۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۰۷
کد خبر: 83178606
T T
۰ نفر
تجهیز هزار اتاق اسباب‌ بازی در مدارس كشور كلید خورد

تهران- ایرنا-مدیركل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای كانون پرورش فكری كودكان گفت: نخستین گام در اجرای طرح اتاق بازی و اسباب‌بازی در مدارس با تجهیز هزار مدرسه‌ كشور به بازی‌های مهارتی و آموزشی از دهه فجر امسال آغاز می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اداره كل روابط عمومی ‌و امور بین‌الملل كانون پرورش فكری، محسن حموله افزود: طرح تجهیز 10هزار مدرسه به اتاق بازی و ‌اسباب‌بازی، اتفاقی بود كه در آیین گشایش‌ چهارمین جشنواره ‌اسباب‌بازی عنوان شد اما در نخستین گام قرار شد تا 10 استان تهران، كرمان، كردستان، قزوین، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، همدان، سیستان و بلوچستان و فارس هریك با تجهیز 100 مدرسه اجرا كننده‌ طرح باشند و قرار است هم بازی‌های حركتی مهارتی و هم ‌اسباب‌بازی‌های آموزشی در این طرح مد نظر قرار بگیرند.
وی ادامه داد: با آغاز این طرح استفاده از تجربیات كانون نیز مد نظر قرار گرفت و بخشی از همكاری كانون، آموزش به معلمان شركت كننده در طرح خواهد بود كه مربیان هر استان این وظیفه را بر عهده خواهند داشت و با موفقیت در گام نخست تجهیز 10هزار مدرسه آغاز می‌شود.
بر اساس این گزارش، مركز فرهنگی هنری شماره 25 كانون استان تهران میزبان كارشناسان و مدیران پروژه‌ اتاق بازی و ‌اسباب‌بازی مدارس 10 استان كشور بود. در این بازدید امكانی فراهم آمد تا این مهمانان با 90 نوع ‌اسباب‌بازی تولیدی كه مهارت‌های اجتماعی – ارتباطی، زبان‌آموزی، تفكر و هوش ریاضی، خلاقیت و پرورش تخیل، حل مساله و استدلال را تقویت می‌كنند، آشنا شوند.
در این میان محسن حموله مدیركل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و مسئول مركز فرهنگی هنری شماره 25 كانون استان تهران میزبانان برنامه‌ای بودند كه در حاشیه نشست دو روزه‌ این كارشناسان با هدف آشنایی با اتاق‌های بازی و ‌اسباب‌بازی و به دعوت معاونت ابتدایی آموزش و پرورش برگزار شد.
حموله درباره‌ حضور این كارشناسان در یكی از مراكز كانون استان تهران عنوان كرد: از آنجا كه اسباب‌بازی‌ها هولوگرام خود را از شورای نظارت بر ‌اسباب‌بازی دریافت می‌كنند و این ‌اسباب‌بازی‌های استاندارد، امكان حضور در مدارس را دارند، قرار شد تا ضمن نمایش 90 عنوان از این ‌اسباب‌بازی‌ها، این مهمانان با برخی از فعالیت‌های كانون در این حوزه نیز آشنا شوند.
در ادامه‌ این برنامه كه با حضور ‌دانش‌آموزان و بهره‌مندی آن‌ها از امكان بازی‌های فكری آموزشی و مهارتی همراه بود، معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مسئول پروژه و نماینده دفتر تكنولوژی آموزشی استان‌های یادشده در كنار مدیران كل كانون آن استان با اهداف هر بازی آشنا شدند و در كنار ‌دانش‌آموزان به بازی پرداختند.
مدیركل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش كه با این گروه همراه بود، عنوان كرد: نكته‌ قابل تامل در این طرح فرمولی و تجهیزی نبودن اتاق‌های بازی است. ممكن است شما در استان خودتان تعریفی متفاوت از اتاق بازی داشته باشید، به همین دلیل است كه معتقدیم این اتاق‌ها را می‌شود به صورت تركیبی تعریف كرد. چرا كه اگر تعریفی اختصاصی و دستوری برای اتاق‌ها درنظر بگیریم این طرح به تفاوت‌های فردی احترام نگذاشته است.
