۳۰ دی ۱۳۹۷، ۹:۲۵
کد خبر: 83176995
T T
۰ نفر

مشكلات آخرین امید بیماران جنوب كشور

۳۰ دی ۱۳۹۷، ۹:۲۵
کد خبر: 83176995
مشكلات آخرین امید بیماران جنوب كشور

شیراز-ایرنا- چشم امید بسیاری از بیماران جنوب كشور به بیمارستان نمازی شیراز دوخته شده است، در صورتی كه این محل ظرفیتی مشخص دارد كه با حجم تقاضاها نمی خواند و همین مساله یكی از عوامل اصلی بروز مشكلات زیادی در این مركز آموزشی درمانی است.

با وجود بزرگی و مجهز بودن بیمارستان موقوفه نمازی شیراز، مراجعه كنندگان به این مركز درمانی از مشكلاتی مانند نبود جای پارك خودرو متناسب با تعداد مراجعین ، خدمات رسانی ضعیف، نداشتن حق انتخاب، وجود كاغذ بازی و در برخی موارد رفتار نامناسب پرسنل، ارجاع آزمایش بیماران بستری به خارج از این مركز درمانی و مواردی دیگر گلایه دارند.
بیمارستان موقوفه نمازی به دلیل خصوصیات ممتازی كه دارد امید آخر بسیاری از بیماران در سطح كشور و منطقه است اما به همان نسبت كه در خارج از استان و یا شهرستان‌های فارس نسبت به آن دید مثبتی وجود دارد در بین اهالی شیراز چندان مورد توجه نیست و این بیمارستان عملا در جامعه با دو واژه كاملا متضاد شناخته شده است.
یك طیف، نمازی را مجهزترین مركز درمانی جنوب ایران می دانند و گروهی دیگر آن را با واژه های منفی توصیف می كنند در صورتی كه رئیس این بیمارستان می گوید با وجود آنكه بدحال ‌ترین بیماران جنوب كشور را به این محل می‌آورند اما كمتر از یك درصد بیماران این مجموعه می میرند.
تراكم درمانی، تجاری، آموزشی، خدماتی، فرهنگی، شهری و ... در محلی كه بیمارستان نمازی قرار دارد موجب شده كه این منطقه به یكی از نقاط كور ترافیكی كلانشهر شیراز تبدیل شود به گونه ای كه توجه به وجود تراكم مراكز عمومی،خصوصی و گره ترافیكی موجود در اغلب ساعات شبانه روز در این محل هرگونه حادثه و سانحه ای مانند آتش سوزی می تواند به رخدادی هولناك تبدیل شود زیرا دسترسی نهادهای امدادرسان به آسانی میسر نیست.
محمد نمازی، بیمارستان نمازی را در سال 1329 در شیراز پایه گذاری و او این مركز را در حوزه درمان وقف كرد كه اكنون در این محل فعالیت آموزشی و درمان همزمان با هم انجام می شود.

** بازی با اعصاب در بدو ورود
یكی از شهروندان شیرازی در محوطه بیمارستان نمازی به خبرنگار ایرنا می گوید: از بدو ورود به این مركز درمانی با اعصاب همراهان بیمار بازی می شود و همانگونه كه مراجعین در ابتدای ورود باید ساعتها در پیچ های تند پاركینگ طبقاتی بیمارستان نمازی معطل بمانند و بعد از گذشت از خوان اول همچنان این روند هزارتو ادامه خواهد داشت.
صالح علی‌پور می گوید كه در برخی موارد مراجعین تا ساعت ها در پاركینگ بیمارستان نمازی برای پیدا كردن یك جای پارك معطل می‌مانند تا یك خودرو از این محل خارج شود تا بتوان به جای او پارك كرد و بعد به داد بیمارشان كه بستری است برسند.
علی‌پور كه گویی معطلی برای پارك خودرو در پاركینگ بیمارستان نمازی حسابی كلافه اش كرده بود، ادامه می دهد: حدود یك هفته است كه مادرم در این بیمارستان بستری است و در طول این مدت كمترین زمانی كه در صف پارك خودرو بودم 50 دقیقه بوده و در برخی موارد نیز این روند تا بیش از دو ساعت نیز طول كشیده است.
وی می گوید: بیمارستانی با این همه مراجعه كننده باید حداقل دو یا سه پاركینگ چند طبقه داشته باشد، اما این مركز كه از آن به عنوان بزرگترین و مجهزترین بیمارستان جنوب كشور یاد می شود، تنها یك پاركینگ سه طبقه دارد كه دو طبقه آن مخصوص كادر بیمارستان است و تنها یك طبقه به اضافه پشت بام كه مسقف نیست برای خودروهای همراهان بیمار و ملاقات كنندگان اختصاص داده شده است.

