ایجاد پردیس خودگردان دانشگاه خواجه نصیر تصویب شد

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از مصوبه هیات امنای این دانشگاه به منظور راه‌اندازی پردیس خودگردان خبر داد و گفت: در جلسه اخیر هیات امنا تاسیس پردیس خودگردان به تصویب رسید و پذیرش دانشجو در این مجموعه‌های شهریه‌پرداز، با توجه به مشکلات مالی دانشگاه‌ها حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وآموزش ایرنا، امیررضا شاهانی روز شنبه در نشست خبری به مصوبه هیات امنای دانشگاه صنعتی خواجه نصیر درباره تجمیع ساختمان‌های دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: در ۲۵ سال گذشته بارها خبر تجمیع را شنیدیم اما عملیاتی نشد و تلاش کردیم این موضوع را اجرایی کنیم که با موافقت وزیر علوم به کمیسیون مستندسازی دولت ارسال شد که اکنون سه ساختمان آموزشی در حال ساخت بوده و این کار در ازای تهاتر املاک صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه خواجه نصیر املاکی داشت که در طول زمان از دست رفت و با پیگیری احیا شد به عنوان مثال زمین ۱۵ هکتاری از ابتدای دولت به عنوان خوابگاه متاهلی در اختیار دانشگاه بود که مشکلاتی در مالکیت آن ایجاد شده بود و با ارائه مستندات در یک ماه گذشته، این مشکل تا حدودی برطرف شد و با رفع کامل آن، مالکیت مشکلات خوابگاه متاهلان در آینده برطرف می‌شود چرا که ما اکنون ۱۷ واحد خوابگاه متاهلی داریم و بسیاری هم در صف انتظار هستند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به اقدامات این دانشگاه در حوزه فرهنگی اشاره و مهم‌ترین آنها را دریافت مجوز دو کانون عنوان کرد که یکی از آنها در شرق تهران به زودی افتتاح می‌شود و دیگری در پردیس ولیعصر ایجاد شده است.

شاهانی گفت: در راستای اقدامات فرهنگی، مجوز تشکل‌های دانشجویی را صادر کردیم و جلسات شورای صنفی نیز برگزار شد اما معتقد هستیم دانشجویان ما از حیث تعاملات اجتماعی مشکلاتی دارند که باید برطرف شود.

وی توضیح داد: مدیریت هزینه‌های تغذیه از دیگر اقدامات صورت گرفته در دانشگاه است و دانشگاه قراردادی به مبلغ ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان با پیمانکار داشت و چون این رقم، قابل توجه بود سیستم را تغییر دادیم و الان مواد غذایی اصلی را خود دانشگاه تامین می‌کند و با این کار کیفیت غذا بهبود یافت و هزینه‌ها نیز نسبت به سال گذشته با توجه به نرخ تورم، ۴۰ درصد کاهش یافت و از این طریق بخشی از مطالبات کارکنان، اعضای هیات علمی و معوقات مهرماه سال گذشته آنها پرداخت شد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر به تصویب طرح تشویق دانشجویان ممتاز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اشاره کرد و گفت: تشویق‌های مالی و رفاهی برای یک درصد دانشجویان برتر پیش‌بینی شد که ۱۰ درصد شهریه را پرداخت کنیم و برای ۲ و ۳ درصد دانشجویان برتر نیز پنج درصد شهریه پرداخت می‌شود.

شاهانی افزود: در سه سال گذشته، تعداد زیادی عضو هیات علمی که به لحاظ علمی و تعهد رتبه بالایی داشتند جذب کردیم و برای مثال دو برگزیده المپیادی جذب دانشگاه شدند.

وی از موافقت هیات امنای دانشگاه خواجه نصیر برای ایجاد دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت علوم پایه و فنی مهندسی، تصمیم گرفتیم امکانی فراهم شود تا استادان و دانشجویان برای همکاری در کنار یکدیگر باشند و فعالیت برخی رشته‌های هوش مصنوعی در این دانشگاه ضروری است.

