۳۰ دی ۱۳۹۷، ۸:۰۱
کد خبر: 83176874
T T
۰ نفر

1385 دادخواست كارگران خراسان شمالی بررسی شد

۳۰ دی ۱۳۹۷، ۸:۰۱
کد خبر: 83176874
1385 دادخواست كارگران خراسان شمالی بررسی شد

بجنورد- ایرنا- معاون روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: در 9 ماه امسال امسال یكهزار و 385 دادخواست كارگران از كارفرمایان در هیات های حل اختلاف استان مورد رسیدگی قرار گرفت.

قربان نباتیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت 30 درصد از اختلاف های كارگر و كارفرمایی استان منجر به سازش شده است.
وی افزود: بیشترین موضوع اختلاف كارگر و كارفرما مربوط به اخراج از كار و تقاضا برای بازگشت به كار است و پرداخت نشدن حقوق و مزایا هم در رده بعدی موضوع اختلاف ها است.
نباتیان اظهار داشت: اكنون 16 هزار و 134 نفر از كارگران ساختمانی استان از مزایای بیمه اجتماعی برخوردار شده اند و سهم استان، معرفی 18 هزار و 513 نفر برای برقراری این بیمه است.
وی خاطرنشان كرد: مشكلی در زمینه بیمه كارگران نیست و از كارگر انتظار می رود از بیمه اجتماعی استفاده كنند.

* چادرهای ناایمن كارگاه های ساختمانی
نبایتان افزود: یكی از مشكلات در فصل زمستان، استراحت و اقامت كارگران كارگاه های ساختمانی در چادرهای مسافرتی است، این چادرها به لحاظ استفاده از وسایل گاز سوز برای گرم شدن فضا، ناایمن هستند.
وی تصریح كرد: استفاده از وسایل گازسوز در چادرهای مسافرتی، علاوه بر آتش سوزی می تواند سبب خفگی ناشی از استنشاق گاز مونواكسیدكربن شود البته امسال گزارشی از این حوادث به دست نرسیده است اما در سال های گذشته شاهد آن بودیم.
نباتیان افزود: كارفرما مكلف است ایمنی محیط كار را برای كارگر فراهم كند و اگر استانداردها رعایت نشده و منجر به حادثه شود، مسئولیت با كارفرما است.

* كارفرمایان به بیمه ساختمانی اكتفا نكنند
معاون روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: كارفرمایان كارگاه های ساختمانی تنها به بیمه ساختمانی اكتفا نكنند زیرا این بیمه تنها بابت بیمه تامین اجتماعی است و بیمه مدنی شامل آن نمی شود از این رو نسبت به بیمه مسئولیت اقدام كنند.
به گفته نبایتان، در 9 ماهه امسال، 66 حادثه ناشی از كار در كارگاه های استان گزارش شده و 75 درصد از حادثه های ناشی از كار در كارگاه های ساختمانی اتفاق افتاده است كه سقوط از ارتفاع، بیشترین حوادث ناشی از كار را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: شدیدترین حادثه ناشی از كار مربوط به انفجار مخزن سوخت گازوئیل در پمپ بنزین فاروج بود كه در آن، 2 نفر از كارگران جان باختند و 2 نفر دچار سوختگی و مصدومیت شدند.
نباتیان افزود: جوشكاری و تعمیر سبب انفجار در مخازن سوخت شد و شكایت خانواده های حادثه دیدگان در مرحله رسیدگی است.
وی اظهار داشت: این اداره كل به محض اطلاع از حادثه، نسبت به اعزام بازرس كار و دریافت گزارش اقدام می كند.

* 35 واحد كارگری دچار مشكل است
نباتیان گفت: اكنون 35 واحد كارگری در استان در روابط كارگر و كارفرمایی دچار مشكل است كه مشكل 24 كارگاه مربوط به پرداخت حقوق و عقب افتادن حقوق است.
وی اظهار داشت: این كارگاه ها مربوط به پیمانكاری است و پیمانكاران مطالبات خود را از دستگاه های اجرایی نگرفته و در پرداخت حقوق كارگران مانده اند.
معاون روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینكه كارگران این كارگاه ها به طور میانگین چهار ماه حقوق معقوق دارند افزود: در این باره در نشست با فرماندارن، پیمانكاران و دستگاه های اجرایی تلاش داریم تا در این ماه حقوق عقب افتاده كارگران پرداخت شود.
در خراسان شمالی 104 هزار و 835 نفر كارگر بیمه شده هستند كه در 33 هزار و 986 كارگاه مشغول به كار بوده و 76 هزار و 250 نفر كارگر مشمول قانون كار هستند.
7185/ 6042