به گزارش ايرنا اين اتفاق در شرايطي مي افتد كه تعرفه هاي فزاينده آمريكا روي 250 ميليارد دلار از كالاهاي صادراتي چين باعث شد تا ميزان خريدهاي مردمي در اين كشور كاهش يابد.
آمارها نشان مي دهد نرخ خرده فروشي در چين در ماه نوامبر سال گذشته كاهش زيادي داشته و به پايين ترين رقم در 15 سال گذشته رسيده است.
از سوي ديگر تلاش ها بر اين متمركز است كه مردم بتوانند در زمينه خريد خودرو و مسكن اقدام كنند تا بخشي از سرمايه ها در بازار به گردش در آيد و توان اقتصاد چين براي رويارويي با آمريكا در سال 2019 ميلادي بيشتر شود.
خريد در زمينه هاي فوق و همچنين تشويق مردم به خريدهاي اينترنتي بخصوص در ايامي چون روز مجردها كه ميليون ها نفر به رايانه ها براي اين منظور روي مي آورند از جمله برنامه هاي چين براي تقويت اقتصاد است.
در كنفرانس اقتصادي كه ماه گذشته ميلادي براي رسيدگي به وضعيت اقتصاد و تجارت در چين برگزار شد يكي از مسايل مطرح شده اين بود كه بايد مصرف داخلي را تشويق كرد تا كيفيت رشد اقتصادي نيز بهبود يابد.
از ديگر برنامه هاي اعلام شده اين است كه نزديك به 1 ميليارد نفر از مردم چين به سمت خريدهاي بيشتر خانه و خودرو و محصولات مصرفي ديگر روي بياورند تا چين از تثبيت رشد اقتصادي خود اطمينان حاصل كند.
'نينگ جيجه' معاون كميسيون اصلاحات و توسعه چين بر اين باور است كه اگر بتواند مصرف در ميان مردم را بيشتر كرد و به تقاضاي فزاينده رسيد آن زمان مي تواند تاثيرات جنگ تجاري آمريكا بر اقتصاد اين كشور را تا اندازه زيادي كاهش داد.
چين مي داند كه آمارهاي اقتصادي برايش نا اميد كننده تر شده است و بايد براي برون رفت از اين شرايط تلاش كند نرخ خريد خودرو 6 درصد در سال 2018 ميلادي كاهش يافت كه پايين ترين رقم در 20 سال گذشته است و نرخ خرده فروشي هم به پايين ترين زمان در 15 سال گذشته رسيده است.
نبايد از ياد برد كه خريد خودرو نزديك به 30 درصد از كل خريدهاي اقلام را در چين شامل مي شود و براي همين كاهش آن مي تواند ضربه بزرگي به اقتصاد اين كشور باشد و تشويق مردم به سوي خريدهاي بيشتر بخصوص در زمينه مسكن و خودرو، اقدامي بسيار درايتمندانه در اين شرايط به نظر مي رسد.
افزون بر اين از زماني كه جنگ تجاري با آمريكا در مارس سال گذشته شروع شد مردم خريد كالاهاي مصرفي را كاهش داده اند و به غير از خودرو و مسكن بايد به كاهش خريد اقلام الكترونيكي نيز اشاره كرد.
معاون كميسيون اصلاحات مي گويد بايد مردم را تشويق كرد زمينه هاي مختلفي ايجاد كرد تا آنها بتوانند خودرو بخرند از جمله اينكه به گفته وي راه هايي در نظر گرفته خواهد شد تا مردم خودروهاي با انرژي جديد خريداري كنند.
چين براي اين منظور روش مناسبتري را در نظر گرفته است كه هم امتيازي به آمريكا باشد و هم اينكه بتواند بازار اين كشور را به سمت رشد پايدارتر سوق دهد.
برنامه كشور اين است كه به برخي از خودروسازان آمريكايي از جمله شركت تسلا امكان دهد تا كارخانه هايي را براي توليد خودروهاي برقي و الكتريكي در كشور ايجاد كند و همزمان توليدات آنها، مردم را به سمت خريد اين خودروها مي برد و اين مصداق يك تير و دو نشان است.
اداره آمار چين گزارش كرده است در سال گذشته ميلادي نرخ خريد خودرو در شهرها كاهش يافته اما در 9 ماه سال 2018 ميلادي در بخش هاي روستايي 9.8 درصد افزايش يافته است و براي همين مقام كميسيون اصلاحات مي گويد كه به روستاييان براي خريد بيشتر خودرو كمك خواهد شد.
'يايوجيه' از معاونان انجمن خودروسازي چين هم مي گويد سياست ها و امتيازات ترجيحي در دو سال گذشته تغييراتي داشته و باعث شده است تا ميزان خريد خودرو در چين كاهش يابد.
وي تصريح كرد بايد بازار را تقويت كرد تلاش كرد تا كارخانه ها با قدرت به كار خود ادامه دهند و توليد و فروش خودرو به يك سطح منطقي و با ثبات برسد.
'لو تينگ' يك اقتصاددان چيني مي گويد: تقاضا و خريد و مصرف هميشه موتورهاي محركه اقتصادي هستند و اين چرخ ها هميشه بايد بچرخد تا رشد اقتصادي چين پايداري خود را حفظ كند.
وي بر اين باور است كه چين در حال اجراي برنامه هاي تازه اي است بسته هاي محرك تقاضا نيز در حال تدوين است و كميسيون اصلاحات و توسعه چين بتدريج آن را به اطلاع عموم مردم خواهد رساند.
به هر صورت بعيد به نظر مي رسد اين بسته اقتصادي و محرك تقاضا و مصرف در سه ماهه اول سال 2019 ميلادي معرفي شود زيرا هم با سال نو ميلادي مصادف شده است و هم اينكه بزودي تعطيلات عيد بهار (سال نو به تقويم كشاورزي چين - فوريه) فرا مي رسد و تقريبا همه كارخانه هاي چين در اين ايام تعطيل مي شوند.
چين پيشتر هم در مواقع بحراني به سوي چنين سامانه هايي روي آورده است و از اين پس نيز بايد انتظار داشت تا يارانه هاي بيشتري در اختيار مردم قرار گيرد و آنها به مصرف بيشتر كالاهاي مذكور و همچنين اقلام فرهنگي، ورزشي و خدماتي روي آورند.
آساق**231**1904**
پكن- ايرنا- بررسي ها نشان مي دهد چين در حال تشويق مردم به مصرف بيشتر است تا بتواند پول بيشتري را در اقتصاد به گردش آورد و بخشي از زيان هاي وارده در جريان جنگ تجاري با آمريكا را جبران كند.