** نمازی فاقد اتاق خصوصی
یكی دیگر از شهروندان شیرازی كه در حیاط بیمارستان نمازی قدم می زند به خبرنگار ایرنا می گوید: فرزندم در بخش نوزادان این بیمارستان بستری است كه در بدو بستری شدن او به دلیل اینكه از بیماری های مسری در امان باشد از پرسنل تقاضای اتاق خصوصی كردم كه متاسفانه متوجه شدم این بیمارستان از داشتن اتاق خصوصی محروم است.
سجاد رحیمی ادامه داد: خدمات رسانی درمانی یا به قول خودشان هتلینگ در بیمارستان نمازی بسیار ضعیف است و تنها دو اتاق ایزوله در بخش نوزادان آن وجود دارد كه زمانی كه تقاضای بستری فرزندم در یكی از این اتاق ها كه خالی بود را مطرح كردم كادر بیمارستان اعلام كردند كه به ازای آن هزینه آزاد و نقدی برای این كار دریافت خواهند كرد.
او می گوید كه در هر اتاق بخش نوزادان بیمارستان نمازی حدود 10 تخت بستری وجود دارد كه نوزادان با بیماری های مختلف مسری در این محل نگهداری می شوند.
نبود اتاق خصوصی در این بخش با توجه به ویژگی‌های نوزادان مشكل اساسی بشمار می رود به عنوان مثال زمانی كه نوزادان می خواهند استراحت كنند یا بخوابند، صدای گریه یكی از آنها، همه را بیدار می كند و عملا نوزادان بیمار در این محل آرامش ندارند.
رحیمی اضافه كرد: پدر یكی از نوزادان بستری شده در این بخش در روزهای گذشته می گفت كه از روزی كه فرزندش را به این محل آورده وضعیت بیماری اش بدتر شده و حتی به دلیل سر و صدای زیاد حالت های عصبی نیزپیدا كرده است.
او می گوید كه بخش نوزادان این بیمارستان سه اتاق دارد كه در هر اتاق 10 تا 12 تخت قرار داده شده كه نوزادانی با بیماری‌های واگیر نیز تقریبا در همه اتاقها حضور دارند به گونه ای كه نوزاد تخت كناری فرزند من از بیماری كه به دلیل آن بستری شده بود بهبود یافته است اما اكنون گرفتار بیماری مسری جدیدی كه اسهال و استفراغ از علائم آن می‌باشد شده است.

**حق انتخاب نداریم
وی كه از كادر و پرسنل بیمارستان نمازی رضایت دارد یكی از ایرادات این مركز درمانی را شلوغی بیش از حد آن می داند و می گوید: بیماران و همراهان آنها در بیمارستان نمازی شیراز حق انتخاب ندارند.
زمانی كه از وی سوال می شود آیا برای انجام آزمایش و یا خدمات درمانی دیگر به خارج از این مركز ارجاع داده شده اید یا خیر؟ می گوید: نوار عصب و آزمایش ژنتیك فرزندم را بیرون از بیمارستان گرفتیم.

**قصه برجام و بیماران سرطانی
كاظم خوش نفس كه به گفته خودش از سرطان روده بزرگ رنج می برد، در محل داروخانه بیمارستان نمازی و در حین انتظار برای دریافت داروهایش به خبرنگار ایرنا می گوید: زمانی كه آمریكا از برجام خارج شد با مشكل تامین داروی اصلی‌ام بنام استاوین 400 روبه‌رو شدم بگونه ای كه به مدت سه ماه از خردادماه امسال تا شهریور 97 این دارو یافت نمی شد كه خوشبختانه از مهرماه امسال مشابه آلمانی آن وارد بازار شد.
خوش‌نفس ادامه داد: نظم محل تامین دارو بیمارستان نمازی از محل مشابه (هلال احمر) بهتر است و همچنین تخفیف خوبی در این محل شامل بیمه شدگان بیمه سلامت می شود.
جبار عزیزی بازنشسته آموزش و پرورش اما از برخورد پرسنل داروخانه بیمارستان نمازی رضایت ندارد و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید كه بهتر است پرسنل این مجموعه در خصوص راهنمایی مصرف داروها و سایر موارد حوصله بیشتری داشته و بهتر پاسخگوی مراجعه كنندگان باشند.

