۲۹ دی ۱۳۹۷، ۷:۰۷
کد خبر: 83175554
T T
۰ نفر
پولیتیكو: آمریكا در پی ایجاد تفرقه در اتحادیه اروپاست

تهران – ایرنا – تارنمای پولیتیكو با اشاره به اختلافات واشنگتن و بروكسل بر سر برجام و كنفرانس ضدایرانی ورشو نوشت كه رئیس جمهوری آمریكا به دنبال ایجاد تفرقه در اتحادیه اروپاست.

به گزارش شنبه ایرنا، این تارنما در گزارشی با این عنوان كه «با شدت گرفتن نبرد بر سر توافق هسته ای ایران، ترامپ به دنبال ایجاد تفرقه در اتحادیه اروپاست» نوشت: اینك ورشو و واشنگتن در مقابل قدرت های اروپایی قرار گرفته اند. این در حالی است كه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا تلاش می كند توافق هسته ای را بكشد و شكاف ها اروپایی در خصوص سیاست خارجی بهره برداری كند.
در میان لطماتی كه ترامپ به روابط دو سوی آتلانتیك زده، هیچ مساله ای به اندازه نزاع بر توافق هسته ای با ایران (برجام) باعث ایجاد شكاف میان آمریكا و متحدان اروپایی اش نشده است. این نبرد شدیدتر هم خواهد شد.
مقام های اروپایی قصد دارند ماه جاری سازوكار مالی ویژه را تصویب و در فرانسه ثبت كنند تا شركت های اروپایی بتوانند به تجارت با ایران ادامه دهند. به گزارش وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های اروپایی، این سازوكار مالی طی هفته های آتی در فرانسه ثبت خواهد شد و مدیر آن یك مقام بانكی آلمانی خواهد بود. انگلیس نیز به عنوان سهامدار به این سازوكار ملحق خواهد شد.
به نوشته پولیتیكو وزرای خارجه كشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروكسل درباره آماده سازی نهایی سازوكار ویژه مالی (SPV) به منظور ادامه مراوده تجاری با ایران گفت وگو خواهند كرد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه خود روی نتیجه گیری های گسترده تر در مورد ایران كار خواهند كرد تا در جلسه سران اتحادیه اروپا كه ماه مارس برگزار می شود، به تصویب برسد.
آمریكا اعلام كرده است كه روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن ماه) در ورشو پایتخت لهستان كنفرانسی تحت عنوان «صلح و امنیت در خاورمیانه» با تمركز بر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران برگزار می كند.
ایرنا در خبری اختصاصی به نقل از یك سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام كرد با توجه به فشردگی برنامه كاری «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعید است او در نشست ضد ایرانی در لهستان شركت كند.
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یك مقام ارشد اتحادیه اروپا تایید كرد كه موگرینی در كنفرانس ورشو شركت نخواهد كرد. وی اظهار داشت: ابهامات بسیار زیادی در مورد مشاركت بسیاری از اعضای دیگر اتحادیه اروپا در سطح وزرا در این كنفرانس وجود دارد.
دیپلمات های اروپایی در روزهای اخیر گفتند كه فرانسه احتمال وزیر خارجه خود را به این كنفرانس اعزام نمی كند. انگلیس و آلمان هم هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته اند. وزیر خارجه لوكزامبورگ نیز اظهار داشت كه به دلیل برنامه های قبلی، در این كنفرانس شركت نخواهد كرد. یك دیپلمات اروپایی گفت كه اتحادیه اروپا «به ائتلاف ضدایرانی نخواهد پیوست.»
به نوشته پولیتیكو، امتناع اتحادیه اروپا و سه كشور آلمان، فرانسه و انگلیس از همراهی با اقدام ترامپ در خروج از برجام رئیس جمهوری آمریكا و دولتش را عصبانی كرده است.
دیپلمات های اروپایی از اظهارنظر عمومی درباره این كنفرانس خودداری كرده و سوالات مربوطه را به همتایان لهستانی خود ارجاع دادند. اما دیپلمات ها و مقام ها در محافل خصوصی رنجش خود را از لهستان بیان كرده و اقدام این كشور را تلاش آشكار ورشو برای گرم گرفتن با ترامپ به بهای وحدت اتحادیه اروپا توصیف كردند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واكنش به اعلام برگزاری این كنفرانس، به لهستان و شركت كنندگان كنفرانس در توئیتی یادآوری كرد: كسانی كه در آخرین نمایش ضدایرانی توسط آمریكا شركت كرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده اند؛ و ایران قوی تر از همیشه است.
وی با بیان اینكه دولت لهستان نمی تواند این ننگ را پاك كند، افزود: درحالی كه ایران، لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این كشور اكنون میزبان یك سیرك درمانده ضد ایرانی می شود.
برخی تحلیلگران در لهستان می گویند كه دولت این كشور از طرح های ترامپ غافلگیر و به طرز غیرمعقولی به درون این نزاع كشیده شده است. انتظار می رود لهستان در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا طرح های مربوط به كنفرانس ورشو را توضیح دهد.
«مارسین زابوروفسكی» كارشناس اندیشكده «ویزگراد اینسایت» در ورشو اظهار داشت: «ما در جایگاه پیمانكار فرعی سیاست خارجی آمریكا هستیم.» مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا اولین بار در مصاحبه با شبكه تلویزیونی فاكس نیوز خبر برگزاری كنفرانس ورشو را اعلام كرد كه این باعث شد مقام های لهستان برای همراه شدن با برنامه آمریكا به تقلا بیافتند. زابوروفسكی افزود: «این كار به طرز افتضاحی اعلام شد.»
دیپلمات های لهستان همچنین در تهران فراخوانده شدند تا پاسخگو باشند. زابوروفسكی ادامه داد: ایران یك منبع بالقوه برای تنوع بخشیدن به واردات انرژی از روسیه است. حالا این مساله كاملا لطمه دیده است.
پولیتیكو نوشت: دولت لهستان شاید بیشتر از هر كشور دیگری در اتحادیه اروپا از ترامپ حمایت كرده است. مقام های لهستانی حتی طرح احداث یك پایگاه نظامی دائمی آمریكایی به نام «فورت ترامپ» را به ترامپ ارائه كرده اند. رئیس جمهوری آمریكا گفته كه این ایده را بررسی می كند.
شبك**9423**1708