۲۰ دی ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 83165452
T T
۰ نفر
مقدمات ثبت جهانی روستای بسك در حال انجام است

مشهد- ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مقدمات ثبت جهانی روستای 'بسك' شهرستان تربت حیدریه واقع در جنوب این استان در حال پیگیری و انجام است.

ابوالفضل مكرمی فر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسك كه به عنوان نخستین روستای خراسان رضوی در حوزه صنایع دستی به عنوان 'روستای ملی ابریشم كشی' شهریور امسال به ثبت ملی رسیده شایسته ثبت در فهرست جهانی یونسكو نیز می باشد.
وی ادامه داد: پیگیری برای ثبت جهانی این روستا بطور جد در بخشهای مختلف در حال انجام است و در این راستا ایجاد زیرساختهای روستایی و گردشگری و نیز برگزاری دوره های آموزشی تكمیلی در دست اجرا قرار دارد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ملی شدن روستای بسك پیش نیازی برای جهانی آن روستا بود كه با موفقیت انجام شد. ساز و كار ارائه پرونده این روستا برای پیشنهاد به یونسكو در حال بررسی و هم اكنون پرونده پیشنهادی در حال تهیه و تكمیل است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه نیز امروز در نشست بررسی راهكارهای ثبت جهانی روستای بسك 'ایجاد خانه صنایع دستی ابریشم، راه اندازی كارگاه متمركز فرآوری، تولید و آموزش از مرحله استحصال نخ تا بافت پارچه ابریشم شامل نوغانداری، پیله كشی، سفیدگری، رنگرزی، ریسندگی و بافت پارچه، ایجاد زیرساختهای خدماتی و رفاهی و گردشگری در روستای بسك برای جذب گردشگر، برطرف كردن مشكل بیمه هنرمندان و ایجاد موزه ابریشم در منطقه بایگ' را از پیشنهادات و برنامه های اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این زمینه برشمرد.
علی محمدی مهمترین برنامه های در حال پیگیری را ایجاد زیرساختها، گردشگری روستایی و برگزاری دوره های آموزشی تكمیلی ذكر و بیان كرد: در همین راستا نشستهای مختلف با مردم و ادارات مرتبط از جمله راهداری، برق و بنیاد مسكن برگزار و استقبال بسیار خوبی از این موضوع صورت گرفته است.
وی همچنین حفظ 200 شغل مستقیم و غیرمستقیم مراحل فرآوری ابریشم، جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها و ماندگاری جمعیت را از نتایج ثبت جهانی روستا بسك ذكر و بیان كرد: این روستا 92 چرخ ابریشم كشی دارد و با تولید ماهیانه حدود 90 كیلوگرم نخ ابریشم در هر كارگاه 70 درصد ابریشم مصرفی كشور در منطقه بایگ تولید می شود.
محمدی یادآور شد:
روستای بسك با سه هزار و 400 نفر جمعیت در كنار جاذبه های طبیعی و تاریخی، حرفه ابریشم كشی را به عنوان شغل آباء و اجدادی مردم این خطه حفظ كرده است. اهالی این خطه با طبعی لطیف و ذوقی سرشار در كنار همه زیباییهای طبیعت خدادادی منطقه و جاذبه های گردشگری روستای خود به هنر ابریشم بافی نیز مشغولند.
47 بنا و محوطه تاریخی و دو اثر معنوی و ناملموس از مجموع 200 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در تربت حیدریه تاكنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.
مركز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 كیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
7496/1858/7079/6121