رخساره فضلی افزود: نیاز ‌دانش‌آموزان در بافت و جغرافیا متفاوت است زیرا با ‌دانش‌آموزانی روبرو هستیم كه ممكن است نیازهای متفاوت‌تری داشته باشند به همین دلیل است كه این طرح نیازمند نگاه كارشناسانه است.
وی یادآورشد: آنچه مد نظر است انجام بازی‌های فیزیكی و فكری توامان است به همین دلیل است كه مجریان طرح باید انعطاف و هدف‌مندی را فراموش نكنند.
وی ادامه داد: این اتاق‌ها مناسب مقاطع پیش‌دبستان و دبستان‌ هستند اما كاربردی جداگانه دارند پیش دبستانی خود متكی بر بازی است و اگر ما بچه‌ها را پشت میز و نیمكت می‌نشانیم اشتباه است. اما برای اجرایی كردن این اتاق‌ها برای دوره دبستان نیاز به سناریو و تدوین برنامه و راهكار داریم و در این راستا ابتدا معلمان باید حمایت شوند و پس از آموزش‌های اولیه امكان استقلال برای آنها فراهم شود تا با نیازسنجی به تدوین برنامه دست بزنند.
بر اساس این گزارش، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش روز 26 آبان سال 1397 و در جریان برگزاری آیین گشایش چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در تهران از اجرای این طرح و تجهیز 10هزار مدرسه تا پایان سال تحصیلی جاری با مشاركت كانون خبر داده بود و پس از آن مسئولان و كارشناسان این وزارت‌خانه و كانون با برگزاری نشست‌های كاری و تخصصی زمینه‌های اجرای این طرح را به صورت عملی فراهم آوردند.

* منتخب كتاب‌های انقلاب در نمایشگاه بهمن كتابخانه‌ مرجع كانون
نمایشگاه بهمن كتابخانه‌ مرجع كانون پرورش فكری به منتخبی از كتاب‌های انقلاب در حوزه كودك و نوجوان از سال 1357 تاكنون اختصاص دارد.
'...و حركت آغاز می‌شود' عنوان نمایشگاه بهمن سال 1397 كتابخانه مرجع كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است كه در آن 65 عنوان از كتاب‌های با موضوع انقلاب اسلامی ایران به نمایش گذاشته شده‌ است.
«زمستان سبز»، «روز خوب خدا»، «بچه‌های انقلاب»، «شراره‌های آفتاب»، «قصه‌های انقلاب»، «حرف‌هایم با امام»، «انقلاب و لاله‌ها»،فرهنگ‌نامه انقلاب اسلامی برای نوجوانان»، «شاه مقوایی» و «گلبرگ شكوفه‌ها» از جمله كتاب‌های كودك و نوجوان به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است.
علاقه‌مندان می‌توانند از اول تا پایان بهمن 1397 روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16 از نمایشگاه «...و حركت آغاز می‌شود» بازدید كنند.
كتابخانه‌ مرجع كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، پلاك 24 واقع شده است.

* اعتبارات پروژه های مشاركتی خیرین مدرسه ساز به یك هزار میلیارد تومان رسید
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور گفت: این نوید را برای خیرین مدرسه ساز می دهیم كه در لایحه بودجه سال 98 اعتبارات پروژه های مشاركتی خیرین به یك هزار میلیارد تومان رسیده است كه با این رقم می توان بخش عمده ای از مشكلات پیش روی پروژه های خیرساز را مرتفع كرد.
در لایحه بودجه سال98 اعتبارات پروژه های مشاركتی خیرین به یكهزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از مركز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌ و پرورش، مهراله رخشانی‌مهر با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت‌های خیرین مدرسه‌ساز اظهار داشت: سال آینده سالی نویدبخش برای خیرین نیكوكار خواهد بود چرا كه با برنامه‌ریزی دقیق، تمام توان خود را برای جذب حداكثری اعتبارات دولتی و تكمیل پروژه های نیمه تمام خیرین به كار می گیریم.
