۲۳ دی ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 83168292
T T
۰ نفر
تحریم، انتقال پول به شركت های دارویی اروپا را مختل كرد

تهران- ایرنا- معاون اقتصادی و مسئول همكاری های بین المللی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در برابر تحریم های آمریكا دو رویكرد شامل تامین دارو و تجهیزات پزشكی و مستندسازی اثرات تحریم بر حق سلامت مردم را اتخاذ كرده اما تحریم ها باعث مختل شدن انتقال پول دارو به شركت های اروپایی شده است.

جلال نائلی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره مستندسازی اثرات تحریم بر حوزه سلامت افزود: برای مستندسازی در زمینه اثرات تحریم چند كار در وزارت بهداشت انجام شد. از جمله این كارها سفارش تحقیقات و پژوهش هایی به قسمت های مختلف پژوهشی وزارت بهداشت درباره اثرات مستقیم تحریم ها یا گزارش موارد مرتبط با تحریم ها بود.
وی ادامه داد: همچنین تحقیقات مرتبط با بحث سلامت انجام شده است. به طور مثال اینكه وقتی قدرت خرید كم می شود، چه تاثیری بر سلامت مردم می گذارد یا چه چیزهایی از سبد هزینه خانوار حذف می شود.
نائلی بیان كرد: از طرفی فرم های جمع آوری و ثبت اطلاعات نیز به دانشگاه های علوم پزشكی داده شد كه هر دو هفته یك بار این اطلاعات به وزارت بهداشت می آید و جمع بندی می شود. به طور مثال اعمال جراحی كه لغو می شود یا كمبودهایی كه به علت تحریم رخ داده در این فرم ها جمع آوری می شود.
معاون اقتصادی و همكاری های بین المللی وزارت بهداشت اظهار داشت: مستندسازی وظیفه وزارت بهداشت نیست، بلكه باید ارائه خدمات سلامت را انجام دهیم، اما این مستندات را جمع آوری كردیم تا در اختیار مراجعی قرار دهیم كه به این مستندات نیاز دارند. مواردی در این زمینه مستند شده كه نظام سلامت را با مشكل مواجه كرده است. به طور مثال برخی شركت های دارویی می گویند به ایران دارو نمی دهند، چون نمی توانند نقل و انتقال پول را انجام دهند و همچنین اینكه می گویند عمده تجارت آنها با آمریكا است و از ایجاد مشكل توسط آمریكایی ها برای تجارت خود نگران هستند.

* تضییع حق سلامت ایرانیان به مجامع بین المللی گزارش شد
وی ادامه داد: وزارت بهداشت در زمینه اطلاع رسانی نیز كارهایی انجام داده و اثرات تحریم بر حوزه سلامت را بیان كرده است.
نائلی گفت: انجمن های تخصصی و سازمان های مختلف نیز با مجامع بین المللی مكاتبه كردند و حقی كه از مردم ایران گرفته شده است را به جامعه بین المللی گزارش دادند. از طرفی تلاش كردیم از ظرفیت سازمان های بین المللی در ابعاد مختلف استفاده كنیم.
معاون اقتصادی و همكاری های بین المللی وزارت بهداشت افزود: بخش حقوقی وزارت بهداشت نیز كارهایی در مجامع بین المللی انجام داده كه مستندات لازم را از حوزه بین الملل اخذ كردند. وزارت بهداشت در واقع وكیل مردم در حوزه سلامت است و چون متولی سلامت كشور هستیم و دارو و تجهیزات پزشكی را به سختی تامین می كنیم، به عنوان موكل نیز تلقی می شویم كه بخش حقوقی وكیل ما در این قسمت است تا حق كشور را در مجامع بین المللی اخذ كند.

* انتقال پول دارو به شركت های اروپایی با مشكل مواجه است
وی اظهار داشت: اولین مشكل در این زمینه، نقل و انتقال پول است. كشورهای اروپایی هنوز نتوانستند ساز و كار لازم را برای این موضوع ایجاد كنند. با وجود همه بحث ها و تلاش ها، نقل و انتقال پول با مشكل مواجه است. با این حال برخی سازمان ها توانستند كارهای كلی انجام دهند، اما قول هایی كه در این زمینه داده بودند هنوز اجرایی نشده است. این در شرایطی است كه آمریكایی ها همه را از حضور در بازار ایران نهی می كنند، اما محصولات خودشان در بازار ایران وجود دارد.
نائلی درباره شركت های هدف در زمینه واردات دارو و تجهیزات پزشكی نیز گفت: كشورهایی كه منابع مالی ایران در آنجا قرار دارد، جزو این كشورها محسوب می شوند.
اجتمام *9482*1834
۰ نفر