۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵
کد خبر: 83164221
T T
۰ نفر
پسرم «گل» مصرف می كرد، فكر می كردم گیاه پرورش می دهد

تهران- ایرنا- پژوهشگر و كارشناس پیشگیری اعتیاد گفت: خانواده ها اطلاعات زیادی درباره ماده توهم زای «گل» ندارند. برخی از آنها هنگام مراجعه به كلینیك ها می گویند، نمی دانستند گل چه شكلی دارد و تصور می كردند فرزندشان گیاه پرورش می دهد.

آزاده اولیایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: براساس آمار مراجعان به كلینیك های درمان اعتیاد، بیشتر مصرف كنندگان گل، دانش آموزان و دانشجویان هستند و می توان گفت افراد بالای 40 سال كمتر گل مصرف می كنند و مصرف تریاك و شیشه بین آنان بیشتر رواج دارد.
وی ادامه داد: نقش مداخلات به موقع پیشگیرانه برای جلوگیری از مصرف گل بسیار مهم است و می توان با اطلاع رسانی صحیح، از شیوع مصرف گل به ویژه در میان نوجوانان و جوانان جلوگیری كرد.
اولیایی افزود: مصرف كنندگان گل می گویند اغلب از طریق گروه همسالان شروع به مصرف كرده اند و به آنها گفته بودند كه «گل» اعتیاد آور نیست. و حالا صرفا برای درمان اعتیاد به گل به كلینیك درمان اعتیاد مراجعه می كنند.
این پژوهشگر اعتیاد گفت: یكی از علامت های مصرف گل، قرمز شدن سفیدی چشم است اما ممكن است فرد مصرف كننده در پاسخ به علت این عارضه، بگوید كه بر اثر آلودگی هوا، گرد و غبار یا خستگی چشمش قرمز شده است. این افراد معمولا قطره «نفازولین» همراه دارند بنابراین خانواده ها باید با مشاهده چند علامت در كنار هم، علت را بررسی كنند زیرا مشاوره های به موقع و مداخلات درمانی می تواند در روند درمان تاثیرگذار باشد.
وی اضافه كرد: باورهای غلط مبنی بر اعتیاد آور نبودن گل، گیاهی بودن و خطر نداشتن مصرف، احساس سرخوشی، لذت و تبلیغات گسترده برای مصرف از یك سو و آزادسازی مصرف ماریجوآنا در كشورهای دیگر از جمله كانادا و هلند موجب شده است تا به ویژه جوانان بیشتر به سراغ مصرف گل بروند.
این روانشناس خاطرنشان كرد: بر اساس فراوانی مراجعان به كلینیك ها، گل همچنان بعد از تریاك پرشیوع ترین ماده مخدر مصرفی است البته در آخرین پیمایش ملی سال 1394 هم ماده گل دومین ماده پرطرفدار معتادان است.
وی اظهار داشت: گل، حالت ایستگاه دارد یعنی افراد مصرف كننده پس از مدتی به دلیل اینكه نمی توانند حال خوش اولیه را از مصرف آن به دست آورند، سراغ مواد سنگین تر مانند شیشه، تریاك و هروئین می روند.
اولیایی با تاكید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق در پیشگیری از مصرف گل، گفت: متاسفانه درباره عوارض مصرف این ماده اطلاع رسانی دقیق صورت نمی گیرد. زمانی كه شیشه دومین ماده پرمصرف بود، تبلیغات و كارزارهای رسانه ای برای افزایش آگاهی مردم باعث ترس از پیامدهای مصرف شد و در نتیجه آن مصرف شیشه كاهش یافت.
وی افزود: مهمترین عوارض مصرف «گل» با وجود سرخوشی و لذت های كاذب موقتی، افسردگی است. مصرف گل بر حافظیه كوتاه مدت به شدت تاثیر منفی دارد و در بسیاری از افراد موجب توهم و هذیان های بینایی و شنوایی می شود یعنی افرادی را می بینند و صداهایی را می شنوند كه وجود خارجی ندارد همچنین بیماری های زمینه ای روانی ممكن است بر اثر مصرف این ماده بروز پیدا كند.
این كارشناس اعتیاد تصریح كرد: رسانه ها و افراد صاحب نظر باید اطااعات درست در اختیار مخاطبان قرار دهند. گاهی در اقدامات پیشگیرانه فقط عوارض و پیامدها برجسته می شود در حالی كه بهتر است همه جوانب آگاهی بخشی شود زیرا ممكن است فرد مصرف كننده در ابتدای مصرف، عوارض را تجربه نكند و نسبت به اطلاعات رسمی، بی اعتماد شود بنابراین سیر و جریان آگاهی بخشی باید كاملا شفاف و واقع بینانه باشد. اگر مخاطب كنجكاو و جوان نتواند اطلاعات لازم را از كانال رسمی دریافت كند، اطلاعات جریان های غیررسمی برای او جذاب تر جلوه می كند و امكان فریب بیشتر می شود.
اجتمام *3229* 3063
۰ نفر