۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۴۸
کد خبر: 83163520
T T
۰ نفر
سلطانيه در برنامه بازآفريني شهري استان زنجان قرار گرفت

زنجان – ايرنا – شهر سلطانيه به منظور نوسازي بافت هاي فرسوده و احياي هويت آن در برنامه بازآفريني شهري استان زنجان قرار گرفت و پيش از اين نيز شهرهاي خرمدره، ابهر، زنجان و خدابنده در اين طرح قرار داشتند.

به گزارش ايرنا، توجه به بافت هاي فرسوده و قديمي و تغيير چهره اين مناطق ناكارآمد مساله اي جدي است كه از سالجاري در قالب برنامه اقدام مشترك 22 دستگاه در استان، بازآفريني اين بافت ها را برعهده دارند.
در كنار مرمت و بهسازي شهري توجه به مقوله هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي نيز در اين مناطق لحاظ شده و با جديت هرچه بيشتري دنبال مي شود.
به همين منظور و براي طراحي پروژه ها در شهرهايي از استان زنجان كه در برنامه بازآفريني شهري قرار دارد جلسه ستاد بازآفريني شهري در استان زنجان برگزار شد.

** شناسايي زمين هاي دولتي بايد بدون تعصب انجام شود
استاندار زنجان گفت: بايد شناسايي زمين هاي دولتي در شهرهايي كه در برنامه بازآفريني شهري قرار دارند بدون تعصب انجام شود تا اجراي اين برنامه با سرعت و دقت بيشتري پيش برود.
فتح الله حقيقي اظهار داشت: در اجراي برنامه بازآفريني شهري بايد با دقت عمل بيشتري برنامه ريزي انجام شود تا اعتبارات آن به موقع تخصيص يابد.
وي تاكيد كرد: مردم خواهان خروجي مثبت از عملكردها هستند.
استاندار زنجان گفت: بايد با آينده نگري، دقت و جديت با انتخاب كمترين پروژه ها براي اجرا بالاترين كارآيي را داشته باشيم.
حقيقي ادامه داد: بايد هياتي از متخصصان در حوزه عمراني در بخش هاي خصوصي و دولتي تشكيل شود تا روند و پروژه هايي كه در برنامه بازآفريني شهري اجرا مي شود را بررسي و مشكلات آنها را رفع كنند تا پايان آن بدون نقص باشد.
وي افزود: در صدد بهبود ساختار اقتصادي هستيم كه بايد اين مساله مورد توجه جدي قرار گيرد.
استاندار زنجان تاكيد كرد: براي پيشرو بودن شهرستان هاي هدف در برنامه بازآفريني شهري بايد روند نمايي (فلوچارت) تهيه شود و زمان و مراحل انجام كار به دقت در آن ثبت و ماهانه بررسي شود.
حقيقي ايجاد كارگروه هاي چهارگانه در استان و شهرستانها را مهم بيان كرد و افزود: كارگروه هاي ارتقاي اجتماعي، فرهنگي و سلامت، اقتصادي، مشاركت مردمي و تسهيلات، پيش نگري و پيشگيري از گسترش بافت ناكارآمد شهري و كارگروه وقف تشكيل و قبل از شروع جلسات رسمي ستاد بازآفريني شهري گزارشي از عملكرد خود ارائه دهند.
وي با بيان اينكه شهر سلطانيه نيز به برنامه بازآفريني شهري در استان زنجان اضافه مي شود، يادآوري كرد: بايد براي جذب گردشگر در اين شهرستان برنامه داشته باشيم.
استاندار زنجان گفت: بايد پيمانكاراني كه براي ساخت پروژه هاي بازآفريني شهري در استان زنجان انتخاب مي شوند كارشناسي شده باشد تا هر سال پروژه در دست پيمانكاران متفاوتي نباشد.

** سلطانيه براي احياي هويت تاريخي در بازآفريني شهري قرار گيرد
مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري وصنايع دستي استان زنجان گفت: سلطانيه به عنوان اصلي ترين شهر بعد از دوران اسلامي در ايران طراحي شده و بعد از خود در شهرسازي و معماري جهان اسلام تاثيرگذار بوده است.
يحيي رحمتي اظهارداشت:شهر سلطانيه از گردشگري منتفع نيست چون گردشگران بيشتر درگير گنبد هستند و توزيع سفر و بازديد در داخل شهر را نداريم كه لازمه برخوردار بودن اهالي و جوامع محلي از معيشت گردشگري پراكنده كردن بازديد كنندگان در داخل اين شهر است.
وي افزود: اصلي ترين راه آن بازآفريني شهري فضاي پيرامورن ارگ است تا جذب كننده گردشگر به داخل و استفاده از اقتصاد شهري سلطانيه شود.
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان گفت: در ساماندهي منظر فرهنگي و توسعه گردشگري پيرامون ارگ متاسفانه معماري شهري متاثر از معماري اثر تاريخي موجود در آن نيست كه لازم است با مشاركت جوامع محلي اين بدنه بازآفريني و به هويت بخشي به شهر منجر شود.
رحمتي با بيان اينكه هدف از جذب گردشگر نگهداري آن است، تاكيد كرد: سالانه 250 هزار گردشگر داخلي و هفت هزار و 500 گردشگر خارجي از گنبد سلطانيه بازديد مي كنند كه بايد ميزان توقف آنان در شهر را از 6 ساعت به 12 ساعت افزايش دهيم كه با اين اقدام اقتصاد شهر از گردشگر منتفع خواهد شد.
وي ادامه داد: سال 70 حدود 14 هكتار از زمين هاي پيرامون گنبد سلطانيه در قالب 360 واحد مسكوني و تاسيسات عمومي تملك، تخريب و مجموعه گنبد خانا سازي شد.

