۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۵۹
کد خبر: 83169321
T T
۰ نفر
ظریف: كسی حق دخالت در روابط تهران - بغداد را ندارد

بغداد - ایرنا - 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: روابط ایران و عراق بسیار مستحكم است و به كسی اجازه دخالت در روابط میان تهران - بغداد را نمی دهیم.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه عصر یكشنبه در محل وزارتخارجه عراق با 'محمدعلی حكیم' همتای عراقی خود دیدار و گفتگو كرد.
وزیران خارجه دو كشور در پایان مذاكرات، با قرائت بیانیه ای در جمع خبرنگاران، محورهای مطرح شده در این دیدار را تشریح كردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه گفت: روابط ایران و عراق به زیان هیچكس نیست و به همین دلیل اجازه دخالت در آن را به كسی نخواهیم داد.
ظریف خاطرنشان كرد كه در مذاكرات امروز بسیار مهمی در ده عنوان كلی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دیدگاه بسیار نزدیكی بین دو كشور در بسیاری از زمینه ها وجود داشت.
وی افزود: روابط دو جانبه در حوزه های مختلف تجاری، سیاسی و مردمی، گردشگری سلامت و عتبات عالیات، همچنین تحولات منطقه ای و همكاری در سازمان های بین المللی از جمله محورهای بحث شده در این دیدار بود.
ظریف از توافق برای تشكیل یك كمیته مشترك مربوط به كشتیرانی و منابع آب اروندرود و شط العرب میان دو كشور و معرفی اعضای آن كمیته، خبر داد.
وزیر خارجه همچنین گفت كه از نظر دو كشور ایران و عراق، بازگشت حاكمیت سوریه به كل خاك این كشور و حفظ تمامیت ارضی آن مورد تاكید قرار دارد.
ظریف همچنین از تلاش های عراق برای عادی سازی روابط جهان عرب با سوریه و بازگشت این كشور به اتحادیه عرب حمایت می كند.
وی همچنین از حمایت كامل تهران و بغداد از روند صلح در یمن و پایان بخشیدن به جنگ در این كشور خبر داد.
وزیر امور خارجه ایران گفت كه از نظر جمهوری اسلامی خطر اصلی برای منطقه، حمایت از رژیم صهیونیستی است.
ظریف تاكید كرد كه همه ملت ها از آرمان ملت فلسطین حمایت می كنند.
'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس یك هیات بلندپایه وارد بغداد پایتخت عراق شد.
به گزارش ایرنا، ظریف برای انجام یك سفر چهار روزه و دیدار با مقامات عراق و همچنین شركت در چند نشست مشترك اقتصادی بعدازظهر یكشنبه وارد بغداد شد و مورد استقبال 'نزار خیرالله' قائم مقام وزیر امور خارجه عراق و سفیر جدید این كشور در تهران قرار گرفت.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است در این سفر علاوه بر مذاكره با همتای عراقی خود همچنین با 'برهم صالح' رئیس جمهوری، 'عادل عب دالمهدی' نخست وزیر، 'محمد الحبلوسی' رئیس پارلمان عراق دیدار و گفتگو كند.
شركت و سخنرانی در نشست بزرگ اقتصادی با حضور فعالان اقتصادی دو كشور در بغداد و نشست اقتصادی سرمایه گذاری ایران و عراق در شهر كربلا و همچنین سفر به اربیل و سلیمانیه در اقلیم كردستان عراق و دیدار گفتگو با مقامات كرد عراقی از برنامه های سفر چهار روزه ظریف به عراق است.
خاورم*2*353*380*