** 20 ساعت انتظار
یكی از همراهان بیمار كه در حیاط بیمارستان نمازی روی یكی از نیمكت ها نشسته به خبرنگار ایرنا می گوید: پدرم را كه ناراحتی قلبی دارد و احتمال دارد سكته مغزی نیز كرده باشد از شهرستان خرامه به بیمارستان نمازی منتقل كردیم و بعد از گذشت حدود 20 ساعت علیرغم اینكه پذیرش شده اما در بخش مربوط بستری نشده است.
سید اكبر زارع افزود: پزشكان بیمارستان شهر خرامه ما را به مركز درمانی نمازی شیراز ارجاع دادند اما آمبولانس برای انتقال در اختیار ما قرار ندادند چون بنا به تشخیص پزشكان وضعیت جسمانی پدرم به اندازه‌ای حاد نبود كه تنها آمبولانس این شهر را برای انتقال پدرم بكار گیرند و براساس نظر پرسنل بیمارستان خرامه این یك دستگاه آمبولانس این شهرستان برای انتقال بیمارانی با وضعیت حادتر و با اولویت تر اختصاص دارد.
او می گوید: ساعت هشت شب بیمار ما را اورژانس بیمارستان نمازی معاینه و ساعت شش صبح او را به بخش داخلی منتقل كرد اما از زمان ورود به این مركز تاكنون حدود 20 ساعت می گذرد ولی مریض ما هنوز به اتاق منتقل نشده است و در انتهای راهرو بخش عمومی بیمارستان و مقابل در سرویس بهداشتی قرار دارد.
زارع ادامه داد: پرسنل می‌گویند ابتدا باید بیمار توسط پزشك معاینه و بعد به داخل اتاق برده شود گویا در این بیمارستان با این عظمت كمبود پزشك دارند.
وی می گوید كه می دانیم احتمالا منظورشان از پزشك همان دانشجویان رشته پزشكی هستند كه باید ابتدا روی پدر ما آموزش ببینند تا بعد اجازه دهند این پیرمرد از مقابل در سرویس بهداشتی نجات پیدا كند.

** بدون پذیرش، بدون لباس
این همراه بیمار می گوید كه بوی مشمئزكننده‌ای حاصل از سرویس‌های بهداشتی در محلی كه تخت پدرش در راهرو بیمارستان قرار داده شده وجود دارد به گونه ای كه او، برادر و مادرش كه همراه بیمار هستند نمی توانند شرایط را تحمل و مدام جای خود را با یكدیگر عوض می كنند.
او ادامه داد: اما پدرم كه بیمار و روی تخت قرار دارد نمی تواند حركت كند و ناچار است علاوه بر رنج بیماری این شرایط را نیز تحمل كند.
او می گوید: پدرم مشكل تكرر و عدم كنترل ادرار دارد و به دلیل عدم رسیدگی خود را خیس كرده و چون هنوز عملا وارد اتاق بخش نشده و در راهرو قرار دارد حتی به او لباس بیمارستانی نیز نداده‌اند كه حداقل لباس خیس خود را تعویض كند.
زارع اضافه كرد: شب گذشته پدرم به دلیل خیس بودن لباس هایش تا صبح تب و لرز نیز داشته و با وجود این وضعیت و اینكه مادرم بارها به پرسنل بیمارستان شرایط را توضیح داده ایم حتی یك پتو و یا لباس بیمارستانی در اختیار پدرم قرار نداده‌اند.
زارع اشاره كرد: تخت خالی هم در اتاق های بخش وجود دارد اما پرسنل اعلام می كنند تا دكتر مریض را معاینه نكند نمی توان او را به داخل اتاق انتقال داد و به همین دلیل همچنان در راهرو نگه داشته شده است.

