۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۰۳
کد خبر: 83177712
T T
۰ نفر
سازمان برنامه، بودجه ای برای دانشجویان سنواتی نمی دهد

تهران-ایرنا- رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: مطلب حائز اهمیت در خصوص دانشجویان سنواتی این است كه سازمان برنامه و بودجه، دانشجویان دانشگاه ها را سرشماری كرده و براساس نفر دانشجو بودجه می دهد، اما برای دانشجویان سنواتی هیچ بودجه ای در نظر نمی گیرد.

علی خاكی صدیق روز یكشنبه در گفت و گو با گروه دانشگاه ایرنا، اظهار كرد: سازمان برنامه فقط برای دانشجویان كارشناسی چهار سال، ارشد دو سال و دكتری چهار سال هزینه به دانشگاه ها پرداخت می كند و بودجه ای برای دانشجویان سنواتی اختصاص نمی دهد و به همین دلیل دانشگاه مجبور به دریافت شهریه است.
وی ادامه داد: اگر بودجه دانشجویان به طور مثال 6 سال تحصیل مجاز توسط این سازمان محاسبه شود، دانشگاه ها از دانشجویان شهریه دریافت نمی كنند.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینكه دانشجویان كارشناسی تا ترم 9 شهریه پرداخت نمی كنند، تصریح كرد: از ترم 10 از دانشجویان شهریه دریافت می شود كه از درآمدهای دانشگاه هزینه دانشجو پرداخت می شود و موجب فشار به دانشگاه ها است.
خاكی صدیق با اشاره به اینكه پرداخت شهریه دانشجویان دوره روزانه بستگی به سال ورودی دانشجویان دارد، گفت: برای دانشجویان كارشناسی ارشد از ترم ششم شهریه دریافت می شود و ترم پنجم رایگان است. دانشجویان نوبت دوم دوره ارشد در صورت سنوات فقط شهریه ثابت حدود 900 هزار تا یك میلیون تومان بدون پرداخت مبلغ پایان نامه را به دانشگاه می پردازند.
خاكی صدیق افزود: دانشجویان ارشد در صورت سنوات روزانه علاوه بر شهریه باید مبلغ پایان نامه را نیز پرداخت كنند.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به اینكه شهریه ورودی ترم دانشجویان دكتری هر سال تعیین می شود، تصریح كرد: دانشجویان دكتری در ترم 11 به بعد 20 درصد شهریه ترم ورودی را پرداخت می كنند و در ترم 12 به بعد 40 درصد شهریه ترم ورودی است.

** شهریه سنواتی برای ورودی های 97 دو برابر می شود
خاكی صدیق با بیان اینكه هیات امنا دانشگاه شهریه را مشخص می كند، گفت: شهریه سنواتی در دوره كارشناسی برای دانشجویان ورودی سال 97 نسبت به سال 94، 95 و 96 حدود دو برابر می شود.
وی ادامه داد: تعیین شهریه برای سال 97 با در نظر گرفتن دو مسئله در دانشگاه خواجه نصیر تعیین می شود، بررسی میزان شهریه دانشگاه های دیگر متناسب با آنها كه یك عدد میانگین به دست می آید و محاسبه هزینه ای كه هر دانشجو برای دانشگاه دارد؛ بین این اعداد یك عدد به هیات امنا پیشنهاد می شود.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر اظهار كرد: شهریه دانشگاه مصوب است و باید از طرف دانشجویان پرداخت شود. اما دانشگاه صندوقی احداث كرده و صندوق رفاه دانشجویان نیز به آن كمك مالی كرده است.
وی افزود: كمك دانشگاه به دانشجویانی كه توان پرداخت شهریه را ندارند بسیار محدود است؛ زیرا دانشگاه امكانات وسیعی ندارد.
خاكی صدیق با بیان اینكه در بحث شهریه بسیار گزینشی به دانشجویان كمك می شود، گفت: البته هیات امنا مصوباتی از قبیل كمك به افراد تحت پوشش كمیته امداد، بنیادهای خیریه و یا سازمان های رسمی مثل بهزیستی دارد.
9465**1584