۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷
کد خبر: 83169821
T T
۰ نفر

چالش قاچاق از معدن طلا

۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷
کد خبر: 83169821
چالش قاچاق از معدن طلا

تبریز - ایرنا - برداشت غیرمجاز سنگ و خاك طلا از معدن «اندریان» شهرستان ورزقان در آذربایجان شرقی در ماه های اخیر بازتاب گسترده ای در افكار عمومی داشته است به گونه ای كه رسانه ها از آن با عنوان «تاراج» انبار طلا، یاد می كنند.

به گزارش ایرنا، برداشت غیرمجاز سنگ و خاك طلا از معدن طلای «اندریان» در ماه های گذشته، علاوه بر ضرر مادی، تبعات جانی نیز داشته است و 2 نفر در حین انجام این كار غیرقانونی جان خود را از دست دادند و یك نفر نیز مصدوم شد.
گفته می شود برخی از ساكنان روستای «اندریان»، مركز معدن طلایی به همین نام در 70 كیلومتری شمال شرق تبریز، از معدن، خاك طلا برداشت می‌كنند و هر یك كیلوگرم از آن را 400 هزار تومان می‌فروشند.
در تایید این ادعا می توان به خبری مبنی بر كشف 6 تن سنگ و خاك طلای قاچاق به ارزش 28 میلیارد ریال در بیستم مهر ماه امسال و 500 كیلوگرم سنگ طلا در شهرستان ورزقان در هفته قبل توسط نیروی انتظامی اشاره كرد.
مجموع این اتفاقات، از وجود پدیده قاچاق سنگ و خاك طلا از معدن طلای «اندریان» حكایت دارد و بر لزوم اتخاذ تدابیری جدی و عملی برای متوقف كردن آن تاكید می كند.

** آذربایجان شرقی، رنگین كمان معادن
آذربایجان‌شرقی از مناطق غنی معدنی در كشور به‌شمار می‌رود، به طوری كه به گفته كارشناسان حوزه معدن، این استان در چهارراه متالورژی دنیا قرار گرفته و كمربند آلپ- هیمالیا و آسیای صغیر از آن عبور می‌كند.
تاكنون از ۶۸ نوع مواد معدنی موجود در كشور، وجود ۵۲ نوع ماده معدنی در آذربایجان شرقی شناسایی شده است.
براساس آمارها، بیش از ۶۵۰ واحد معدن در آذربایجان شرقی وجود دارد كه ۴۱۱ مورد آن فعال است؛ همچنین حداقل ۱۰ نوع ماده معدنی این استان در سطح ملی مطرح است كه كانی‌های فلزی بسیار گران‌بهایی چون مولیبدن، طلا، مس و نفلین سینیت از آن جمله اند.
آذربایجان‌شرقی را از نظر تنوع معادن فلزی، رنگین‌كمانی از معادن توصیف كرده‌اند، زیرا این استان با ۸ میلیارد تن ذخیره معدنی، رتبه نخست كشور را داراست.

** ورزقان، شهرستان طلایی آذربایجان شرقی
ورزقان یكی از شهرهای مهم معدنی آذربایجان شرقی است و آن را باید شهرستان طلایی استان نامید؛ شهرستان ورزقان دارای چندین معدن مهم طلاست كه فعالیت های اكتشافی و بهره برداری در 2 معدن طلای «اندریان» و «مزرعه شادی» هم اكنون در حال انجام است. معدن طلای اندریان 120 هكتار وسعت و 30 میلیون تن ذخیره طلا با عیار پنج درصد دارد.
فعالیت های اكتشافی در محدوده معدن طلای «اندریان» از سال 1372 توسط شركت منطقه ای معادن آذربایجان شروع شده است و هم اكنون نیز شركت معدنی «زرین داغ آستاركان» با همكاری و سرمایه گذاری «شركت پروژه زمین شناسی معدنی» از كشور گرجستان با هدف استخراج سالیانه 1400 هزار تن كانسنگ طلا و تولید طلا به روش هیپ لیچ در این معدن فعالیت می كند.
اما آنچه در ماه های اخیر، روند استخراج طلا از معدن 'اندریان' را با چالش مواجه كرده و مشكلاتی را به وجود آورده است، برداشت قاچاق از آن است كه مجموعه تشكیلات قضایی و نیروی انتظامی را درگیر كرده است.

