«هاشم یكه زارع» امروز (چهارشنبه) در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این خودرو بدون حضور پژو و با توانمندی قطعه سازان و صاحبان دانش فنی ایرانی و همچنین مواد اولیه داخلی تولید می شود.
به گفته این مقام مسئول، تا پایان امسال نمونه های اولیه این خودرو تولید شده و تا پایان سال 98 به تولید انبوه می رسد.
وی خاطرنشان كرد: وقتی قرار است خودرویی بدون كمك خارجی تولید شود، بطور قطع بیش از 70 تا 80 درصد به خودكفایی رسیده است.
یكه زارع درباره قطعه یی. سی. یو (ECU) یا همان كامپیوتر خودرو نیز گفت: در این زمینه با كمك اساتید دانشگاه ها و افراد صاحب دانش فنی، در ایران خودرو اقدام های خوبی در حال انجام است و تا اردیبهشت ماه سال آینده خبرهای خوبی در این زمینه و سایر موارد مربوط به الكترونیك خودروها اطلاع رسانی خواهیم كرد.
وی درباره شایعه همكاری وزارت دفاع با برخی خودروسازان در زمینه تولید یی. سی. یو خاطرنشان كرد: این شركت آماده است تا از افراد و شركت هایی كه بتوانند در زمینه خودكفایی و داخلی سازی به یاری این شركت بشتابند، حمایت كند.
مدیرعامل ایران خودرو تاكید كرد: باید بر توان داخلی تكیه كنیم و حاضر نیستیم حتی یك دلار ارز از كشور خارج شود.
** تبدیل تحریم به فرصت
یكه زارع درخصوص تحریم ها گفت: تحریم ها و فشارهای اقتصادی مایه دردسر برای صنعت خودرو شده، اما به آن به مثابه فرصت نگاه می كنیم.
وی اظهار داشت: در نمایشگاه امسال غرفه ای را به عرضه قطعات داخلی سازی نشده اختصاص دادیم تا سرمایه گذارانی كه مایل به همكاری در این زمینه باشند را به یاری بطلبیم.
این مقام مسئول از امضای تفاهم نامه ای بین ایران خودرو و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در روزهای گذشته خبر داد كه بر اساس آن بستری برای فعالیت شركت های دانش بنیان در تولید دانش فنی، فناوری یا تولید قطعات فراهم می شود.
وی، تامین قطعات و دشواری نقل و انتقالات بانكی را مهمترین مشكلات كنونی صنعت خودرو برشمرد و گفت: اكنون بطور متوسط نزدیك به یك ششم ارزش خودروهای پرتیراژ این گروه نیازمند ارزبری است.
به گزارش ایرنا، سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران تا بیست و یكم دی ماه از ساعت 10 تا 18 در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب پذیرای بازدیدكنندگان و علاقه مندان است.
اقتصام*3065*1961*
تهران- ایرنا- مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو گفت: پژو 301 به عنوان دومین محصول شركت مشترك ایران خودرو و پژو كه باید در پی اجرای برجام با داخلی سازی بیش از 50 درصد ساخته می شد، با تلاش متخصصان و قطعه سازان داخلی تا پایان سال آینده به تولید انبوه می رسد.