** كاغذ بازی همچنان ادامه دارد
او در ادامه صحبت هایش گفت: با وجود اجرای طرح پزشك خانواده و دولت الكترونیك، هنوز كاغذ بازی در مراكز درمانی وجود دارد به گونه ای كه برای بیماری پدرم با وجود اینكه از قبل پرونده‌ای وجود داشته باز دوباره دیروز در بیمارستان خرامه پرونده‌ جدیدی تشكیل شد و بعد دوباره اورژانس بیمارستان نمازی نیز بار دیگر از ابتدا پرونده‌ای تازه تشكیل و زمانی كه به راهروهای بخش عمومی نیز منتقل شد باز پرستاران و پرسنل از من سوال می كنند كه مشكل بیمار شما چی هست؟
وی افزود: از بس به هر بخش و پزشك و پرستار پاسخ این سوال تكراری را دادیم برای خودمان كه همراه بیمار هستیم نیز مشكل حافظه ایجاد شده است.
او در ادامه می گوید كه بیمارستان خرامه به لحاظ امكانات وضعیت خوبی دارد و از 200 تخت بهرمند است اما متاسفانه پزشك متخصص در آن محل وجود ندارد و اگر بیمارستان خرامه از این نظر تجهیز شود دیگر نیاز نیست كه بیماران آن شهرستان در شیراز سرگردان شوند.

** بیماران بدون تفكیك
یكی دیگر از مشكلات بیمارستان نمازی كه برخی مراجعان اعلام كردند، قرار دادن بیماران عفونی و مسری در كنار یكدیگر است. یكی از مراجعان در این زمینه ادعا كرد: در بخش اورژانس بیمارستان نمازی شاهد بودم كه كودكی با زخم عمقی و باز در كنار بیماران عفونی قرار داشت كه این مساله می تواند خطرآفرین باشد و همچنین موردی دیگر اینكه نباید بیماران در این مركز درمانی معطل آموزش دادن به دانشجویان بمانند و رسیدگی و درمان بیمار به آموزش ارجحیت دارد.

**بادیگارد‌
برخی مراجعه كنندگان گفتند: با وجود مشكلات و همچنین وضعیت روحی و روانی نامساعد همراهان بیماران، در هر قسمت از ورودی های بخش های مختلف بیمارستان نمازی چند نگهبان گماشته‌ اند كه بیشتر به بادیگارد شبیه هستند و با مردم با احترام صحبت نمی‌كنند.
یك مراجعه كننده گفت: مردم زمانی كه به بیمارستان مراجعه می كنند قطعا روحیه مناسبی ندارند و نیاز است كه این نگهبانان حداقل در صحبت كردن مراعات مراجعه كننده ها را داشته باشند در صورتی كه اكنون در بیمارستان نمازی اینگونه نیست.
وی ادامه داد: یك قرص زیرزبانی فشارخون را قبلا با دفترچه هزار و 500 تومان می خریدیم كه مادرم در بخش عمومی بیمارستان نمازی همان قرص را چهار هزار و 500 تومان از داروخانه این بیمارستان تهیه كرده و جالب تر اینكه همان زمان وجه را نیز نقدا دریافت كردند در صورتی كه بیمار ما پذیرش شده و در انتها باید مجموع هزینه را پرداخت می كردیم.

** آسایشگاه همراهان بیمار مجهز به صدای بلند
خوابگاهی برای همراه بیماران در این بیمارستان وجود دارد كه هر شب مبلغی برای هر تخت دریافت می كنند و در هر اتاق حدود 40 نفر می توانند بخوابند.
یكی از همراهان بیمار می گوید: اغلب پتوهای این محل كهنه هستند بگونه ای كه مردم رغبت نمی كنند از آن استفاده كنند و جدا از این، مشكل صدایی بلند و مداوم در آن محل وجود دارد كه مانند صدای فن و هواكش‌های صنعتی است كه عملا به این دلیل نمی توان در این محل استراحت كرد در صورتی كه همراه بیمار قطعا سختی های زیادی در طول روز به لحاظ جسمی و روحی متحمل شده و نیاز دارد ساعتی را در آرامش شب استراحت كند.
وی ادامه داد: در محل استراحتگاه همراه بیماران بیمارستان نمازی هیچگونه امكانات جانبی مانند آبسردكن و یا آب جوش نیز وجود ندارد.

