۲۳ دی ۱۳۹۷، ۷:۴۶
کد خبر: 83168261
T T
۰ نفر

تاخت و تاز بی سرانجام

۲۳ دی ۱۳۹۷، ۷:۴۶
کد خبر: 83168261
تاخت و تاز بی سرانجام

سمنان- ایرنا- جنون سرعت و تاخت و تاز خودروهای عبوری علت حداقل 60 درصد سوانح رانندگی از جنس واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سوانح رانندگی رتبه اول علت مرگ و میر در كشور است و پلیس راه كشور می گوید در هر 24 ساعت در ایران 44 نفر جان خود را به دلیل واژگونی خودرو از دست می دهند.
میزان كشته ‌شدگان تصادف جاده ‌ای در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو سه نفر است، اما در ایران به ازای هر 10 هزار خودرو 3.7 نفر گزارش می شود.
از سویی دیگر علت حداقل 60 درصد سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی استان سمنان واژگونی خودرو است و از ابتدای مهر امسال تاكنون 280 نفر در جاده های این استان جان خود را از دست داده اند.
در هر 30 دقیقه حدود 200 تا 600 خودرو از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می كنند كه این میزان تردد، عبور سالانه 20 میلیون نفر از هموطنان از جاده های استان را رقم زده است.
روزانه بیش از 2 هزار خودور از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می كند كه این حجم تردد باعث افزایش واژگونی خودرو در جاده های استان شده است.
استان سمنان بیش از هشت هزار و 612 كیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از 600 كیلومتر از مسیر 900 كیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌ كند و به دلیل تردد سالانه بیش از 20 میلیون نفر از جاده های سمنان، محورهای این استان یكی از محورهای پرترافیك كشور به شمار می رود.
برای رفع چالش واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان تدبیر جمعی بین دستگاه های انتظامی، نظارتی، خدماتی، امدادی و راهداری ضروری است.

** فقدان راهكار عملی برای كاهش واژگونی خودرو
رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: سوانح رانندگی و واژگونی خودرو در جاده های استان رو به افزایش است و راهكار عملی برای رفع این چالش وجود ندارد.
سرهنگ تقی كبیری ادامه داد: اكنون 19 نقطه حادثه خیز در جاده های استان شناسایی شده است كه بازسازی این نقاط نیازمند تخصیص به موقع اعتبار است.
وی خاطرنشان كرد: كاغذبازی های اداری و برگزاری نشست های تخصصی واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان را كاهش نمی دهد و مسئولان امر با عزم ملی برای رفع این معضل اجتماعی اقدام كنند.
به گفته وی گردنه آهوان، محور آرادان- گرمسار، محور گرمسار- ایوانكی، محور میامی- سبزوار- عباس آباد و محور دامغان- سمنان از محورهای پرتصادف استان سمنان است.
رئیس پلیس راه استان سمنان ادامه داد: محور دامغان- معلمان- جندق، منطقه ری آباد شاهرود، منطقه كالپوش و جاده نظامی از راه های ارتباطی فرعی استان سمنان است كه برای كاهش سوانح رانندگی، نیازمند بازسازی هستند.

** جان باختن 85 نفر در جاده های استان در سه ماه
مدیركل پزشكی قانونی استان سمنان گفت: از ابتدای مهر امسال تاكنون 85 نفر به دلیل سوانح رانندگی در جاده های استان جان باختند.
مهدی نوروزی اضافه كرد: بیش از 30 درصد از جان باختگان حوادث رانندگی در جاده های استان در این مدت زن بودند.
وی خاطرنشان كرد: در این مدت بیش از 350 نفر به دلیل سوانح رانندگی مصدوم شدند كه این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست كم 25 درصد افزایش یافته است.
مدیركل پزشكی قانونی استان سمنان گفت: آمار جان باختگان سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی استان بسیار نگران كننده است و اتخاذ تدابیر راهبردی برای رفع این چالش مهم اجتناب ناپذیر است.
نوروزی اضافه كرد: فرهنگ سازی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و افزایش برخورد قانونی با متخلفان در كاهش سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی استان تاثیر گذار است.
مدیركل پزشكی قانونی استان سمنان گفت: رفع مشكلات زیرساختی در حوزه راه و نظارت بر ناوگان های باری و مسافربری در كاهش سوانح رانندگی در جاده های استان تاثیرگذار است.

**زیرساخت جذب مسافر در سمنان مطلوب نیست
مدیر حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان گفت: افزایش سوانح رانندگی در جاده های سمنان نگران كننده است و باید بپذیریم كه هیچ گونه برنامه ای برای توقف و جذب مسافران عبور در استان وجود ندارد.
محمد اطهری افزود: بیش از 20 كاروانسرا در حاشیه جاده های سمنان وجود دارد كه با بازسازی این بناهای تاریخی می توان برای جذب گردشگر در استان گام برداشت.
وی خاطرنشان كرد: با وجود تردد سالانه 20 میلیون نفر از محورهای ارتباطی استان باید ظرفیت های گردشگری سمنان به مسافران اطلاع رسانی شود.
مدیر حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان ادامه داد: واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان به عنوان چالش بسیار دردناك مطرح است كه رفع این معضل نیازمند هم افزایی دستگاه های اجرایی است.
اطهری اضافه كرد: ارائه خدمات به مسافران عبوری در استان سمنان باید متمركز باشد و یكنواخت و كویری بودن جاده های استان به رانندگان عبوری همواره گوشزد شود.
مدیر حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان خاطرنشان كرد: اگر برای توقف مسافران عبوری در جاده های استان گام های عملیاتی برداشته شود به یقین واژگونی خودرو در این منطقه كاهش چشمگیری می یابد.

** لزوم رفع مشكلات زیرساختی و نواقص جاده ها
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: مشكلات زیرساختی در جاده های استان برای ارایه خدمات مطلوب تر به هموطنان كاهش یابد.
علی آقا یحیایی ادامه داد: كاهش خودرو در جاده های استان نیازمند فرهنگ سازی است و باید اطلاع رسانی دقیق و استفاد از ظرفیت شبكه های اجتماعی نقاط حادثه خیز و پرتردد سمنان به هموطنان گزارش شود.
وی خاطرنشان كرد: یكنواخت بودن جاده های استان سمنان را می توان با ایجاد جاذبه های مصنوعی و ساخت اقامتگاه های بین راهی برطرف كرد.
یحیایی ادامه داد: تردد میلیونی هموطنان از محورهای ارتباطی استان فرصتی ارزشمند برای ایجاد اشتغال پایدار است و ابزارهای مختلفی برای توقف خودروهای عبوری در محورهای سمنان وجود دارد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سمنان تصریح كرد: بر اساس آمار موجود بیش از 70 درصد تصادف های استان در نقاط حادثه خیز روی می دهد كه بازسازی این نقاط نیازمند اعتبار است.

** تردد میلیونی هموطنان از سمنان فرصت است
رییس پلیس راهور شهرستان سمنان گفت: تردد میلیونی هموطنان از جاده های استان یك فرصت مهم برای افزایش اشتغال است كه در سمنان از این ظرفیت بهره چندانی برده نمی شود.
سرهنگ محمد عباسی افزود: ورودی و خروجی شهرهای استان برای جذب گردشگر چندان مساعد نیست، شهرداری ها برای رفع این چالش و حضور مسافران در شهرهای استان اقدام كنند.
وی خاطرنشان كرد: ورودی تعدادی از شهرهای استان سمنان آنقدر وضعیت نامناسبی دارد كه گردشگران عبوری تمایلی برای اسكان موقت ندارند.
رییس پلیس راهور شهرستان سمنان گفت: ورودی شهر سمنان در 2 سال گذشته با تلاش شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی بازسازی شد و افزایش تردد در محور درون شهری استان گویای افزایش جذب گردشگر در این منطقه است.
عباسی تصریح كرد: فرهنگ سازی حلقه مفقوده در كاهش سوانح رانندگی در جاده های ارتباطی استان سمنان است كه باید به روش های مختلف برای اتخاذ این امر اقدام كرد.
وی اضافه كرد: تمامی شهرهای استان سمنان با برخورداری از بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی منحصر به فرد گردشگرپذیر هستند اما بی میلی مسافران در بازدید از بناها نیازمند برگزاری نشست های تخصصی و رفع چالش های موجود است.
رییس پلیس راهور شهرستان سمنان گفت: گفتمان سازی برای كاهش سرعت وسایل نقلیه در محورهای ارتباطی استان درچند سال گذشته شكل نگرفته است كه این امر به افزایش سالانه حوادث رانندگی در جاده های استان دامن می زند.

** چشم اندازهای مصنوعی در جاده های سمنان ایجاد شود
یكی از هموطنان كه برای زیارت بارگاه ملكوتی امام رضا(ع) از تهران به سمت مشهد در حال عزیمت بود در ورودی شهر سمنان در گفت وگو با ایرنا افزود: چشم اندازهای مصنوعی در جاده های استان سمنان به دلیل یكنواخت و كویری بودن افزایش یابد.
علی صبور خاطرنشان كرد: جاده های استان سمنان به هیچ عنوان ظرفیت سرعت بیش از 120 كیلومتر را ندارد كه به دلیل آگاه نبودن هموطنان در زمان تردد محور تهران- مشهد دچار واژگونی خودرو می شوند.
وی تصریح كرد: در چند سال گذشته اقدامات بسیار خوبی برای بازسازی ورودی شهر سمنان انجام شده است اما در دیگر شهرهای استان ورودی شهرها برای اسكان و توقف مسافران چندان مساعد نیست.
صبور تصریح كرد: از گرمسار تا سرخه به ندرت می توان اقامتگاه بین راهی برای توقف پیدا كرد كه این امر به عنوان یك چالش اساسی در سوانح رانندگی در استان است.
این مسافر گذری ادامه داد: زیرساخت های اسكان و اقامت مسافران اكنون در استان سمنان به نسبت سال های گذشته كیفیت بهتری پیدا كرده است اما با وجود تردد میلیونی این زیرساخت ها افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، براساس آمار پلیس راه استان سمنان بیش ترین واژگونی خودرو در محورهای استان در بازه های زمانی ساعت های 6 تا 9، 11 تا 14 و 15 تا 19 روی می دهد كه موید عامل خستگی و خواب آلودگی رانندگان به عنوان اصلی‌ترین علت این نوع سانحه رانندگی است.
كاهش واژگونی به عنوان بخش دست كم 60 درصدی سوانح رانندگی در محورهای استان سمنان نیازمند ترویج فرهنگ سازی بین مردم برای برنامه‌ریزی صحیح برای سفر، لحاظ كردن زمان استراحت در بین رانندگی طولانی مدت، تامین زیرساخت های جاده ای، ساخت اقامتگاه های موقت بین راهی متناسب با طول مسیر و اعمال قوانین بازدارنده و اصلاح فنی و هندسی جاده ها است.
بر اساس آمار ارائه شده، تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی راننده، چهار عامل تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی و واژگونی خودرو به شمار می‌روند.
اكنون بیش از 2 هزار و 500 كیلومتر آزادراه و بیش از 15 هزار كیلومتر بزرگراه در كشور وجود دارد و در مجموع بیش از 75 درصد ترافیك عبوری در محورهای برون شهری در 34 هزار كیلومتر محورهای شریانی انجام می شود.
7339/6103
۰ نفر