به گزارش ایرنا، بیست و سومین نشست كارگروه كاهش آلودگی هوا در حالی آغاز به كار كرد كه نخستین جلسه انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران به شمار می رفت.
در ابتدای جلسه احمد تواهن معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران اعلام كرد كه این كارگروه طی یكسال گذشته 23 جلسه داشته كه طی آنها به بررسی وضعیت آلودگی هوا و وظایف دستگاه ها در قبال آلاینده ها پرداخته است.
وی تاكید كرد: ثمره این جلسات به نظر خوب می رسد و می خواهیم بخش هایی از آن را به موضوع آب و خاك هم تسری دهیم و باقی عناصر زیست محیطی را هم در آن بررسی كنیم.
كیومرث كلانتری مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز به تصویب قانون هوای پاك در 29 دی سال 1373 اشاره كرد و افزود: امسال شعار روز هوای پاك «هوای پاك، مسئولان و مردم» انتخاب شده است كه به حتم نقش برنامه ریزی مسئولان و مشاركت مردم را در این زمینه نشان می دهد.
وی ادامه داد: سال گذشته قانون مدرن هوای پاك به تصویب رسید و در آن مصادیق جرم انگاری تخلف در زمینه آلودگی هوا و تعیین تكلیف برای 26 دستگاه تعریف و تصویب شد.
كلانتری با بیان اینكه آلودگی هوا انسان ساز یا طبیعی است، یادآورشد: در تهران عامل انسانی بر گسترش آلودگی تاثیر گذار است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران مهمترن عامل آلایندگی هوای پایتخت را ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 میكرون برشمرد و تنها راهكار مقابله با آن را كاهش ترافیك اعلام كرد.
وی به ثبت شدن 100 روز هوای ناسالم طی سال 96 اشاره و اضافه كرد: امسال 18 روز هوای پاك ثبت شده كه این رقم در مدت مشابه سال گذشته به 12 روز می رسید.
كلانتری اظهار داشت: امسال 49 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس به ثبت رسیده كه این رقم در سال گذشته به 77 روز می رسید.
محمد رستگاری معاون پایش اداره كل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در ادامه این جلسه به افزایش ذرات با قطر كوچكتر از 2.5 میكرون از سال 89 در سطح این استان اشاره كرد.
وی به مسئولیت شهرداری در خصوص نصب فیلتر دوده اشاره كرد و افزود: بنا بود شهرداری 700 فیلتر نصب كند كه تاكنون برای 50 مورد قرارداد امضا و 39 مورد هم نصب كرده است.
رستگاری یادآورشد: معاینه فنی بر روی یك میلیون و 365 هزار دستگاه خودرو انجام و كارت معاینه فنی دریافت كرده اند.
معاون پایش و نظارت اداره كل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: شهرداری از سوی دیگر سامانه بارگزذاری كامیون ها را نصب كرده كه به این ترتیب خودروهای فاقد معاینه فنی قادر به دریافت كاربرگ نخواهند بود.
وی نوسازی 40 هزار و 426 دستگاه خودروی سنگین استان تهران را نیازمند تامین 15 میلیون دلار اعتبار برشمرد و آن را از وظایفی خواند كه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است.
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل وترافیك شهردار تهران نیز در همین زمینه اعلام كرد: در مورد فیلترهای دوده، شهرداری 50 مورد را پیش از این به صورت آزمایشی نصب كرده بود و قرارداد 100 مورد دیگر را هم بسته است.
وی اضافه كرد: به تازگی به علت افزایش نرخ ها و كمبود اعتبار، با خود شركت تولیدكننده اتوبوس های شهری، قراردادی برای نصب فیلتر دوده بر روی آنها منعقد كردیم.
پورسیدآقایی تاكید كرد: یكی از مهمترین اقدامات انجام شده، توسعه طرح كاهش آلودگی هوا در كل شهر تهران بود كه به این ترتیب دوربین های هوشمندی در ورودی ها و نقاط مختلف شهر نصب شد و از این طریق خودروهایی فاقد معاینه فنی و الاینده شناسایی می شد.
