۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 83172041
T T
۰ نفر
فرآیند علمی  تولید و تكثیر آناناس در گلخانه به بار نشست

خمین - ایرنا - رئیس پژوهشكده ملی گل و گیاه زینتی گفت: فرآیند علمی تولید و تكثیر آناناس در گلخانه در بازه زمانی یك و نیم ساله با نتایج موفقیت آمیز میوه دهی به بار نشست.

«محمدرضا شفیعی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نمونه اولیه گیاه آناناس در رقم «ام دی 2 »از كشور هندوستان وارد شد و سپس فرآیند تحقیقی آن زیر نظر موسسه تحقیقات علوم باغبانی در مركز تحقیقات سیستان و بلوچستان و پژوهشكده ملی گل و گیاهان زینتی كلید خورد.
وی اظهار داشت: تعیین بستر كشت و شرایط محیطی در گلخانه به پژوهشكده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات سپرده شد كه با گذر از مراحل پژوهشی اكنون به مرحله میوه دهی رسیده است.
رئیس پژوهشكده ملی گل و گیاه زینتی بیان كرد: محصول آناناس در زمره میوه های گران قیمت محسوب می شود و كشت و پرورش آن علاوه بر مناطق جنوبی كشور در گلخانه ها نیز می تواند از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار باشد.
شفیعی اضافه كرد: در دانش فنی كشت این محصول در هر متر مربع 6 بوته گیاه آناناس كاشته می شود و هر بوته 10 تا 12 عدد میوه می دهد كه درآمد خوبی عاید گلخانه داران می كند.
وی اضافه كرد: به ویژه در مناطقی نظیر محلات تكثیر این گیاه به روش پاجوش و فروش آن به عنوان گل زینتی ارزش افزوده بالایی ایجاد می كند.
وی گفت: كشت آناناس در گلخانه با استفاده از دانش فنی و ارقام مناسب و سازگار با اقلیم منطقه می تواند سالانه یك میلیارد و 500 تا 2 میلیارد ریال درآمد عاید بهره برداران كند.
آناناس میوه ای است گرمسیری از خانواده برومیلیاس كه تا كنون یكهزار و 800 گونه از آن در 46 جنس شناسایی شده است و تكثیر این گیاه به 2 روش تكثیر بافت و پاجوش و پژوهش های مربوطه در پژوهشكده در حال انجام است.
آناناس سرشار از ویتأمین ها و مواد مغذي مثل كلسیم، پتاسیم، فیبر و ویتامین ث است.
پژوهشكده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تكثیر و پرورش، گیاه پزشكی، تحقیقات خاك و آب، بیوتكنولوژی و تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.
7277/6013/