۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 83178295
T T
۰ نفر
نشست ورشو تكاپوئی برای نجات راهبرد ترامپ است

نیویورك - ایرنا - مشاور سابق وزارت خارجه آمریكا نشست ورشو را تكاپوئی برای نجات راهبرد منطقه ای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا دانست و گفت: دولت ترامپ بدنبال فضا سازی روانی و ارعاب ایرانی ها است.

'رابرت هانتر' روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره برگزاری نشست ضد ایرانی در ورشو پایتخت لهستان توسط آمریكا افزود: بطور قطع این كار در راستای جنگ روانی صورت می گیرد، اگر این كنفرانسی واقعی بود، ایران را باید به آن دعوت می كردند.
وی ادامه داد: البته آنها می دانند كه این شدنی نیست، زیرا زمینه باید ابتدا با برقراری ارتباط های اولیه میان دو كشور فراهم شده باشد.
'مایك پمپئو' وزیر امور خارجه آمریكا روز جمعه 22 دی ماه در جریان سفر خاورمیانه ای خود در گفت وگو با شبكه خبری فاكس نیوز از برگزاری یك گردهمایی بین المللی با تمركز بر فعالیت های منطقه ای ایران در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در ورشو پایتخت لهستان خبر داد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واكنش به اعلام برگزاری كنفرانس ضد ایرانی در لهستان از سوی پمپئو، به كشور میزبان و شركت كنندگان كنفرانس در توئیتی یادآوری كرد: كسانی كه در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریكا شركت كرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده اند؛ و ایران قوی تر از همیشه است. دولت لهستان نمی تواند این ننگ را پاك كند: در حالیكه ایران لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این كشور اكنون میزبان یك سیرك درمانده ضد ایرانی می شود.

** طرح حمله نظامی به ایران جنگ روانی است
عضو ارشد مركز روابط فرا آتلانتیك، درباره گزارش رسانه های آمریكا از درخواست 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی ترامپ از پنتاگون برای آماده كردن طرح حمله نظامی به ایران نیز اظهار كرد: به نظر می رسد گزارش های منتشر شده درباره درخواست بولتون از پنتاگون هم در چارچوب جنگ روانی مطرح می شود. به نظر می رسد هدف، ترساندن ایرانی ها و افزایش فشار به آنها است.
هانتر ادامه داد: با توجه به مواضعی كه ترامپ داشته، به نظر من بعید است كه او بدنبال یك درگیری نظامی دوباره در منطقه نه با ایران و نه با كشوری دیگر باشد. او در حال خارج كردن نیروهای آمریكایی از سوریه و افغانستان است. فكر نمی كنم كسی بدنبال برنامه ریزی برای حمله به كشوری در خاورمیانه و مناطق دیگر جهان باشد.

** خطر برخورد تصادفی
وی در عین حال درباره برخورد نظامی تصادفی میان دو كشور هشدار داد و گفت: همیشه عامل برخورد تصادفی و اشتباه محاسباتی وجود داشته است. ممكن است یك فرمانده میدانی به دلیل سوءتفاهم دستور شلیك بدهد.
سفیر پیشین آمریكا در ناتو یادآور شد: به همین خاطر بود كه از همان آغاز جنگ سرد، یك خط ارتباطی ویژه میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریكا برقرار بود كه در مواقع لازم از سوءتفاهم و اشتباه پرهیز كنند. این خط ارتباطی چنان مهم بود كه همیشه ادامه داشت.
به گفته هانتر، لازم بود كه روشن شود هر طرف می خواهد چه كار كند، چون عدم اطمینان و سوء برداشت می توانست پیامدهای وخیمی برای دو طرف داشته باشد.

** آتش بیاری طرف های سوم
این مقام ارشد پیشین وزارت خارجه آمریكا همچنین نسبت به تحریك طرف سوم برای ایجاد برخورد نظامی میان آمریكا و ایران هشدار داد و گفت: اسراییل، عربستان و امارات متحده عربی بدنبال چنین طرحی هستند.
هانتر با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به اهداف به اصطلاح ایرانی در خاك سوریه افزود: این حملات در ظاهر در خاك سوریه است اما باطنی دیگر دارد. این دور از ذهن نیست كه اسراییل، عربستان یا امارات متحده عربی دست به كاری بزنند.
ایرنا از این دیپلمات پیشین پرسید 'بنیامین نتانیاهو' به صراحت از حمله به نیروهای ایرانی در خاك سوریه سخن می گوید. این درحالیست كه نیروهای ایرانی به درخواست حكومت سوریه و به شكل مشروع در آن كشور حضور دارند. نظر شما چیست؟
هانتر گفت: برخی طرف ها ممكن است كاری كنند كه همه را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند. این كارها می تواند از سوی یك فرمانده میدانی رده پایین آغاز شود یا جریان سومی كه بدنبال ایجاد درگیری نظامی ایران و آمریكا است.
وی تاكید كرد: بی نهایت مهم خواهد بود كه در این شرایط پر تنش و وجود بدبینی شدید میان دو طرف، كانال های ارتباطی میان دو كشور فعال باشد و آمریكا و ایران به این فكر نكنند كه صرفا بر مبنای محاسبات آنها، درگیری رخ نخواهد داد. اگر ایران نمی خواهد به تله درگیری بیافتد، باید كانال ارتباطی با ایالات متحده را باز نگهدارد.
سفیر پیشین آمریكا در ناتو با بیان اینكه وجود كانال ارتباطی میان نیروهای نظامی ایران و آمریكا ضروری است، خاطرنشان كرد: در حالت بهتر، كانال سیاسی نیز باید باشد تا مانع از یك درگیری ناخواسته شود. سطح تنش ها به آن اندازه خطرناك است كه احتمال درگیری تصادفی در منطقه بسیار بالاست.
اروپام * م.ع * 1429 ** 1071