شاهانی یادآور شد: همچنین قراردادهای پژوهشی با بسیاری از دستگاه‌ها از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجموعه‌های دفاعی منعقد کردیم و در برخی حوزه‌ها از جمله پیش‌رانش لیزری دانشگاه خواجه نصیر، پیشگام است.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر خواستار توجه ویژه دولت چهاردهم به دانشگاه‌ها شد و گفت:‌ برای نمونه، صنعت خودرو به دانشگاه مراجعه نکرد که در این زمینه مردم هم از لحاظ کیفیت و قیمت خودروهای تولیدی رضایت ندارند و معتقدیم در صورت استفاده از ظرفیت دانشگاه، شاهد پیشرفت این صنعت خواهیم بود.

شاهانی ادامه داد: امیدواریم علم و فناوری در دانشگاه و کشور به عنوان شاخص توسعه در نظر گرفته شود، استراتژی مشخصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم و از ظرفیت نخبگان دانشگاه‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: در حوزه حکمرانی باید دولت به دانشگاه‌ها مراجعه کنند زیرا صادرات محصولات های‌تک، کمتر از یک درصد است و این به معنای خام‌فروشی است در حالی با دانش‌بنیان شدن محصولات، آورده اقتصادی ما هم چند برابر می‌شود و این امر در دانشگاه‌ها محقق می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، حذف مقررات نانوشته دست و پاگیر را از دیگر مطالبات دانشگاهیان برشمرد و گفت: برای نمونه، طبق قانون قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها و صنایع، بیمه تامین اجتماعی نمی‌شود و اگر این معضلات حل نشود اعضای هیات علمی به دنبال کارهای دیگر نمی‌روند و مشکلات باقی می‌ماند.

وی درباره صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها هم توضیح داد: صندلی‌های خالی برای رشته‌های ریاضی فیزیک و غیرپزشکی زیاد است و سیاست آمایش وزارت علوم به دنبال محدود کردن رشته‌هاست که باید با سرعت انجام شود.

شاهانی درخصوص بودجه پژوهش و فرهنگی دانشگاه‌ها هم گفت: مقرراتی اتخاذ می‌شود اما منبع آن مشخص نمی‌شود اولویت نخست در دانشگاه، حل مسائل رفاهی است و با توجه به هزینه‌های جاری، چگونه می‌توان منابع فرهنگی و پژوهشی را تامین کرد و برای امور فرهنگی و پژوهشی باید ردیف بودجه جداگانه و برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال ایرنا درباره چگونگی تجمیع ساختمان‌های دانشگاه و محل تامین بودجه آن گفت: دانشگاه ما به لحاظ مالی، غنی است زمین‌های بسیاری در تملک داریم و قانون مولدسازی کمک خوبی است و برای تجمیع، پیش‌بینی شده بخشی از هزینه‌ها را از دولت دریافت کنیم و بخشی از ارزش‌افزایی تامین کنیم، دانشگاه در این زمینه، دارای برنامه راهبردی مصوب در هیات امنا است و در آن برنامه توسعه، افزایش دو برابری تعداد اعضای هیات علمی و دانشجویان را هدفگذاری کرده‌ایم و برای تحقق آن باید مکان داشته باشیم.
وی درخصوص مهارت‌آموزی دانشجویان نیز گفت: این موضوع اهمیت دارد و برای اجرای آن باید هزینه کنیم و در بودجه سالیانه، ردیف مختص آن در نظر بگیریم زیرا فقط با کارورزی نمی‌توان در این عرصه موفق بود، دانشگاه‌ها باید بستر لازم برای مهارت‌محوری داشته باشند و مستلزم این کار، برگزاری کارگاه‌های آموزشی است و ما در دانشگاه در این زمینه مشکل جدی داریم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر توضیح داد: پیش‌بینی کردیم در سال ۱۴۰۳ جذب دانشجویان بین‌المللی را به دو برابر برسانیم زیرا این کار، آورده مالی بسیاری دارد و البته جذب اساتید نیز مهم است و امیدوارم این روند نیز ادامه یابد.

شاهانی درباره امکان رانت در بورس دانشگاه‌ها گفت: سال گذشته بورس صنعت (سایپا) و بورس فرهنگیان را در دانشگاه خواجه نصیر داشتیم و بورس فرهنگیان خوب بود زیرا یکی از راه‌های تقویت علوم پایه، اعطای بورسیه دانشجویی است، امسال تعداد آن مشخص است و امکان رانت وجود ندارد زیرا پذیرش از طریق کنکور است و دانشگاه حداقل را اعلام می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha