۳۰ دی ۱۳۹۷، ۸:۳۰
کد خبر: 83176913
T T
۰ نفر
كوهنوردان تكابي به ارتفاع 3000 متري بلقيس صعود كردند

مهاباد - ايرنا - رييس اداره ورزش و جوانان تكاب گفت: 6 نفر از كوهنوردان اين شهرستان موفق شدند در هواي برفي و با وجود كولاك شديد به قله بلقيس بخش تخت سليمان صعود كرده و در ارتفاع 3 هزار متري اين كوه اقامت و در ميان ديوارهاي برفي شب را سپري كنند.

رضا طلايي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين كوهنوردان كه اعضاي باشگاه كوهنوردي 'بالقيز افشار' تكاب هستند، ساعت هفت عصر روز گذشته صعود به قله سه هزار و 350 متري بلقيس را آغاز كردند و پس از پنج ساعت كوه پيمايي در مسير سخت و كولاكي و برف كوبي مداوم به ارتفاع سه هزار متري اين كوه رسيدند.
وي بيان كرد: صعود زمستاني و پرخطر اين كوهنوردان با موفقيت انجام شد و آنان تصميم گرفتند شب را در چادرهاي مخصوص در ارتفاع سه هزار متري سپري كنند.
وي گفت: اين كوهنوردان باتجربه كه سابقه شب ماني در كوه را دارند، در اين صعود مهيج و خطرناك پس از كنار زدن برف در محل اسكان خود در ارتفاع سه هزار متري قله در دماي 15 درجه سانتي گراد زير صفر با وجود كولاك شديد چادرهاي خود را برپا كردند.
رييس اداره ورزش و جوانان تكاب ادامه داد: در اين كوهپيمايي سخت و طاقت فرسا، سرعت وزش باد هنگام صعود كوهنوردان 50 كيلومتر بر ساعت بود و آنان از مسير برفي و كولاكي منطقه '9 تپه' روستاي قراولخانه بخش تخت سليمان خود را به ارتفاع سه هزار متري كوه بلقيس رسانده و شب نشيني زمستاني در كوه را برپا كردند.
طلايي با بيان اينكه اين كوهپيمايي زمستاني تجربه اي متفاوت براي كوهنوردان تكاب به شمار مي رود، اضافه كرد: اين كوهنوردان در سلامت كامل، شب سرد و يخبندان در ارتفاعات برفي كوه بلقيس را به روز رسانده و پس از صرف صبحانه به قله اين كوه سه هزار و 350 متري صعود كردند.
وي گفت: اين كوهنوردان هنگام بيدار شدن از خواب و خروج از چادرهاي خود با ديوارهايي از برف ناشي از كولاك شبانه مواجه و مجبور شدند بار ديگر برف ها را كنار بزنند.
طلايي افزود: كوهنوردان تكابي پس از تجربه شب ماني زمستاني در ارتفاعات برفي و صعود به قله بلقيس، مسير فرود از اين كوه را آغاز كردند.
رييس اداره ورزش و جوانان تكاب بيان كرد: جذابيت مسير و علاقه وافر به كوهنوردي، اين كوهنوردان را به صعود به بلقيس در برف و كولاك ترغيب كرد و آنان توانستند موانع موجود در راه اين صعود را به خوبي پشت سربگذرانند و صعودي موفقيت آميز داشته باشند.
طلايي گفت: صعود به كوه بلقيس براي كوهنوردان جوان و كم تجربه و ورزشكاراني كه تاكنون مسير برفي صعود را طي نكرده اند، امري دشوار و خطرناك است.
رييس اداره ورزش و جوانان تكاب توصيه كرد كه كوهنوردان در صورت علاقه مندي به صعود زمستاني به كوه بلقيس همراه با گروه هاي كوهنوردي باسابقه و مجرب اين صعود مهيج و مفرح را تجربه كنند.
مدير باشگاه كوهنوروي بالقيز افشار تكاب نيز در اين خصوص گفت: صعود زمستاني و شب ماني در ميان برف و كولاك در ارتفاعات كوهستان از صعودهايي سخت و پرخطري است كه به ندرت توسط كوهنوردان مجرب انجام مي شود.
عبدالله عالي افزود: هنگام برف كوبي و كوهپيمايي كوهنوردان تكابي در ارتفاعات بلقيس سرعت زياد باد موجب كند شدن حركت كوهنوردان شد اما آنان مسير را گم نكرده و به سلامت به محل مورد نظر اسكان شبانه رسيدند.
وي با بيان اينكه ارتفاع برف در محل برپايي چادرهاي اسكان اين كوهنوردان بيش از 2 متر بود، بيان كرد: اين كوهنوردان با تمرين و كسب تجربه در كوهپيمايي و شب ماني زمستاني در ارتفاعات بلقيس، خود را براي صعود زمستاني و اسكان شبانه در ارتفاعات برفي كوه دماوند در هفته هاي آتي آماده كردند.
به گزارش ايرنا، قله بلقيس در 42 كيلومتري تكاب و سه كيلومتري مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان واقع شده است و با سه هزار و 350 متر ارتفاع يكي از قلل مرتفع غرب كشور محسوب مي شود.
اين ارتفاعات به علت داشتن طبيعت بكر و زيبا، مشرف بودن به آثار تاريخي تخت سليمان و همچنين دارا بودن بقاياي معماري و تاريخي در خود قله يكي از مقاصد مورد علاقه كوهنوردان است و ظرفيت مناسبي براي گردشگري و ورزش هاي زمستاني محسوب مي شود.
در اين شهرستان بيش از 300 ورزشكار در رشته كوهنوردي فعاليت مي كنند.
7514/6185/2093