** ارجاع آزمایش های بیمار بستری به خارج از بیمارستان
یكی دیگر از همراهان بیمار در بیمارستان نمازی گفت: برادرم به دلیل عفونت كبد حدود یكماه است كه در این بیمارستان بستری شده است؛ اغلب آزمایش های بیمارمان را به خارج از مجموعه نمازی ارجاع داده‌اند و علیرغم اینكه بیمار ما از بیمه درمانی نیز بهره مند است همه هزینه های این آزمایش ها را خارج از بیمارستان و به شكل آزاد محاسبه می‌كنند.
وی ادامه داد: غذای بیمارستان نمازی نیز كیفیت چندانی ندارد و به همین دلیل اغلب از خارج از این مجموغه غذا تهیه می كنیم.

** آزمایش بیرون از مجموعه ممنوع
مدیر بیمارستان نمازی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره مشكلات طرح شده از زبان بیماران و همراهان آنها می گوید: نمازی بیمارستان بیماران بستری است و ما مریض بستری را برای انجام آزمایش به خارج از این مركز نمی فرستیم و شاید در مواردی كه دستگاه آزمایش آن در این مركز وجود نداشته باشد،آزمایش بیرون از این بیمارستان و در مراكز درمانی نظیر فرزانگان ،بیمارستان سعدی و یا بیمارستان حافظ كه با آنها قرارداد بسته ایم انجام خواهد شد.
دكتر مهدی ماهر می افزاید: براساس قراردادهایی كه منعقد شده بیمار در این سه مركز آزمایش هایی را كه تجهیزات آن در بیمارستان نمازی وجود ندارد انجام می دهد و هزینه آن را نیز بیمارستان نمازی پرداخت می كند به عنوان مثال در حال حاضر حدود دو میلیارد تومان برای همین آزمایش ها به این مراكز بدهكاریم.
وی ادامه می دهد: طبق قوانین نظام سلامت ما می توانیم بیماران بستری را برای انجام برخی آزمایش‌ها به خارج از بیمارستان و جایی كه با آنها قرار داریم ارجاع دهیم كه در اغلب موارد، بیمار نیز به این مراكز منتقل نمی شود و آزمایش ها را دیگران به خارج از بیمارستان می‌برند.
وی معتقد است: بیمارستان نمازی در شرایط كنونی اقتصادی همین اندازه كه تاكنون جوابگوی بیماران بستری بوده است، هنر و توان خود را جلوه گر كرده است.
وی در پاسخ به این سوال كه همراه یكی از بیماران بستری در بخش كبد كه اظهار داشت بارها برای انجام آزمایش به خارج از بیمارستان ارجاع داده شده است، می گوید: فرآیند بیمارستان اینگونه نیست و باید با جزئیات در خصوص این مورد بررسی و نتیجه مشخص شود.

** استراحتگاه همراهان بیمار و اتاق خصوصی
مدیر بیمارستان نمازی در ادامه توضیح می دهد: دستگاه‌ها و تجهیزات اكسیژن بیمارستان نمازی در مجاورت محل اسكان همراهان بیمار قرار دارد كه در زمان هواگیری صدایی بلند تولید می كند كه مقطعی است.
وی می گوید: جایگاه فعلی همراه بیمار در بیمارستان نمازی 117 نفر ظرفیت دارد اما به هیچ وجه مناسب همراهان بیمار و شهروندان شیرازی و شهرستانی نیست و به همین علت استراحتگاهی برای همراه بیماران در چهار طبقه و هزار و 200 متر مربع زیربنا در این بیمارستان در حال ساخت است.
وی با بیان اینكه اتاق های وی آی پی (تشریفات) و خصوصی در بخش های مختلف بیمارستان نمازی وجود ندارد، می افزاید: حدود سه ماه پیش بخشنامه ای از وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها ابلاغ شد كه بر اساس آن این مراكز می توان 10 درصد از ظرفیت تخت های بیمارستانی را به وضعیت خصوصی تخصیص دهند و همچنین از بیماران متقاضی نیز 3.6 برابر بیشتر از تعرفه دولتی و تقریبا مانند مراكز خصوصی هزینه دریافت شود.
ماهر سخنان خود را اینگونه ادامه می دهد: علیرغم اینكه این مجوز وجود دارد اما هنوز شرایط بیمارستان نمازی با پذیرش اتاق وی آی پی متناسب نیست هرچند كه این كار در دستور انجام است كه در هر بخش دو اتاق به این امر اختصاص پیدا كند.
وی با اشاره به اینكه همه بخش های بیمارستان نمازی اتاق ایزوله دارد، می گوید: در حال حاضر نمی توان مردم را ناحق در اتاقی مستقر كرد و گفته شود كه وی ای پی است و باید زیرساخت و تجهیزات مناسب و لوكس آن تهیه شود و حتی پزشك معالج اختصاصی باید بیمار را ویزیت كند و نمی توان برای این كار از دانشجویان استفاده كرد.

