۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 83176157
T T
۰ نفر
تفاهم نامه توسعه همكاري گردشگري ايران-پاكستان امضا مي شود

اسلام آباد- ايرنا- مديرعامل سازمان گردشگري ايالت خيبرپختونخوا واقع در شمال غربي پاكستان گفت:در آينده نزديك، تفاهم نامه اي با هدف رونق گردشگري و همكاري هاي فرهنگي، بين ايران و پاكستان امضا مي شود.

«مشتاق احمد خان» روز شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در شهر اسلام آباد پاكستان گفت:در تلاشيم تا روابط دوجانبه دو كشور در زمينه فرهنگ و گردشگري توسعه يابد.
وي از ايران و پاكستان به عنوان دو كشور همسايه با روابط ديرينه تاريخي و فرهنگي ياد كرد و افزود:بدون شك، دولت پاكستان و شركت هاي فعال در عرصه گردشگري به دنبال صميمانه تر شدن روابط دوجانبه در همه زمينه ها به ويژه فرهنگ و گردشگري هستند.
اين مقام صنعت گردشگري پاكستان اضافه كرد:ايران، داراي تمدن باستاني است و جاذبه هاي گردشگري و فرهنگي اين كشور زبانزد جهانيان است و پاكستان نيز با داشتن جاذبه هاي تاريخي و طبيعي منحصر به فرد مي تواند به مقصد جديد گردشگري تبديل شود و در اين زمينه، همكاري دو كشور همسايه ايران و پاكستان براي معرفي جاذبه هاي كشور خود به مردم كشور مقابل ضروري است.
مشتاق احمد خان همچنين با معرفي برخي جاذبه هاي تاريخي و تمدن هاي بزرگ در ايالت خيبرپختونخوا پاكستان اضافه كرد:تلاش مي شود تا زمينه رونق گردشگري فرهنگي و گردشگري مذهبي در اين ايالت فراهم شود و با همكاري كه با طرف ايراني انجام مي دهيم، اين دو زمينه فعاليت نيز توسعه يابد.
مديرعامل سازمان گردشگري ايالت خيبرپختونخوا پاكستان در خصوص زمينه هاي همكاري ايران و پاكستان در صنعت پر درآمد گردشگري نيز گفت:در آينده نزديك، سازمان گردشگري ايالت خيبر پختونخوا رويداد فرهنگي برگزار مي كند كه در برگزاري آن ايران، افغانستان، تاجيكستان، ازبكستان و قزاقستان نيز مشاركت مي كنند.
وي گفت:در اين مراسم كه با مشاركت كشورهاي مختلف به ويژه ايران برگزار مي شود، هنر، صنايع دستي و فرهنگ كشورهاي شركت كننده به مردم ايالت خيبرپختونخوا معرفي مي شود.
اين مقام صنعت گردشگري پاكستان همچنين با تقدير از همكاري هاي كنسولگري جمهوري اسلامي ايران در پيشاور، گفت:اميدوارم با امضا و عملياتي شدن توافقنامه گردشگري با ايران، فرصت ها و توانمندي هاي منحصر به فرد همكاري در صنعت گردشگري و فرهنگ، بيش از گذشته اجرايي شود.
احمد خان از سفر فعالان گردشگري و صاحبان شركت هاي فعال در اين زمينه به كشور مقابل و انغقاد قراردادهاي همكاري به عنوان گام ديگر توسعه همكاري هاي دوجانبه ياد كرد و گفت:تلاش مي كنيم در اين عرصه نيز گام هاي محكم برداريم زيرا مردم پاكستان دوست دارند كه زيبايي ها و تمدن كهن ايران را ببينند.
وي از رونق گردشگري و همكاري هاي دوجانبه در اين بخش به عنوان عاملي براي رونق اقتصاد و اشتغالزايي و گسترش دوستي ملت ها ياد كرد و ادمه داد:اميدوارم با بهبود وضعيت تامين امنيت در افغانستان، همكاري با افغانستان نيز در اين عرصه توسعه يابيد.
مديرعامل سازمان گردشگري ايالت خيبرپختونخوا واقع در شمال غربي پاكستان در پايان گفت تلاش مي كنيم كه با بهبود شرايط اقتصادي و امنيتي، طرح لغو رواديد گردشگران بين دو كشور ايران و پاكستان نيز اجرايي شود.
به گزارش ايرنا وزير ورزش، فرهنگ، امور جوانان و آثار باستاني ايالت خيبرپختونخوا پاكستان نيز پيش از اين گفته بود كه در راستاي افزايش آگاهي اقوام پاكستان از آيين هاي رايج در حوزه تمدن پارسي ، قرار است جشن نوروز سال 1398خورشيدي با مشاركت ايران و افغانستان در پيشاور برگزار شود.
«محمد عاطف خان» كه به عنوان وزير ارشد ايالت خيبرپختونخوا ، مهمان ويژه آيين افتتاح نمايشگاهي را با عنوان «فرهنگ و تمدن ايران و پاكستان» بود افزود:ايران و پاكستان به عنوان دو كشور همسايه كه داراي قرابت هاي ويژه اي هستند از ظرفيت هاي فراوان براي همكاري فرهنگي برخوردارند.
آساق**6125**1600