۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۳۸
کد خبر: 83176380
T T
۰ نفر
53 روز از هواي چهارمحال و بختياري همراه با گرد و غبار بوده است

شهركرد- ايرنا- مديركل محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت 53 روز از هواي استان طي سال جاري همراه با گرد و غبار بوده است.

شهرام احمدي روز شنبه به مناسبت روز هواي پاك در جمع خبرنگاران افزود: پارسال نيز استان طي همين مدت 53 روز درگير گرد وغبار بوده است.
وي با اشاره به خشكسالي ها اخير گفت: هم اكنون دشت هاي شهركرد، بروجن و خانميرزا به كانونهاي توليد گرد و غبار داخلي تبديل شده است كه اين دشت ها اينك به كانون هاي ريزگردها و گرد و غبار تبديل شده است.
احمدي افزود: بيشترين گرد و غبار استان در فصل بهار و تابستان، منشاء خارجي و در فصل پاييز و زمستان داخلي است.
وي گفت: اجراي طرح ها و اقدامات مختلف از جمله تغذيه مصنوعي دشت هاي ممنوعه در استان، افزايش سرانه فضاي سبز با كاشت گياهان كم آب بر و تغيير الگوي كشت و افزايش حفاظت از جنگل ها و مراتع در راستاي مقابله با بحران گرد و غبار در اين دشت ها در دست اجراست.
مديركل حفاظت محيط زيست استان با اشاره به اينكه زباله ها نيز يكي از منابع آلاينده خاك و هواست، افزود: افزايش پايش از اماكن دفن زباله ها از برنامه هاي مهم اين سازمان است.
وي گفت: نظارت بر مراكز و واحدهاي صنعتي و پايش آنلاين اين مراكز از ديگر برنامه ها اين سازمان در راستاي سالم نگه داشتن هواست.
احمدي، تعداد واحدهاي آلاينده استان در سال 92 را 36 واحد اعلام كرد كه بگفته وي با پايش آنلاين، اين مراكز به 14 مركز رسيده است.
به گزارش ايرنا، شاخص كيفيت هوا بين صفر تا 50 پاك،51 تا 100 قابل قبول، 101 تا 150 هوا ناسالم براي گروه‌ هاي حساس (بيماران قلبي،‌ ريوي، سالمندان و كودكان)، 151 تا 200 ناسالم براي تمام افراد جامعه و 200 تا 300 بسيار ناسالم و بالاي 300 خطرناك است.
29 دي ماه به عنوان روز هواي پاك نامگذاري شده است.
7360/6021