۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83168987
T T
۰ نفر

قطار ریاض در ایستگاه آخر بحران سوریه

۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83168987
قطار ریاض در ایستگاه آخر بحران سوریه

تهران - ایرنا - شواهد موجود نشان می دهد كه با شكست تروریست ها و در كنار آن خروج آمریكایی ها از سوریه، كشورهای غربی - عربی برای عادی كردن رابطه خود با دولت دمشق مسابقه دیپلماتیك گذاشته اند و این روند روز به روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد.

بازگشت امنیت به سوریه كه در اثر شكست تروریست های مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی حاصل شده موجب شده تا در روزها و هفته های اخیر برخی كشورهایی عربی همچون بحرین، كویت و امارات از باز شدن سفارتخانه‌های خود در سوریه خبر بدهند و گفته شده كه تونس و انگلیس نیز در حال تعمیر و بازگشایی سفارت خود در سوریه است.
حضور 'عمر البشیر' رییس جمهور سودان در اوایل دی ماه در سوریه و دیدار وی با بشار اسد همتای سوری او نیز نمونه دیگری از ارتباط كشورهای عربی با دمشق می باشد؛ سودانی كه در سال های اخیر تمام و كمال مطیع دستورات آل سعود در مسایل منطقه ای به ویژه در قضیه تجاوز به یمن بوده است، اما با چرخش سیاست های خود اكنون به دنبال رابطه با دمشق می باشد.
همچنین «انزو موئاورو میلانسی» وزیر خارجه ایتالیا نیز شنبه گذشته اعلام كرده كه وضعیت سوریه در حال تبدیل به حالت طبیعی خود است و دولت ایتالیا بحث و بررسی های خود را برای بازگشایی سفارت این كشور در دمشق آغاز كرده است.
میلانسی تأكید كرده كه با توجه به «انتقال وضعیت سوریه به حالت طبیعی» چنین اقدامی طبیعی و مهم است.
وی در گفت وگو با خبرگزاری رسمی این كشور (انسا) گفته كه رم در تلاش است دست به بازگشایی سفارت خود در دمشق بزند و در راستای زمانبندی آن فعالیت می‌كند.
در این بین، اخبار منتشره در برخی رسانه های مختلف حاكی از تغییر رویكرد ریاض در خصوص سوریه است كه این تحول با توجه به آغاز دوران پسابحران در سوریه بسیار حایز اهمیت است.
رژیم سعودی در هشت سال گذشته و با آغاز بحران سوریه در كنار آمریكا، انگلیس، فرانسه، قطر و تركیه جزو كشورهای حامی جبهه تروریسم در سوریه بوده، جبهه ای كه برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی تشكیل شد، ولی با یاری خدا و مقاومت مردم و ارتش سوریه در كنار جبهه مقاومت اسلامی با وجود میلیاردها دلار هزینه اكنون با شكست مواجه گردید.
روزنامه الجمهوریه لبنان چهارشنبه گذشته در خبری با عنوان 'سفر «مملوك» به ریاض؛ عربستان ‌سعودی آماده نرمش راهبردی مقابل دمشق' به نقل از منابع لبنانی نوشت: به دنبال مقدمات برگزاری اجلاس اقتصادی سران اتحادیه عرب در لبنان (در 29 و 30 دی ماه) و دعوت از عربستان، سرلشكر 'علی مملوك' رئیس دفتر امنیت ملی سوریه و مشاور بشار اسد به عربستان سعودی سفر كرده است.
روزنامه الجمهوریه خبر داد: به دنبال مقدمات برگزاری این نشست، هیاتی لبنانی به ریاست جمال الجراح چند روز پیش به عربستان رفت و دعوتنامه ای رسمی را تسلیم سران ریاض كرد؛ دعوتنامه ای كه به همراه خود دو نكته داشت؛ نخست اینكه دعوتنامه را جبران باسیل وزیر خارجه لبنان به عربستان نبرده و جراح وزیر ارتباطات این كشور كه وابسته به فراكسیون المستقبل (متحد عربستان) است، به ریاض برد.
نكته دوم این است كه «ریاض آخرین پایتختی بود كه دعوتنامه اجلاس اقتصادی سران اتحادیه عرب برایش ارسال شد» تا روشن شود آنكه خواستار این تأنی بوده، ریاض بوده است «گویی كه سران سعودی منتظر چیزی بودند تا مشاركت كردن یا نكردن یا سطح مشاركت در نشست اقتصادی سران اتحادیه عرب در بیروت را برای خود روشن كنند، بخصوص كه زمزمه دعوت از دمشق نیز وجود داشت. حال همینكه الجراح (سرانجام) به ریاض رفت، معنایش این است كه عربستان تصمیم گرفته در نشست بیروت حضور یابد و اكنون مسئله این است كه در چه سطحی حاضر خواهد شد؟»
