۲۵ دی ۱۳۹۷، ۲۱:۲۸
کد خبر: 83172384
T T
۰ نفر
سخنگوي نيروهاي مسلح يمن: 437 مرتبه آتش بس الحديده نقض شد

تهران – ايرنا – يحيي سريع سخنگوي نيروهاي مسلح يمن سه شنبه شب در گزارشي اعلام كرد كه نيروهاي وابسته به ائتلاف سعودي، در ادامه نقض آتش بس الحديده، طي 72 ساعت گذشته بيش از 437 مرتبه اين آتش بس را نقض كردند.

به گزارش پايگاه خبري المسيره يمن، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن افزود: نيروهاي وابسته به ائتلاف عربي با موشك، خمپاره و حملات توپخانه اي مناطق مختلفت الحديده از جمله منطقه الدريهمي، الشعب، الدوار، المنقم، الضبياني و اطراف هتل الاتحاد، بيمارستان الكويت و اطراف دانشكده مهندسي الحديده را هدف قرار دادند.
سريع اضافه كرد كه جنگنده بمب افكن هاي عربستان نيز در 63 نوبت مناطق مختلف يمن از جمله مناطقي در استان هاي مارب، نهم، صعده، بيضا و حجه را بمباران كردند.
وي گفت: تك تيراندازان ارتش و كميته هاي مردمي يمن نيز پنج نظامي سعودي را در گذرگاه مرزي واقع در جيزان عربستان هدف قرار دادند و كشتند.
سخنگوي ارتش يمن پيش تر نيز گفته بود كه نيروهاي متجاوز و مزدوران سعودي از آغاز اجراي توافق آتش بس در الحديده درغرب كشور، تاكنون دو هزار و 459 بار آن را نقض كرده اند.
علي القحوم عضو شوراي سياسي جنبش انصارالله نيز در پي برگزاري نشست‌ هاي ناظر سازمان ملل با طرف هاي يمني درباره اجراي توافق الحديده، امارات را به سنگ اندازي در مسير اجراي اين توافق و برقراري آتش بس در الحديده متهم كرد.
طرف هاي يمني به تازگي در مذاكرات صلح يمن كه با نظارت سازمان ملل در پايتخت سوئد برگزار شد، درباره آتش بس به توافق رسيدند.
در پي مذاكرات طرف هاي يمني و اعلام مارتين گريفيتس نماينده ويژه سازمان ملل، آتش بس در يمن از بامداد سه شنبه (27 آذر) آغاز شد. اما با اين حال مقام هاي يمني تاكنون از نقض مكرر آتش بس از سوي نيروهاي متجاوز و مزدوران سعودي خبر داده اند.
عربستان و امارات از ششم فروردين سال 94 در قالب ائتلافي از چند كشور عربي و با كمك و چراغ سبز آمريكا، حملات گسترده اي را عليه يمن فقيرترين كشور عربي آغاز كردند تا به بهانه بازگرداندن رئيس جمهوري مستعفي اين كشور به قدرت، به اهداف و زيادخواهي هاي سياسي خود جامه عمل بپوشانند.
اين جنگ تاكنون بيش از 16 هزار كشته بر جاي گذاشته و ميليون‌ها يمني را با بحران شديد گرسنگي و قحطي روبرو كرده است، به گونه اي كه سازمان ملل متحد در گزارشي، قحطي در اين كشور را 'بزرگ‌ ترين فاجعه انساني' ناميد.
شمار زيادي از اين كشته ها را زنان و كودكان تشكيل مي دهند.
شبك**9365**1908