** یك پاركینگ و 4500 نفر
مدیر بیمارستان نمازی درباره مشكلات پاركینگ این مركز آموزشی درمانی نیز بر این باور است: این بیمارستان، سه هزار و 100 پرسنل و هزار و 400 پزشك دارد كه تقریبا همه این افراد نیز خودرو دارند.
به گفته وی، قراردادی با پاركینگ جمالی منعقد شده و سه طبقه آن را برای پرسنل بیمارستان اجاره كرده ایم و یك پاركینگ نیز در بیمارستان وجود دارد كه دو طبقه از آن نیز در اختیار پرسنل بیمارستان و پزشكان قرار دارد.
ماهر اضافه می كند: در مورد معضل پاركینگ بیمارستان نمازی بارها با اعضای شورای شهر و ترافیك شیراز جلسه برگزار كرده‌ایم اما هنوز به هیچ راهكار مشتركی در این باره دست پیدا نكردیم.
مدیر بیمارستان نمازی می افزاید: ایستگاه اتوبوس درون شهری كه در میدان نمازی و در مجاورت این بیمارستان قرار دارد ظرفیت بسیار خوبی برای حل مشكل ترافیك بیمارستان نمازی و حتی این منطقه است یعنی باید در محل فعلی پایانه اتوبوس نمازی، پاركینگ 10 طبقه ای احداث و طبقه هم كف آن نیز برای اتوبوس‌ها و مابقی برای پارك خودرو استفاده شود.
وی ادامه می دهد: متاسفانه مسئولان شهری در پاسخ به ارائه این راهكار اعلام كردند كه این مساله مشكل ما نیست در صورتی كه كمبود جای پارك و پاركینگ در اطراف بیمارستان نمازی و ابتدای خیابان های منتهی به این میدان وجود دارد و این مساله باعث بروز ترافیك در اغلب ساعات روز در این محدوده شده است.
مدیر بیمارستان نمازی می گوید كه این بیمارستان زمینی برای اختصاص دادن به احداث پاركینگ ندارد و اگر در محل پایانه اتوبوس‌های درون شهری نمازی پاركینگ ده طبقه‌ای احداث شود قطعا كمك شایانی به درآمد پایدار شهرداری نیز خواهد كرد اما تاكنون مدیریت شهری شیراز زیربار آن نرفته است.
ماهر می افزاید: بسیاری از شهروندان شیرازی برای خرید و سایر امور در خیابان های مجاور نظیر ملاصدرا از پاركینگ بیمارستان نمازی استفاده می كنند و این مساله باعث بروز مشكلات زیادی برای همراهان بیمار به دلیل كمبود محل پارك شده است.

** خدمات درمانی بدهیم یا خدمات ترافیكی؟
رئیس بیمارستان نمازی با بیان اینكه اگر مدیریت شهری به ساخت پاركینگ در محل میدان نمازی اقدام كند، دانشگاه علوم پزشكی نیز حاضر است برای این مساله كمك‌هایی درنظر بگیرد، می گوید: وظیفه ما دادن خدمات درمان به بیمار است و وظیفه ما ارائه خدمات ترافیكی به بیمار نیست.
به گفته این مقام مسئول، برای حمل و نقل بیماران از در بیمارستان نمازی تا محل اورژانس این مركز درمانی سه دستگاه ون اختصاص یافته كه وظیفه انتقال بیماران بدحال را انجام دهند اما ارائه خدمات ترافیكی در خارج از محدوده بیمارستان وظیفه شهرداری و شورای شهر است.
ماهر محدوده میدان نمازی را نقطه كور ترافیكی كلانشهرشیراز می داند، چرا كه احداث زیرگذر و روگذر در این محدوده به دلایلی نظیر عبور قطار شهری (مترو) از زیر زمین امكان پذیر نیست و تنها راه حل مشكلات ترافیكی این منطقه احداث پاركینگ در چند طبقه بالای پایانه اتوبوس درون شهری نمازی است.

