به گزارش ايرنا، عباس ذاكريان روز شنبه درهمايش روز ملي هواي پاك در سالن همايش هاي شهرداري قم افزود: آمارها نشان مي دهد حجم استفاده از خودروهاي شخصي و موتورسيكلت كه تا هشت برابر يك خودرو آلودگي توليد مي كند طي سال هاي اخير در قم بسيار افزايش يافته و اگر اين مساله كنترل نشود در آينده نه چندان دور با مشكل آلودگي هواي شديد شهر مواجه خواهيم شد.
وي بيان كرد: به ازاي پيمايش هر يك كيلومتر موتورسيكلت كاربراتوري، 15 گرم آلايندگي وارد هوا مي شود كه اين ميزان با وجود پيمايش زياد موتور سيكلت ها در سطح شهر قم بسيار قابل توجه است.
وي ادامه داد: ميزان آلايندگي موتور سيكلتها بسيار زياد است و اگر فكري براي آن نشود معلوم نيست چه بر سر هواي قم خواهد آمد.
ذاكريان گفت: اگر كارخانه هاي ساخت موتورسيكلت كه بسياري از آنها در قم مستقر هستند طي 10 سال، به سمت ساخت موتورسيكلت هاي برقي روي آورند، ميزان آلايندگي اين وسيله نقليه در سطح شهر قم بسيار كاهش مي يابد.
وي بيان كرد: همچنين نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي درقم در دستوركار است و هم اكنون متوسط عمر هر تاكسي در اين شهر حدود پنج سال مي باشد كه رقم خوبي است.
وي ادامه داد: اما در مساله نوسازي اتوبوس ها وضعيت خوبي نداريم و براي نوسازي اين ناوگان كه بسياري از آن ها فرسوده و با آلايندگي بالا هستند به اعتبارات زيادي نياز داريم كه از عهده شهرداري خارج است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري قم گفت: به طور متوسط براي خريد هر اتوبوس با استانداردهاي روز دنيا به يك و نيم ميليارد تومان اعتبار نياز است كه حتي اگر نيمي از اين رقم هم از محل اعتبارات دولتي تامين شود بازهم تامين 750 ميليون تومان براي هر اتوبوس توسط شهرداري رقم كلاني است.
وي افزود: بحث خودرو محوري در طراحي شهرها صحيح نيست و ما در قم به دنبال ترويج فرهنگ استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، توسعه پياده روها و همچنين استفاده از دوچرخه هستيم.
وي ادامه داد: اجراي طرح سه شنبه هاي بدون خودرو در شهر قم با همكاري مسئولان و مردم اقدام ديگري است كه در اين خصوص بايد انجام شود.
همايش گراميداشت روز ملي هواي پاك در قم به مناسبت 29 دي ماه با شعار «هواي پاك، مسئولان، مردم» برگزار شد.
7405/ 6133/
قم - ايرنا - معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري قم گفت: بر اساس آمار بيش از 300 هزار موتورسيكلت در قم تردد مي كند و اين وسيله نقليه نقش بسزايي در آلودگي هواي شهر دارد.