الجمهوریه همچنین خبر داد كه «در همین اثنای بحث‌های عربی - لبنانی درباره مشاركت دمشق در نشست اقتصادی سران سران اتحادیه عرب، اطلاعات منابع مطلع در بیروت نشان می‌دهد كه علی مملوك رئیس دفتر امنیت ملی سوریه چند روز پیش - در چارچوب تلاش‌ها برای فراهم كردن مقدمات مرحله‌ای جدید از روابط دو جانبه (میان دمشق - ریاض) و همزمان با اقدام امارات در از سرگیری روابط با سوریه و بازگشایی سفارت در دمشق- به عربستان رفته است».
این روزنامه لبنانی به جزئیات بیشتری از این سفر اشاره نكرده، اما در ادامه نوشت كه «جدای از روند ارتباط محرمانه ریاض و دمشق و ماهیت آن، منابع می‌گویند كه گرم شدن روابط دیپلماتیك (دمشق - ریاض) قطعی است و عربستان دارد خود را برای نرمشی راهبردی آماده می‌كند؛ حال چه علت این امر تن دادن به توازن قوای موجود و لزوم تعامل با واقعیت باشد چه بر اساس این ادعا كه گفته می‌شود سیاست باز كنونی كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای بیرون كشیدن اسد از سایه ایران است».
الجمهوریه همچنین نوشت: شاید اقدام عربستان در تغییر عادل الجبیر وزیر خارجه سابق خود كه سقف خواسته‌اش (از دمشق) بلند بود، با ابراهیم العساف (وزیر خارجه جدید عربستان) نشانه‌ای از آمادگی ریاض برای تغییر موضع خود و تعامل با مقتضیات مرحله جدید و معادلات آن باشد.
روزنامه دیلی ‌تلگراف نیز دوشنبه گذشته طی مطلبی با اشاره به اینكه عربستان سعودی نیز احتمالاً سفارتش را در دمشق بازگشایی خواهد كرد، نوشت: دنیا به استقبال بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه آمده است.
این روزنامه انگلیسی می افزاید، تمام مسیرها به دمشق ختم می‌ شود و دنیا در حال استقبال از «بشار اسد»، رئیس‌ جمهوری سوریه است كه زمانی در انزوا قرار گرفته بود.
منابع مطلع به تلگراف گفته‌اند كه عربستان سعودی، به عنوان یكی از اصلی‌ترین مخالفان حكومت بشار اسد ممكن است كشور بعدی باشد كه سفارتش را در دمشق افتتاح می‌كند.
این روزنامه انگلیسی می افزاید، «این اقدام، آغاز عصر جدیدی از مشروعیت برای بشار اسد خواهد بود و ممكن است در نهایت با گشایش سفارتخانه كشورهای غربی مانند انگلیس خاتمه پیدا كند.»
«دانی مكی» یك تحلیلگر انگلیسی-سوریه‌ای كه مرتبطانی در داخل دولت سوریه دارد نیز در این باره می گوید: «پیوندهای سوریه با كشورهای عربی در حال گذراندن یك دوره سریع دیپلماسی رفت و برگشت است كه به بازگشایی سفارتخانه‌ها و تغییر لحن نسبت به دمشق منجر شده است».
شرایط و شواهد موجود نشان می دهد كه به دنبال موفقیت های پی در پی حكومت و ارتش سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی و آزادسازی بیشتر مناطق این كشور از دست تروریست های مورد حمایت رژیم صهیونیستی و كشورهای غربی - عربی، نگرش كشورهای غربی - عربی در حمایت از گروه های تروریستی به سمت قبول حكومت دمشق بازگشته است.
با آغاز بحران تحمیلی به سوریه در اسفندماه سال 1389، تقریبا تمامی كشورهای غربی - عربی نه تنها سفارتخانه های خود را در دمشق بستند بلكه كشورهایی همچون آمریكا، انگلیس، فرانسه، عربستان، قطر، تركیه و امارات تمام قد در كنار گروه های تروریستی در سوریه قرار گرفتند، با این امید كه بتوانند با سرعت حكومت ضد صهیونیستی سوریه را از هم بپاشانند و دولت مورد نظر خود را در این كشور روی كار بیاورند.
گذشت زمان و مقاومت مردم و ارتش سوریه كه در كنار خود جبهه مقاومت اسلامی را داشت و در ادامه حضور نیروها و امكانات ارتش روسیه (از مهر ماه سال 1394) در جنگ سوریه موجب شد كه معادلات این بحران در نهایت به نفع مردم این كشور و جبهه مقاومت اسلامی تمام شود، به حدی كه كشورهای عربی - غربی یكی یكی در حال بازگشت به دمشق هستند و انتظار است در سال میلادی جدید این روند نه تنها از سوی كشورهای عربی بلكه از سوی كشورهای غربی نیز سرعت مضاعفی به خود بگیرد.
خاورم*1275*1436*