنگفت از محل خرید و فروش مواد مخدر، همچنان این معضل در این مناطق مشاهده می شود.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران به شكل گیری تیم های پیشگیری از اعتیاد در مهدهای كودك در این محلات اشاره كرد و گفت: بهزیستی به تنهایی قادر به حل مشكلات نیست و نیاز به همكاری دارد.
پور فاطمی به توزیع لوازم بهداشتی از جمله كاندوم در این محلات اشاره كرد و گفت: در پنج سال اخیر بیماری اچ آی وی بین اهالی این محلات به صفر رسیده است.
وی توزیع غذای گرم در مهد كودك های ایجاد شده در محلات آسیب پذیر اشاره كرد و گفت: كسانی كه دارای كارت شناسایی و هویتی هستند علاوه بر دریافت یارانه از حمایت های بهزیستی به عنوان سه دهك اول برخوردار می شوند.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران با بیان این نكته كه برخی از حاشیه نشینان در محلات آسیب پذیر استان فاقد شناسنامه و كارت ملی هستند، گفت: با توجه به هزینه بالا، بهزیستی از محل اعتبار ژنتیك، هزینه تشخیص هویتی ( DNA) این افراد را متقبل می شود.
پورفاطمی افزود: بر اساس اعلام پزشكی قانونی مازندران هزینه هر نفر آزمایش DNAبرای اثبات تشخیص هویتی رابطه پدر و فرزند 350هزار تومان است.
وی بدون ارائه آماری از افراد فاقد كارت شناسایی با اشاره به اینكه مراكز كاهش آسیب و پایگاه های اجتماعی بهزیستی مستقر در مناطق آسیب پذیر استان مازندران این افراد را شناسایی كرده اند، ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد كه یكی از دلایل مراجعه نكردن این افراد برای تشخیص هویتی به پزشكی قانونی، نداشتن هزینه آزمایش است.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران با بیان اینكه در یك دهه اخیر با ورود همه جانبه بهزیستی و دیگر دستگاه ها اجرایی محلات آسیب پذیر از رشد خوبی برخوردار به لحاظ فرهنگی و تغییرات فیزیكی محلات شده است، در عین حال گفت: همچنان بیشتر افراد ساكن در این محلات با سطح درآمد و تحصیلات پائین زندگی می كنند.
وی به طرح باز آفرینی شهری دولت دوازدهم اشاره كرد و گفت: این طرح با پیمانكاری شهرداری ها در حال اجرا است كه به لحاظ فیزیكی و محیطی این مناطق رشد خواهند كرد.
مسئول مركز خدمات بهداشتی و درمانی ' دی. ای . سی. ' عباس آباد نكا نیز گفت: از 10 سال پیش تاكنون با توزیع متادون و انواع لوازم بهداشتی به ویژه كاندوم برای درمان اعتیاد و پیشگیری از بیماری های ایدز و هپاتیت شاهد كاهش چشم گیر آسیب های اجتماعی در این مناطق هستیم.
مهدی محمودی با بیان اینكه در حال حاضر 75 نفر از افراد این محله متادون دریافت می كنند، گفت: جمعیت عباس آباد نكا نیز حدود یكهزار و 300نفر است.
وی با بیان اینكه 40 نفر از این جمعیت فاقد شناسنامه و كارت ملی هستند، ادامه داد: بیشتر این افراد فرزندان پدران و مادران معتاد و طلاق گرفته هستند.
دادستان عمومی و انقلاب مركز مازندران در پایان بازدید از این مناطق به خبرنگاران گفت كه جلوگیری از وقوع جرم و خسارت های اجتماعی در مازندران باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
سید یونس حسینی عالمی افزود: در بازدید از شهرك نوبنیاد ساری و محله عباس آباد نكا شاهد فقر اقتصادی شدید هستیم كه زمینه مشكلات و آسیب های اجتماعی شده است.
وی مردم این مناطق را شریف و علاقمند به نظام توصیف كرد و اظهار داشت: خدمات مناسب و در خور مردم این مناطق ارائه نشده است و همه باید تلاش كنیم تا مشكلات حل و فصل شود.
دادستان ساری اظهار داشت: مردم این محلات بی ادعا و دوست داشتنی هستند ولی محرومیت حاشیه نشینان را دل آزار كرده است.
وی افزود: دادستانی از مدیران و مسئولان استان مازندران خواست تا نسبت به اجرای برنامه و وظایف تعیین شده در محلات آسیب پذیر و محروم بیشتر توجه كند.
حسینی گفت: مردم و مسئولان بدانند نظام جمهوری اسلامی با هیچ مقامی تعارف ندارد و مدیران همواره باید نسبت به انجام درست ماموریت خود حساس باشند.
6990/1899
۰ نفر