** درگیری و جنگ اعصاب
مدیر بیمارستان نمازی شیراز در پاسخ به سوالی در زمینه نارضایتی همراهان بیمار نسبت به برخورد بعضی نگهبانان مستقر در ورودی بخش‌های مختلف بیمارستان نمازی می گوید: قصد دفاع از پرسنل بیمارستان را ندارم اما در برخی موارد ممكن است چالش هایی در این خصوص پیش آید.
ماهر می افزاید: فردی كه وارد بیمارستان می شود در شرایط روحی مساعدی قرار ندارد و كاركنان بیمارستان باید حال آنها را مراعات كنند و به همین منظور به طور مداوم كلاس های مهارتی در این باره برای پرسنل برگزار می شود.
وی بر این نكته كه در مواردی كه درگیری و مشكلی در بیمارستان نمازی حادث می شود ابتدا پرسنل مورد بازخواست قرار می گیرد، معتقد است: توقعات از جانب شهروندان در مواردی بالا است بگونه ای كه اكنون ملاقات در بخش های سی سی یو و آی سی یو به جز یكساعت در روزهای دوشنبه و پنجشنبه ممنوع اعلام شده و به همین مساله درگیری‌هایی نیز رخ می دهد كه باید همراهان درك كنند كه وضع این قوانین به خاطر حال بیمار خودشان است.
او بر وظیفه شناسی پرسنل این بیمارستان تاكید دارد و می گوید: به عنوان مثال در روزهای گذشته همراه فردی كه در آمبولانس و در مسیر بیمارستان فوت شده،درگیری شدیدی در محل ورودی اورژانس نمازی ایجاد و به در ورودی، مانیتور و تجهیزات بیمارستان خسارت زیادی وارد كرد كه متاسفانه این فرد خاطی یكی از ماموران نیروی انتظامی بود كه روند قانونی این مساله نیز در حال پیگیری است.
مدیر بیمارستان نمازی می گوید: انتظامات و نگهبانان بیمارستان نمازی روزانه با اینگونه موارد روبه رو هستند و در برخی مواقع نیز ظرفیت تحمل این حجم توقعات و رفتارها را ندارند كه این مساله در مواردی باعث بروز درگیری‌هایی نیز می شود كه در بررسی‌هایی كه شده در 99 درصد موارد، پرسنل بیمارستان مقصر نیستند اما به دلیل رعایت حال همراهان بیماران با پرسنل عصبی كه بر اعصاب خود مسلط نباشند برخورد قاطع صورت می گیرد.

** دل به آتش زدن
مدیر بیمارستان نمازی شیراز از ایثار كاركنان این بیمارستان نیز چنین سخن می گوید: در هفته‌های گذشته والدینی، فرزند خود را درون وانت پارك شده در قسمت ورودی بیمارستان نمازی با گاز پیك نیكی روشن در داخل خودرو تنها گذاشته و رفته بودند كه پس از چندی خودرو آتش گرفت، نیروهای انتظامات بیمارستان متوجه آتش سوزی این وانت شدند.
ماهر می افزاید: پنج نفر از پرسنل بیمارستان نمازی به دل آتش زدند و كودك را نجات دادند و در مرحله بعد نیروهای آتش نشانی موفق به مهار آتش شدند كه به دلیل ایثار پرسنل این بیمارستان كودك هیچگونه آسیبی ندید؛ پنج نفر از پرسنل بیمارستان كه در این ماجرا از خودگذشتگی كردند و جان كودك را نجات دادند تشویق مالی و معنوی نیز شدند.

