كيفيت آب شرب آذربايجان غربي مطابق با استانداردهاي جهاني است

اروميه - ايرنا - مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري آذربايجان غربي با بيان اينكه كيفيت از مولفه هاي مهم اين شركت در امر خدمات رساني است، گفت: آب شرب شهرهاي استان از باكيفيت ترين آب هاي سطح كشور بوده و مطابق با استانداردهاي جهاني و ملي است.

رسول اكبري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سالانه 300 هزار مورد آزمايش كيفيت سنجي آب در تصفيه خانه هاي آب شرب شهرهاي مختلف استان انجام مي شود كه اين آزمايش ها در زمينه هاي شيميايي، فيزيكي و ميكروبيولوژي است.
وي اظهار داشت: 17 واحد آزمايشگاه هاي آب شرب شهري در استان فعاليت كرده و كيفيت آب شرب شهري را روزانه به طور متوسط 800 بار از نظر كيفي آزمايش مي كنند.
وي اضافه كرد: آب مصرفي مردم شهرهاي استان از طريق 203 حلقه چاه، 10 واحد تصفيه خانه و 11 چشمه با بهره گيري از امكانات روز جهاني تامين مي شود.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري آذربايجان غربي افزود: 12 تصفيه خانه آب شرب، 99 دستگاه كلرزن مايع و دستي و چهار دستگاه كلرزن گازي در شهرهاي مختلف استان فعال است.
اكبري اظهار داشت: وجود آب سالم و مديريت كنترل آلودگي آب 2 عامل تعيين كننده در حفظ محيط زيست بوده و با پيدايش شهر و شهرنشيني مساله تامين آب سالم و بهداشتي و دفع و تصفيه فضولات شهري به عنوان مشخصه اي مهم براي سنجش پيشرفت جوامع بشري مطرح بوده است.
وي با اشاره به توسعه كمي صورت گرفته در كنار ارتقاي كيفي ارائه خدمات آب در آذربايجان غربي اضافه كرد: در ابتداي انقلاب، ميزان برخورداري استان از آب شرب بهداشتي، در شهر اروميه به عنوان مركز استان حداكثر به 45 درصد مي رسيد در حالي كه اين رقم در حال حاضر علاوه بر اروميه در بيش از 40 شهر ديگر، نزديك 100 درصد است.
وي بيان كرد: هم اكنون شركت آب و فاضلاب شهري آذربايجان غربي به بيش از 2 ميليون و 100 هزار نفر از شهروندان استان خدمات آب آشاميدني عرضه مي كند.
به گزارش ايرنا بسياري از مشكلات بهداشتي كشورهاي در حال پيشرفت، برخوردار نبودن از آب آشاميدني سالم است و از جايي كه انسان سالم محور توسعه پايدار بوده و سلامت انسان در گرو بهره‌مندي از آب آشاميدني سالم است، بدون تامين آب سالم جايي براي سلامت مثبت و رفاه جامعه وجود نخواهد داشت.
برنامه‌ريزي و هزينه در جهت تامين آب سالم سرمايه‌گذاري قابل توجهي براي آينده خواهد بود زيرا تهيه و تامين اين مايه حيات براي جامعه يكي از موثرترين و پايدارترين فن‌آوري‌ها براي ارتقاي سلامت جامعه است.
11دي ماه سال 69 بود كه مجلس، قانون تشكيل شركت هاي آب و فاضلاب را تصويب كرد و پس از آن نيز، تاسيس شركت هاي آب و فاضلاب اقدام مهمي بود كه منجر به تحولات بسيار ارزشمندي در صنعت آب و فاضلاب كشور شد.
اين در حالي بود كه مديريت آب شهري قبل از تاسيس شركت هاي آب و فاضلاب، زير نظر بخش هاي مختلفي از جمله شهرداري ها، سازمان هاي خصوصي و عمراني بودند.
با توجه به ضرورت زمان، شركت‌ هاي مستقل آب و فاضلاب ايجاد شد تا در خصوص بحث آب و ايجاد شبكه‌ هاي جمع آوري فاضلاب در راستاي رسيدن به بهداشت عمومي و سلامت جامعه خدمات خود را به مشتركين ارائه دهند.
تشكيل شركتهاي آب وفاضلاب در 28 سال گذشته اثرات بسيار خوبي در زمينه رفاه مردم در تامين آب شرب بهداشتي و همچنين دفع بهداشتي و تصفيه پساب حاصل از آن براي ارتقاي سلامت بهداشت جامعه داشته است.
با گذشت زمان و بحراني كم آبي در كشور، شركت هاي آب و فاضلاب با چالش هايي مواجه شدند و در حال حاضر دو چالش عمده شامل تامين منابع آبي و همچنين تامين منابع مالي شركتهاي آب و فاضلاب را درگير كرده است و براي مديريت اين چالش ها، نيازمند برنامه ريزي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدتي هستيم.
توجه به كيفيت، بهداشت و سلامت آب آشاميدني شهروندان به عنوان يكي از اهداف شركت آب و فاضلاب بوده و در اين زمينه نيز استفاده از تكنولوژي هاي جديد براي كاهش هزينه هاي تمام شده و كاهش ميزان هدر رفت آب در شبكه ها امري لازم و ضروري است.
8137/7129