۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۷
کد خبر: 83178394
T T
۰ نفر

جولان سگ های ولگرد در اردبیل

۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۷
کد خبر: 83178394
جولان سگ های ولگرد در اردبیل

اردبیل - ایرنا - این روزها با سرد شدن هوا برخی از خیابان ها و كوچه های شهر اردبیل بویژه مناطق و شهرك های حاشیه ای های مملو از سگ های ولگرد شده و این امر موجب مزاحمت و ایجاد نارضایتی برای شهروندان شده اند.

به گزارش ایرنا ، در حال حاضر سگ های ولگرد شبانه در برخی از شهرك ها و خیابان ها این شهر پرسه زده و بیشتر ترس و وحشت كودكان و زنان را بدنبال داشته است.
در گذشته مدیریت این معضل از سوی شهرداری ها به صورت مناسب صورت می گرفت اما چنین به نظر می آید كه افزایش نظارت افكار عمومی از طریق شبكه های اجتماعی بر موضوع چگونگی این مدیریت و اینكه سگ های ولگرد معدوم و یا از طریق راه حل های دیگر كنترل شوند موجب بلاتكلیفی و سخت شدن تصمیم گیری در این زمینه شده است.
به هر حال بنا به گفته شهروندان ، پرسه سگ ها در اردبیل بیشتر در شهرك های سبلان ،كوثر ، شهرك كارشناسان، ساحلی و سینا مشاهده می شود و بر این اساس باید شهرداری اردبیل و نهادهای متولی نسبت به ساماندهی و جمع آوری آن اقدام كند.
اكبر شریفی ، یك شهروند ساكن در شهرك سبلان اردبیل گفت: سگ ها امان و آسایش ساكنان این شهرك را بریده و ترس و وحشت كودكان را در پی داشته است.
وی افزود: كودكان ما شب ها بخاطر ترس و وحشت از پارس سگ ها نمی توانند بخوابند و حتی صبح ها نیز تمایلی به رفتن به مدرسه به خاطر وجود آنها در مسیر خود ندارند.
شریفی گفت: این سگ ها از گرسنگی و یا بخاطر سردی هوا در برخی مواقع به حیاط خانه ها نیز وارد شده و سبب سلب آسایش مردم می شوند.
رضا فتحی ، دیگر شهروند اردبیلی هم در این باره گفت: مادرم چند ماه است در بستر بیماری است و شبانه از پارس سگ ها نمی تواند بخوابد، چندین بار به مسئولان جمع آوری این سگ ها گزارش شده ولی هنوز به خواسته اهالی توجهی نشده است.
در این حال كارشناسان بهداشتی و دامپزشكی، وجود سگ های ولگرد و بدون صاحب را منشاء بسیاری از بیماری های خطرناك و تهدید كننده سلامت انسان می دانند.
كارشناسان معتقدند باید ابتدا دلیل ازدیاد جمعیت حیوانات ولگرد به ویژه سگ ها بررسی شده و سپس نسبت به رفع این معضل در محیط های شهری و روستایی با توجه به تهدیدهای ناشی از حضور آن ها اقدام كرد.
در این حال اعضای شورای شهر و شهردار اردبیل دیدگاههای متفاوتی در چگونگی مدیریت این معضل دارند.
‌‌حسین افسانه ، عضو شورای شهر اردبیل در این باره گفت: ساماندهی سگ های ولگرد باید در دستور كار شهرداری قرار بگیرد ، وجود سگ ها در خیابان ها و كوچه های شهر نه تنها سیمای شهر بلكه آسایش مردم را به هم زده است.
افسانه در مورد حصاركشی یك زمین یك هكتاری واگذار شده از سوی منابع طبیعی برای نگهداری سگ‌ های ولگرد اظهار داشت: در بلند مدت می‌توان با حصاركشی و تامین زیرساخت‌ ها در این مكان برنامه ‌های عملیاتی خود را در حوزه نگهداری سگ‌ های ولگرد در جلوگیری از آسیب زدن به شهروندان به انجام رساند.
رحیم آقازاده ، رییس كمیسیون خدمات شهری شورای شهر اردبیل نیز گفت: ساماندهی سگ‌های ولگرد را با هدف اتلاف آنها قبول داریم و باید با هدف آرامش همشهریان این اتلاف انجام گیرد.
وی افزود: برخی از شهرك‌ ها، كوچه‌ ها ، خیابان‌ ها و حتی فضای سبز پر از سگ‌های ولگرد است به طوری كه اكثر شهروندان در ترددهای شبانه خود با مشكل روبرو هستند و در كنار آن انتقال بیماری ‌های مختلف و امراض نیز دور از ذهن نیست.
