۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 83164547
T T
۰ نفر
دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ورزش دانش‌آموزی بررسی شد

تهران- ایرنا- نشست بازخوانی دستاوردهای 40 سال انقلاب اسلامی در حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با حضور مسئولان و پیشكسوتان ورزش دانش آموزی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست كه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، بیشتر معاونان 40 سال گذشته وزارت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی حضور داشتند كه نسبت به اقدامات خود در این حوزه و لازمه های توجه به تربیت بدنی در برنامه ورزش مدارس و آموزشگاه ها مطالبی را بیان كردند.
در ابتدای این نشست قائم مقام وزیر ورزش در حوزه تربیت بدنی در سخنانی اظهار داشت: تحول تربیت بدنی و ورزش مدارس مربوط به یك دوره یا یك مدیر نیست بلكه زنجیره ای از تلاش ها است كه در طول 40 سال گذشته شكل گرفته است.
«كیومرث هاشمی» افزود: در فضایی كه دشمنان علیه نظام توطئه می كنند وظایف تمام مدیران است كه دستاوردها را برای مردم تشریح كنند كه البته دولت نیز در این زمینه ستادی برای بازخوانی دستاوردها تشكیل داده است.
وی گفت: بركت نظام انقلاب اسلامی موجب شد تا ما فرصت خدمت پیدا كنیم و باید دستاوردهای ۴۰ ساله را ریز به ریز در اختیار مردم قرار دهیم تا سدی در برابر هجمه های دشمنان باشد.
او گفت: نسل كنونی به ویژه دانش آموزان نسبت به دستاوردها نباید بدون آگاهی باشند زیرا اگر این كار انجام نشود این نسل از دست خواهد رفت. بیان دستاوردهای ورزش دانش آموزی پس از انقلاب باید به یك نهضت تبدیل شود و تا روزهای پایانی جشن های انقلاب به كرات برای نسل جدید بازگو شود.
«علی محمد مرتضوی» از مدرسان تربیت بدنی و پیشكسوت ورزش دانش آموزی نیز با بیان اینكه نقش انقلاب اسلامی در توسعه ورزش غیرقابل چشم پوشی است، گفت: از زمان وزارت شهید رجایی طرح معلم ورزش در مقطع ابتدایی مطرح شد و با دعوت از وزیر برای مشاهده ورزش دانش آموزی موفق شدیم مجوز معلم ورزش در مقطع دبستان را بگیریم و شهید رجایی پس از تماشای ورزش دانش آموزان ابتدایی دستور 2 هزار و 500 معلم تربیت بدنی برای مدارس ابتدایی را صادر كرد.
پیشكسوت ورزش دانش آموزی در ادامه افزود: با انجام این كار انتظار می رفت ورزش در مدارس ابتدایی نهادینه شود اما رویه ادامه پیدا نكرد اما انتظار داریم كه ورزش دبستان ها به یكی از برنامه مدون تبدیل شود.
«رضا عموزاده خلیلی» معاون تربیت بدنی وزارت در نخستین سال های دهه 70 در زمینه مشكلات پیش روی نهادینه كردن ورزش در بخش ابتدایی گفت: ساعت ورزش مهمترین ساعات مدرسه است اما در زمینه اجرایی تنها به بخشنامه و دستور منتهی شده و این یك افت كیفی محسوب می شود. ما به این نتیجه رسیدیم كه جایگاه معلم ورزش را بازتعریف كنیم. این جایگاه باید برای مدارس، دانش آموزان و والدین قابل پذیرش باشد.
رییس پیشین فدراسیون دانش آموزی گفت: با در اختیار قرار دادن وسایل مورد نیاز معلمان ورزش به نوعی برای انان مسوولیت ایجاد كردیم تا آنان نیز به جایگاه واقعی خود پی ببرن . همچنین در آغازین سال های دهه 70 تقدیرنامه و سختی كار برای معلمان تربیت بدنی در نظر گرفتیم كه نتیجه آن ملموس بود.
«محمدرضا پهلوان» مدیركل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در سال 76 نیز در سخنانی اظهار داشت: ماموریت آموزش و پرورش در دنیا تربیت شهروند قانون مدار است و می تواند از طریق هنر و ورزش این كاركرد را به خوبی انجام دهد؛ كاركردی كه البته در آموزش و پرورش كشور ما كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
پیشكسوت حوزه ورزش دانش آموزی تصریح كرد: ارتقا تشكیلاتی یكی از دستاوردهایی بود كه در زمان دولت اصلاحات طرح شد اما با مقاومت معاونت پرورشی همراه شد و تربیت بدنی و پرورشی به 2 اداره كل تبدیل شد كه در آن موازی كاری ایجاد شد اما ثمره نهایی آن شكل گیری معاونت تربیت بدنی در وزارتخانه به صورت مستقل بود.
«سید غلامرضا كمانه» رییس فدراسیون ورزش های دانش اموزی در فاصله سال های 86 تا 88 نیز در ادامه نشست با بیان این كه مدیران دوره های مختلف حلقه اتصال پیشرفت هستند، یادآور شد: ورزش كشور ركن دارد كه پایه اصلی آن ورزش مدارس و نهادینه شدن درس تربیت بدنی است. براساس برنامه چهارم توسعه به این موضوع تاكید شده اما هنوز تمام و كمال انجام نشده است.
وی ادامه داد: تمام قهرمانان بزرگ ما پشت نیمكت مدارس نشسته اند و این نشان می دهد ورزش مدارس فراتر از كلاس های فرابرنامه ای است. وجود 52 فدراسیون و سه هزار رشته ورزشی حكایت از آن دارد كه همه استعداد ورزشی دارند و باید به سمت پرورش استعداد بروند. وظیفه ورزش دانش آموزی و معلم تربیت بدنی پرورش این استعدادها است و معاونت نمی تواند با صدور بخشنامه، برنامه دستوری برای معلمان طرح كند.
«منوچهر بهمنی» رییس فدراسیون ورزش های دانش آموزی در فاصله سال های 88 تا 91 به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: از مدیران كنونی تربیت بدنی وزارتخانه تقاضا دارم، استفاده از دانش مدیران پیشین را به عنوان یك اولویت در قالب شورای خردورزی مد نظر داشته باشند تا بتوانیم از تجربیات آنان استفاده كنید.
پیشنهاد دوم هم دور كردن معاونت تربیت بدنی از نگاه سیاسی و سیاسی كاری است. تربیت نباید زیر مجموعه معاونت پرورشی باشد و باید با این قضیه مقابله شود.
در نشست بازخوانی دستاوردهای سال انقلاب اسلامی در حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین كلیپ های متنوعی از ورزش دانش آموزی و میزان پیشرفت آن در چهل سال گذشته به نمایش گذاشته شد.
ورزشی**9463**2052**1597
۰ نفر