خشكسالی سطح زیر كشت زمینهای كشاورزی استان را 50 درصد كاهش داد

زاهدان - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: خشكسالی در سال زراعی 97 - 98 سبب كاهش 50 درصدی سطح زیر كشت مزارع كشاورزی این استان شد.

به گزارش ایرنا مجتبی پیری روز دوشنبه در كارگروه تخصصی خشكسالی، سرمازدگی و مخاطرات كشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سال گذشته 106 هزار هكتار از زمین های كشاورزی این استان زیر كشت انواع محصولات كشاورزی رفت كه امسال با توجه به كاهش افزون بر 85 درصدی نزولات آسمانی نسبت به بلند مدت و به تبع آن كاهش 50 درصدی ذخایر آبی و افزایش دما شاهد كاهش سطح زیر كشت هستیم.
وی ادامه داد: براثر خشكسالی كه سبب كاهش سطح زیر كشت مزارع كشاورزی سیستان و بلوچستان شده زندگی 70 درصد مردم كه معیشت آنان به این بخش وابستگی دارد تحت تاثیر قرار می گیرد.
رئیس سازمان كشاورزی سیستان و بلوچستان بر اطلاع رسانی مسائل و مشكلات استان در سطح ملی و پیگیری پرداخت خسارات سال گذشته فعالان این حوزه تاكید كرد و افزود: خسارت های ناشی از حوادث غیر مترقبه به بخش كشاورزی در سال زراعی 96-97 در سیستان هشت میلیون و 154 هزار و 393 میلیون ریال و در شهرهای جنوب استان چهار میلیون و 56هزار و 791 ریال بوده است.
وی تاكید كرد: براثر خشكسالی بخش دامپروری سیستان و بلوچستان نیز با مخاطراتی نظیر كاهش جمعیت دامی، شیوع بیماری ها، كاهش درآمد دامداران و تولید گوشت روبه رو خواهد بود.
پیری افزود: از آنجایی كه در سال زراعی جدید وضعیت سیستان و بلوچستان بسیار بحرانی و نگران كننده و زنگ خطر به صدا درآمده ضروریست از همه ظرفیت ها برای رفع مشكلات مردم استفاده كنیم.
وی بر كاهش خسارت ناشی از خشكسالی از طریق تغییر الگوی كشت، گسترش كشت گیاهان دارویی و كشت های متراكم نظیر خرما و مركبات در سیستان و بلوچستان تاكید كرد.
رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: در بازده زمانی از یكم مهر تا 23 دیماه این استان تنها 4.9 دهم میلی متر بارندگی دریافت كرده است.
اله بخش ریگی افزود: سیستان و بلوچستان نسبت به بلند مدت مشابه افزون بر 90 درصد كاهش بارندگی را تجربه كرده است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان هم اینك سكاندار كم بارش ترین استان كشور است.
مدیر كل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: با توجه به اینكه امسال این استان یكی از خشكترین سالهای خشكسالی خود را تجربه می كند باید برنامه ریزی لازم انجام شود تا مشكلات مردم به حداقل كاهش یابد.
عبدالرحمن شهنوازی افزود: با توجه به تداوم خشكسالی در سیستان و بلوچستان درخواست تشكیل كارگروه ملی احیای تالاب بین المللی هامون، توسعه اراضی دشت باهوكلات در سطح 6 هزار هكتار، پیگیری حق آبه رودخانه هیرمند، درخواست اعتبار 50 میلیارد تومانی برای مهار ریزگردها و غیره مورد توجه قرار گرفته است.
وی ایجاد سایت اسكان، پیش بینی سبد غذایی برای ساكنان مناطق دچار بحران سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از مهاجرت و ماندگاری جمعیت، خرید علوفه برای نگه داشت دام، خرید تانكر آبرسانی در روستاهای در معرض تنش آبی و اختصاص آرد مورد نیاز و جمع آوری شن های روان از روستاها را از دیگر پیشنهادات برای رفع مشكلات استان در حوزه بحران خشكسالی برشمرد.
مدیر كل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تاكید كرد: از ابتدای امسال تاكنون 160 روز توفانی و نامناسب در این استان گزارش شده است.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شركت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: خشكسالی و كاهش بارندگی ها در سالجاری میزان حجم ذخیره آب در پشت هفت سد مخزنی این استان را به 429 میلیون متر مكعب رسانده به طوریكه هم اینك تنها 22 درصد ظرفیت این سدها آبگیری شده و 78 درصد آن خالی است.
ناصر ریكی افزود: این مقدار آب نسبت به مدت مشابه سال قبل با 814.56 میلیون متر مكعب، كاهش 47 درصدی را نشان می دهد.
7316**3213