۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 83177662
T T
۰ نفر
دستور كار اوكراين در 2019؛لغو دهها قرارداد همكاري با روسيه

مسكو - ايرنا - وزير خارجه اوكراين در ابتداي سال 2019 ميلادي با اشاره به دستور كار دولت اين كشور به لغو دهها قرارداد و موافقت نامه همكاري با روسيه اشاره كرده است تا تنش ها ميان دو كشور در سال 2019 نه تنها ادامه يابد بلكه ابعاد گسترده تري بگيرد.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار ايرنا از مسكو، دولت اوكراين از سال 2014 تاكنون 49 قرارداد همكاري با روسيه را لغو كرده است و پاول كليمكين وعده داده است كه در سال جاري ميلادي اين سياست تداوم يابد.
به گفته وزير خارجه اوكراين، قراردادهاي همكاري با روسيه مورد بازبيني قرار مي گيرند و احتمال دارد بسياري از آنها لغو شوند.
كليمكين با بيان اينكه روابط مسكو و كي يف به پائين ترين سطح ممكن رسيده است، اظهار داشت كه اوكراين ديگر به شرايط گذشته بر نمي گردد چرا كه خيلي از روسيه دور شده است.
وزير امور خارجه اوكراين اين را هم گفت كه ديپلمات هاي اين كشور در روسيه تمام توان خود را براي حمايت از دو ميليون و 500 هزار شهروند مشغول به كار اوكراين در روسيه به كار خواهند بست.
روابط روسيه و اوكراين از دو ماه پيش به دنبال دستگيري 24 ملوان اوكرايني و توقيف سه شناور اوكرايني در درياي سياه توسط روسيه متشنج شده است.
كشورهاي غربي و اعضاي ناتو خواستار آزادي ملوانان اوكرايني هستند ضمن اينكه دو ناو آمريكايي به همين دليل راهي درياي سياه شده است.
ريشه اختلافات به سال 2014 باز مي گردد آنجا كه اوكرايني ها مدعي شدند در اين كشور انقلاب شده و مقامات كرملين تغييرات در كي يف را كودتا با پشتيباني غرب خواندند.
پس از آن در فعل و انفعالاتي كريمه از اوكراين جدا شد و روسيه آن را ضميمه خاك خود خواند مساله اي كه باعث آغاز دور تازه رويارويي ساير قدرت هاي اروپا و آمريكا با روسيه شد؛ اين درگيري همچنان به اشكال تحريم، تحريك و اظهارات تند عليه يكديگر ادامه دارد.
اروپام*391*1346**