معاون حمل ونقل و ترافیك شهردار تهران گفت: اكنون ذیحسابان موظف هستند كه برگه معایینه فنی خودروها را رصد كنند و در صورت نبود این برگه در ناوگان سنگین شهرداری، كاربرگی پرداخت و صادر نشود.
وی به كنترل و ارزیابی دود خروجی چهار هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین شهر اشاره و تصریح كرد: نزدیك 24 درصد این خودروها مشكل دادزایی داشتند كه برگ معاینه فنی آنها باطل شد و ملزم به رفع نقص و دریافت مجدد برگ معاینه فنی شدند.
عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: در یك سال و نیم گذشته امكان واگذاری اتوبوس ها و تاكسی های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی وجود نداشته است.
وی ادامه داد: هم اكنون در سطح شهر پنج هزار كامیون زباله كش وجود دارد كه قدمت آنها بیش از 35 سال است و همه امیدمان این بود كه به دستور رئیس جمهور بتوان اقدامی اساسی برای نوسازی ناوگان خدماتی شهرداری انجام داد.
فرهادی خاطر نشان كرد: از سوی دیگر بحث سرمایش و گرمایش منازل هم در افزایش آلودگی هوا موثر است و پیشنهاد می شود كه پیش از صدور پروانه پایان كار ساخت واحدهای مسكونی، به حتم استاندارد بودن سیستم گرمایشی كنترل شود.
فرماندار شهرستان تهران گفت: مصوب شده بود كه دو سوی اتوبان فرودگاه امام تا تهران فضای سبز ایجاد شود كه اكنون در یك طرف این مسیر فقط فضای سبز ایجاد شده است.
وی پیشنهاد كرد تا حد فاصل میان منطقه 22 تهران تا پاررك جهاد نمای كرج فضای سبز ایجاد شود تا ضمن كمك به رفع آلودگی هوا از واگذاری این زمین ها به كاربری هایی غیر از فضای سبز جلوگیری شود.
یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار داشت: این كار را شركت ایدرو پییگیری می كرد و اكنون تمامی اقدامی اداری لازم در این زمینه انجام شده است.
وی افزود: هم اكنون این طرح با سه مشكل تامین منابع ریالی، انتقال ارز و همكاری بانك چینی به عنوان بانك عامل مواجه است.
استاندار تهران نیز در پایان در این نشست اعلام كرد كه به هیچ كدام از ساختمان های عمومی، دولتی و خدماتی كه فاقد استاندارد برای سیستم گرمایشی و سرمایشی باشند، پروانه بهره برداری صادر نشود.
انوشیروان محسنی بندپی تاكید كرد: دستگاه های حاضر در این كارگروه باید از اقدامات عملیاتی و نتیجه آنها گزارش كاملی ارائه كنند.
وی تصریح كرد: برای جلسه بعد سازمان صنعت، معدن و تجارت در مورد استاندارد سازی موتورهای تولیدی وسایط نقلیه و وزارت نفت در مورد اصلاح كیفیت سوخت تولیدی باید گزارشی ارائه كند.
محسنی بندپی فزود: آلودگی هوا از ابعاد مختلف بهداشت عمومی ، سلامت همه مردم را تهدید می كند.
محسنی بندپی با بیان اینكه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش خطوط مترو در كاهش آلودگی هوا موثر است، اظهار داشت: از سویی شرایط توپوگرافی تهران و از سوی دیگر كم بودن جریان وزش باد و ساخت و سازی كه جلوی حركت باد محدود موجود را گرفته است به میزان آلودگی هوای پایتخت دامن می زنند.
تهرام/3001//1348
تهران- ایرنا- مدیران و مسئولان حاضر در بیست و سومین جلسه كارگروه كاهش آلودگی هوای استان تهران بر استاندارد و نوسازی ناوگان خودرویی و سوخت تاكید داشتند.