او گفت: شهرداری نیت خود را باید از جمع‌ آوری این سگ ‌ها در یك مكان با صرف هزینه سنگین اعلام كند تا مشخص شود بر چه مبنا این مراقبت‌ ها و صرف هزینه‌ ها انجام می ‌شود، در حالی كه بهترین روش؛ اتلاف سگ‌ ها و نابودی تدریجی آنهاست.
علیرضا پوستی ، رییس شورای اسلامی شهر اردبیل هم گفت: شهرداری در كنار كشتارگاه قدیمی اردبیل زمین یك هكتاری از منابع طبیعی برای حصاركشی و جمع‌ آوری سگ ‌های اختصاص می دهد كه عمده فعالیت ها در این زمینه به جای اتلاف مربوط به زنده ‌گیری و اخته كردن آنهاست.
او افزود: تاكنون آزار و اذیتی را از سوی سگ‌ ها در شهر اردبیل مشاهده نشده و تلاش مجموعه شهرداری نیز بر بهره گیری از بهترین روش‌ ها و آشناسازی شهروندان نسبت به ساماندهی این كار متمركز شده است.
زهرا قدیمی ، دیگر عضو شورای شهر اردبیل نیز گفت: سگ ها در سطح شهر بیشتر از روی گرسنگی پرسه می زنند و لازم است علاوه بر ساماندهی غذای آنها نیز تامین شود.
وی با اشاره به اعلام آمادگی یكی از واحدهای تولیدی اردبیل برای تامین غذای رایگان سگ ‌ها بیان كرد: در كنار كشتارگاه صنعتی اردبیل كه برای تامین گوشت مورد نیاز سگ‌ ها اعلام آمادگی كرده این مجموعه تولیدی نیز قصد حمایت از سگ‌ های بی‌سرپناه را دارد و امیدواریم با همراهی خیرین و برخی از افراد خیرخواه زمینه حمایت از این حیوانات فراهم آید.
قدیمی افزود: به هیچ وجه اتلاف این سگ‌ها نباید در دستور كار شورا و شهرداری قرار گیرد بلكه بهتر است با رفتار انسانی فضای حمایت از حیوانات به ویژه سگ‌ ها را فراهم آوریم و شهروندان نیز در این زمینه كمك‌ كار ما باشند.
حمید لطف اللهیان ، شهردار اردبیل هم در این باره گفت: با توجه به مطالبه شهروندان مبنی بر اتلاف سگ‌های ولگرد باید به این نكته توجه كرد كه قانون ، شهرداری ‌ها را از اتلاف سگ‌ های ولگرد منع كرده است.
وی افزود: شهرداری ‌ها حق اتلاف سگ‌ های ولگرد را ندارند و ما تنها موظف به ساماندهی آنها هستیم هر چند كه مطالبه عموم مردم از شهرداری اتلاف سگ است كه از دستور كار ما خارج شده است.
شهردار اردبیل بیان كرد: بهتر است همشهریان با زندگی مسالمت‌ آمیز با سگ‌های رها شده در مناطق مختلف سعی كنند به نوعی رابطه خود را با حیوانات به شكل مناسب تنظیم كنند چرا كه ما نمی ‌توانیم به خاطر راحتی خودمان زندگی حیوانات را به خطر بیندازیم بلكه شهرداری بیشتر از اتلاف سگ‌ ها به فكر ساماندهی و تامین امنیت برای آنهاست و در این زمینه انتظار داریم همشهریان نیز كمك‌ كار ما باشند.
لطف اللهیان با تاكید بر ساماندهی سگ‌ های ولگرد و جمع ‌آوری آنها گفت: امروز اردبیل به عنوان شهر مهربانی ‌ها معرفی شده و با فرهنگ ‌سازی می ‌توان شهروندان اردبیلی را به پناه دادن حیوانات در فصل زمستان تشویق كرد.
شهردار اردبیل بیان كرد: اینكه عده‌ای در پی انهدام حیوان ‌ها باشد قابل قبول نیست و شهرداری نیز با جمع‌ آوری سگ ‌های ولگرد كه سلامت شهروندان را تهدید می ‌كنند اقدام خواهد كرد.
طبق نظر كارشناسان بهداشتی با توجه به این كه حیوانات ولگرد به ویژه سگ ها قادر به انتقال بیماری هایی همانند كیست هیداتیك ، سالك ،تب مالت و مواردی از این قبیل هستند، توجه به جمع آوری و كنترل آنها لازم و ضروری و بی توجهی به این موضوع تهدید علیه سلامتی و امنیت مردم است.
طبق ماده 15 قانون شهرداری ها، دفع حیوانات بلاصاحب مزاحمی كه سبب بروز بیماری های خطرناك به جمعیت دامی و انسانی شود در سطح شهرها بر عهده شهرداری ها و خارج از آن نیز برعهده بخشداری ها است و همچنین برحسب وفق ماده 9 دستورالعمل كنترل جمعیت سگ های ولگرد مربوط به بهمن ماه سال 1387 تصدی واحد كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان زیر پوشش معاونت خدمات شهری شهرداری ها قرار گرفته است.
7110/6016