** نمازی، لاین آخر است بدون تعطیلی
ماهر در پاسخ به وجود نارضایتی برخی بیماران و همراهان آنها از دیر پذیرش كردن و انتقال به بخش های مختلف این بیمارستان و عدم رسیدگی درست به بیماران در این مركز می گوید: بیمارستان نمازی محل ارجاع بدترین بیماران و لاین آخر است در صورتی كه بیش از 30 درصد بیماران این مجموعه نیز از استان های دیگر هستند.
وی می افزاید: در این بیمارستان را هیچ زمان نمی توان به دلیل ازدیاد مراجعه كننده بست و به عنوان مثال روزانه ورودی بخش اورژانس این بیمارستان حدود 6 هزار نفر است.
مدیر بیمارستان نمازی با اشاره به اینكه در مجموع روزانه حدود 30 هزار نفر در بخش های مختلف این مركز درمانی مراجعه، پذیرش و خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می كنند، ادامه می دهد: بیمارستان های دیگر در سطح شهر شیراز می توانند روزانه اعلام بلاك (تكمیل ظرفیت پذیرش) نمایند تا اورژانس 115 برای آنها بیمار نبرد اما تنها مركز درمانی كه اجازه اعلام بلاك ندارد بیمارستان نمازی است و هر تعداد بیمار به این مركز بیایید ناچار به پذیرش آنها است حتی اگر قرار باشد مریض روی صندلی بنشیند و یا در راهرو بخوابد.
وی با اشاره به اینكه هزینه های دریافتی از بیماران در این بیمارستان با تعرفه دولتی محاسبه می شود، می افزاید: بیمارستان نمازی مركز درمانی بزرگی است كه روزانه بدحال ترین بیماران حتی از مراكز درمانی خصوصی نیز به این مركز درمانی ارجاع داده می شوند كه دلیل آن نیز بهره مندی این بیمارستان از كادر متخصص و تجهیزات مدرن است.

** كمتر از یك درصد فوتی، تبلیغات ناجوانمردانه
ماهر با اشاره به اینكه بیمارستان نمازی زیرساخت بستری مریض‌های بدحال را دارد كه بسیاری از مراكز خصوصی این امكانات را ندارند، می گوید: با احتساب اینكه بدحال ترین مریض‌های جنوب كشور به این مركز انتقال داده می شوند اما كمتر از یك درصد بیماران نمازی فوت می كنند در صورتی كه متاسفانه این خصوصیات نمازی هیچگاه منعكس نمی شود.
او می افزاید: متاسفانه در برخی موارد موج منفی علیه بیمارستان نمازی در جامعه مشاهده می شود در صورتی كه مردم تنها اورژانس شلوغ این مركز را دیده اند و یا تبلیغاتی كه در سطح جامعه به شیوه ای ناجوانمردانه منعكس شده است.
این مقام مسئول سخنان خود را چنین ادامه می دهد: برخی مردم شیراز دید نسبتا منفی نسبت به بیمارستان نمازی دارند در صورتی كه در سایر شهرستان های فارس این مركز را بسیار قبول دارند و حتی استان های دیگر نمازی را برند می دانند.

** سرانه در استان های دیگر، درمان در نمازی
مدیر بیمارستان نمازی بر این باور است: اقداماتی به شكل روزانه در بخش های مختلف این بیمارستان انجام می‌شود كه از نظر علم پزشكی خارق العاده است به گونه ای كه به شكلی نادر حتی در اتاق عمل های این بیمارستان پزشكان رگ برای بیمار ساخته‌ اند و در بدن به كار برده‌اند و یا دستاوردهای این مركز در حوزه پیوند عضو، پزشكی هسته ای و رادیوتراپی در كشور نمونه است.
ماهر ادامه می دهد: پرسنل متخصص و زبده بیمارستان نمازی با وجودی كه به عنوان نمونه حقوق پزشكان این مركز حدود 15 ماه عقب افتاده اما ذره‌ای از تلاش آنها كم نشده است، در صورتی كه بیش از 30 درصد بیماران این بیمارستان از استان های دیگر هستند و سرانه درمان آنها به استانهای دیگر تعلق می‌گیرد اما خدمات را از بیمارستان نمازی دریافت می كنند.
گزارش از محمدامین افشارپور
9873 /1876/ 2027