** مشكل برداشت غیرمجاز از معدن طلای «اندریان»
فرماندار شهرستان ورزقان با تایید خبر برداشت غیرمجاز از معدن طلای «اندریان» به ایرنا گفت: تعدادی از افراد برخلاف قانون و به‌صورت مخفیانه به این معدن ورود كرده و خاك و سنگ طلا از آن برداشت می‌كنند.
حسن یحیوی با اشاره به اینكه سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی و شركت پیمانكار این معدن به استناد ماده 19 قانون معادن و تبصره‌های ذیل آن شكایات خود را اعلام كرده‌اند، اضافه كرد: نیروی انتظامی شهرستان ورزقان اقدام به دستگیری چند نفر از این افراد كرده و آنها را به مراجع قضایی شهرستان تحویل داده است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این باره گفت: به‌غیر از متولیان معادن كه اجازه برداشت برای آنها صادر شد‌ه، هر برداشت دیگری غیر‌مجاز بوده و جرم است.
مهر انگیز رحمانی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای جلو‌گیری از رویه برداشت غیرمجاز از معدن طلای «اندریان» گفت: طبق تبصره 2 ماده19 قانون معادن، نیروی انتظامی ملزم به همكاری با معادن است و باید مانع ایجاد مزاحمت به این معادن شود اما به‌رغم نامه‌نگاری‌ها هنوز نتیجه خوبی حاصل نشده است.


** برداشت غیرمجاز از معدن تبعات اقتصادی و اجتماعی دارد
رئیس خانه معدن ایران كه ریاست هیات مدیر شركت سرمایه‌گذار در معدن طلای «اندریان» را نیز بر عهده دارد، با تائید برداشت‌های غیرمجاز از این معدن گفت: نزدیك به ۸ ماه است كه سرمایه‌گذاران این پروژه متوجه برداشت‌های غیرمجاز در حوزه فعالیت خود شده‌اند و این اقدامات به مجموعه‌های مرتبط از جمله فرمانداری منطقه، نیروی انتظامی، دادگستری و سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش شد و همكاری تنگاتنگ با مراجعه یاد شده برای كنترل موضوع صورت گرفته است.
محمدرضا بهرامن با تاكید بر اینكه مجموعه‌های مرتبط برای كنترل و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز اقدامات لازم را انجام داده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه وسوسه‌هایی كه برای ایجاد درآمد در افراد ایجاد شده، زمینه برداشت‌های غیرمجاز را فراهم و گسترش داده كه در این میان به‌نظر می‌رسد سرشاخه‌ها و خریداران اصلی اینگونه برداشت‌ها باید شناسایی و دستگیر شوند.
بهرامن با اشاره به اینكه برداشت‌ها از حوزه اكتشافی معدن خرد و با گونی صورت می‌گیرد، اضافه كرد: آماری از حجم برداشت‌ها وجود ندارد، اما در ۲ كیلومتری محدوده معدن در روستای «اندریان»، تونل‌هایی برای رسیدن به رگه‌های طلا و برداشت از آنها، شناسایی شده كه علاوه بر نیروی انتظامی، حراست معدن نیز جهت جلوگیری از وقوع نه تنها برداشت‌های غیرمجاز، بلكه وقوع اتفاقات و سوانح تلخ كنترل و نظارت را بیشتر كرده است.
این فعال حوزه معدن كشور با اذعان به تبعات اینگونه اقدامات با توجه به وجود سرمایه‌گذار خارجی در پروژه تشریح كرد: برداشت‌های غیرمجاز هموطنان نه تنها اقتصاد كشور و منطقه را خدشه‌دار می‌كند، بلكه اتفاقات ناگواری را نیز برای افرادی كه اقدام به برداشت‌های غیرمجاز می‌كنند، در پی دارد.
وی با تائید خبر كشته شدن ۲ نفر از افرادی كه اقدام به برداشت غیرمجاز از معدن طلای «اندریان» داشته‌اند، افزود: متاسفانه ۲ نفر كه اقدام به حفر تونل برای رسیدن به رگه‌های طلا در معدن كرده بودند، به دلیل غیراصولی بودن اقدام شان و با ریزش تونل در زیر خاك مدفون شده و فوت كردند.
بهرامن، انجام اقدامات فرهنگی را ضروری‌تر از سایر اقدامات دانست و عنوان كرد: تمام هم و غم سرمایه‌گذاران و مسئولان مرتبط رسیدن به اهداف قانونی با انجام امور فرهنگی می‌باشد تا بار روانی بوجود آمده در منطقه را كنترل و خنثی كنند.
رئیس خانه معدن ایران با تشریح وضعیت كلی معدن طلای خاروانا یادآوری كرد: در حال حاضر ۲۸۰ نفر در این معدن مشغول به كار هستند كه ۹۰ درصد آن‌ها بومی منطقه هستند، پس اثرات هر نوع پیشرفت و افزایش تولید و یا حتی هر نوع كمبود، ضعف و آسیب به ماهیت كار در این معدن به خود اهالی این منطقه بازخورد خواهد یافت.
وی ضمن اشاره به سهم ۳۰ درصدی بخش خصوصی ایران و ۷۰ درصدی سرمایه‌گذار خارجی در معدن طلای «اندریان» گفت: در آینده نزدیك این رقم به صورت مساوی و به صورت ۵۰ درصد بین دو بخش تقسیم خواهد شد.
518
۰ نفر