۲۲ دی ۱۳۹۷، ۲۱:۲۳
کد خبر: 83168145
T T
۰ نفر
مرگ و مير مادران باردار در مياندوآب به صفر رسيد

مهاباد - ايرنا - مدير شبكه بهداشت و درمان مياندوآب با اشاره به ارتقاي شاخص هاي سلامت در اين شهرستان گفت: طي سه سال گذشته مرگ و مير مادران باردار در اين منطقه به صفر رسيده است.

به گزارش ايرنا، سهراب حيدري روز شنبه در مراسم گراميداشت روز پرستار كه با حضور فرماندار، جمعي از مسوولان، پرستاران و خانواده هاي آنان برگزار شد، اظهار داشت: مرگ و مير مادران باردار يكي از شاخص هاي تاثيرگذار در رتبه بندي كشورهاست كه قبل از انقلاب در ايران به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت، 138 نفر از مادران باردار هنگام زايمان فوت مي كردند كه اين آمار هم اكنون به هشت نفر كاهش يافته است.
وي در ادامه با اشاره به فرارسيدن چهلمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران بيان كرد: به كوري چشم بدخواهان و ياوه گويي هاي دشمنان نظام، انقلاب اسلامي ايران وارد پنجمين دهه عمر خود مي شود ازاين رو همه وظيفه داريم خدمات و دستاوردهاي نظام را براي مردم تبيين كنيم.
وي با اشاره به موفقيت هاي حاصل شده پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در حوزه سلامت، گفت: امروز ايران در مهندسي پزشكي و ژنتيك جزو 10 كشور برتر دنياست.
وي اضافه كرد: جمعيت كشور نسبت به سال 1357 بيش از 2 برابر شده ولي خدماتي كه به مردم ارايه مي شود نسبت به آن سال ها، بيش از 100 برابر افزايش يافته است.
مدير شبكه بهداشت و درمان مياندوآب ادامه داد: قبل از انقلاب پزشكاني كه در مراكز درماني مشغول طبابت بودند، هندي يا بنگلادشي بودند كه به علت متوجه نشدن زبان بيماران، مشكلاتي براي مردم به وجود مي آمد ولي اكنون به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي در اين شهرستان 64 پزشك متخصص، 80 پزشك عمومي و 500 پرستار فعاليت دارند.
وي در مورد پرداخت كارانه پرستاران نيز گفت: بنابر قول مسوولان به زودي اين كارانه به پرستاران پرداخت مي شود و تا پايان سال نيز مطالبات بازنشستگان حوزه سلامت تسويه مي شود.
حيدري با اشاره به فعاليت دانشكده پرستاري اين شهرستان افزود: اين دانشكده كه از سال 1391 فعاليت خود را آغاز كرده است، هر سال 30 تا 35 نفر دانشجو پذيرش مي كند و تاكنون سه دوره از دانشجويان آن نيز فارغ التحصيل شده اند.
فرماندار مياندوآب نيز در اين مراسم گفت: قبل از دولت تدبير و اميد، رتبه آذربايجان غربي در شاخص هاي حوزه بهداشت و سلامت كشور 29 و 30 بود كه خوشبختانه در سايه تلاش ها و اقدامات صورت گرفته طي پنج سال گذشته در اين حوزه اكنون به رتبه هفت رسيده است.
مهدي قهرماني افزود: علاوه بر اينكه در پنج سال گذشته، طرح هاي زيادي در حوزه سلامت در اين شهرستان به بهره برداري رسيده است ولي در دهه فجر امسال نيز 12 طرح بهداشتي و درماني در اين شهرستان به بهره برداري مي رسد.
وي با بيان اينكه براي اجراي اين طرح ها 300 ميليارد ريال اعتبار صرف شده است، بيان كرد: اين اقدامات نويد بخش توسعه در مياندوآب است كه با تداوم آن در سال هاي آينده اميد است اين شهرستان به جايگاه خود در اين حوزه برسد.
قهرماني گفت: باتوجه به اينكه مياندوآب به لحاظ جمعيتي سومين شهرستان پر جمعيت آذربايجان غربي بوده و قطب درمان جنوب استان محسوب مي شود از اين رو انتظار مي رود فعالان حوزه سلامت وقتي در بالين بيمار حاضر مي شوند، در تكريم مراجعه كنندگان و بيماران همه تلاش خود را بكار گيرند.
وي با قدرداني از زحمات و فداكاري هاي قشر پرستار جامعه اظهار داشت: پرستاران بايد در كنار كار سخت، با الگوبرداري از حضرت زينب كبري (س) صبر و شكيبايي را آميزه رسيدگي به بيماران كنند.
به گزارش ايرنا، در پايان اين مراسم با لوح سپاس از زحمات پرستاران برگزيده در بخش هاي مختلف بيمارستان هاي مياندوآب تقدير شد.
هم اكنون در مياندوآب دو بيمارستان به نام هاي شهيد عباسي و فاطمه زهرا (س) با 300 تخت فعال است و به بيماران اين شهرستان و ديگر شهرهاي جنوبي آذربايجان غربي خدمات درماني ارايه مي دهند.
اخيرا با تلاش و مساعدت دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي بخش جراحي مغز و اعصاب بيمارستان عباسي اين شهرستان نيز براي نخستين بار راه اندازي شد.
9871/6185/2093