** استان زنجان يكهزار و 102 هكتار محدوده فرسوده دارد
مديركل راه و شهرسازي و دبير ستاد بازآفريني شهري استان زنجان گفت: اهداف تدوين برنامه اقدام مشترك در مواد 51، 61 و 62 قانون برنامه ششم توسعه مشخص شده و ماده 59 قانون اين برنامه نيز تكليف وزارت راه و شهرسازي و شهرداري ها اقداماتي را در قالب چهار رويكرد موضوع خدمات روبنايي و زيربنايي، توليد مسكن و ظرفيت سازي و توانمندسازي در مناطق هدف را تعييين كرده است.
به گفته مسعود بيات منش، در ماده 62 نيز در قانون برنامه ششم توسعه دولت وظايفي را براي جلوگيري از گسترش حاشيه نشيني تكليف كرده است.
وي ادامه داد: بافت ناكارآمد شهري در شهرهاي زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده استان زنجان با يك هزار و 102 هكتار محدوده در قالب تاريخي، سكونتگاه هاي غيررسمي و بافت مياني تعيين شده است كه سهم هر شهر از اين مساحت ها مشخص و جمعيت ساكن در اين مناطق با 177 هزار و 752 نفر شامل 26 درصد از جمعيت شهري است.
مديركل راه و شهرسازي و دبير ستاد بازآفريني شهري استان زنجان گفت: درباره آيين نامه اجرايي بافت ناكارآمد شهري كه ارديبهشت امسال به تصويب هيات وزيران رسيد، ماده 2 آن طرح ها و برنامه هاي بازآفريني شهري پايدار در مقياس محلات هدف چهار ماموريت اصلي شامل ارتقاي كيفي فضاهاي عمومي و زيرساخت هاي محلات، توسعه و تجهيز خدمات روبنايي، بهسازي، نوسازي و مقاوم سازي مسكن، توان افزايي اجتماعي اقتصادي و نهادي ساكنان محله مورد تاكيد است.
بيات منش يادآوري كرد: در ماده 9 نيز به منظور تسريع بازآفريني بافت ناكارآمد، همه وزارتخانه و موسسات دولتي و شركت ها كه 100 درصد سهام آنها متعلق به دولت است مكلف هستند نسبت به واگذاري رايگان زمين هاي خود به صورت رايگان در بافت ناكارآمد و فرسوده شهري به راه و شهرسازي اقدام كنند.
وي خاطرنشان كرد: 76 پلاك ثبتي با همكاري اداره كل ثبت اسناد و املاك استان زنجان به تهران اعلام شد كه از اين تعداد دستگاه هايي كه زمين هاي آنها فاقد كاربري بود حدود 12 مورد شناسايي شد كه برخي از آنها متعلق به بخش خصوصي است و براي تملك آنها اقدام كرديم تا توسعه و ساخت و ساز انجام شود.
مديركل راه و شهرسازي و دبير ستاد بازآفريني شهري استان زنجان با بيان اينكه سهم استان در برنامه بازآفريني شهري ساخت و ساز 2 هزار و 612 واحد مسكوني است، گفت: براي كلان شهرها 500 ميليون ريال تسهيلات ساخت و وديعه مسكن نيز 200 ميليون ريال پيش بيني شده است.
به گفته بيات منش، براي شهرهاي متوسط نيز 400 ميليون رسال تسهيلات ساخت و وديعه مسكن نيز 150 ميليون ريال پيش بيني شده است.
وي ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه اي كه با بانك مسكن و شركت بازآفريني شهري ايران منعقد شده اين تسهيلات براي هر واحد مسكوني كه از فناوري هاي نوين استفاده كنند اعطا خواهد شد.
مديركل راه و شهرسازي و دبير ستاد بازآفريني شهري استان زنجان گفت: تخفيف برقراري انشعاب آب، برق و گاز براي 100 هزار واحد مسكوني در سالجاري است.
بيات منش خاطرنشان كرد: شركت هاي خدمات رسان بايد سالانه تا مبلغ 350 ميليارد ريال تخفيف در برقراري انشعاب ها در اين مناطق اعمال كنند.
9505/6085