وی افزود: سازمان نوسازی مدارس كشور سازمانی پروژه محور است و تا زمانی كه اعتبارات لازم تامین نشود نمی‌تواند در راستای انجام رسالت خطیر خود كه همانا توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی است، موفق عمل كند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور با بیان اینكه خیرین نیكوكار مدرسه‌ساز به عنوان معماران فرهنگی جامعه نقش ارزشمندی در ترویج و توسعه فرهنگ كار خیر در كشور دارند، گفت: در یك سال گذشته از دی ماه 96 تاكنون حدود 650 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های نیمه تمام خیرین تخصیص یافته است كه این میزان حدود سه برابر سال 95 بوده است.
رخشانی مهر با تاكید بر ضرورت تلاش مضاعف برای جذب حداكثری اعتبارات پروژه های نیمه تمام خیرین یادآور شد: با جذب اعتبارات لازم و همچنین مشاركت نیكوكاران عرصه مدرسه‌سازی و بدنه اجتماعی كشور می‌توان اقدامات موثر و ماندگاری در زمینه توسعه و بازسازی مدارس كشور انجام داد.
وی با اشاره به ضرورت حل مشكلات و موانع حقوقی فعالیت‌های خیرین مدرسه ساز، تصریح كرد: این موضوع مشاركت جدی مجامع خیرین مدرسه ساز را می طلبد و باید با همفكری و مشاوره‌های درست و از مجاری قانونی برای حل و فصل این فعالیت‌های ارزشمند قدم برداشت.
رخشانی مهر اضافه كرد: امیدواریم سال آینده سالی پرخیر و بركت برای فعالیت خیرین مدرسه‌ساز و توسعه فضاهای آموزشی كشور باشد و خروجی این عزم جدی، توسعه مدارس، توسعه فرهنگ و بالندگی جامعه را در پی داشته باشد.

* برگزیدگان دوسالانه هنرهای تجسمی آفرینش معرفی شدند
برگزیدگان هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی «آفرینش» در رشته‌ها و رده‌های سنی مختلف از سوی اداره‌ كل آفرینش‌های ادبی و هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان معرفی شدند.
به گزارش اداره‌كل روابط عمومی و امور بین‌الملل كانون، بیش از ۳۰۰ كودك و نوجوان عضو مراكز فرهنگی‌هنری كانون در این دوره از دوسالانه هنرهای تجسمی آفرینش در رده‌های مختلف سنی ۴ تا ۱۸ سال موفق به دریافت رتبه‌های برگزیده، دیپلم افتخار و لوح تقدیر شدند.
در رشته‌ خوش‌نویسی در مجموع در سه گروه سنی (۷‌ تا ۹)، (۱۰ تا ۱۲) و (۱۳ تا ۱۸) سال ۹ نفر به عنوان برگزیده، ۱۳ نفر شایسته دریافت دیپلم افتخار و ۲۲ نفر شایسته لوح تقدیر معرفی شدند.
در رشته‌ هنرهای بومی و سنتی (صنایع دستی) در سه گروه سنی (۷‌ تا ۹)، (۱۰ تا ۱۲) و (۱۳ تا ۱۸) سال ۹ نفر به عنوان برگزیده، ۱۴عضو شایسته دریافت دیپلم افتخار و ۲۱ نفر شایسته دریافت لوح تقدیر شناخته شدند.
همچنین در رشته‌ هنرهای بومی و سنتی (عروسك) در سه گروه سنی (۷ ‌تا ۹)، (۱۰ تا ۱۲) و (۱۳ تا ۱۸) سال ۹ كودك و نوجوان به عنوان برگزیده، ۱۵ نفر شایسته دریافت دیپلم افتخار و ۲۹ نفر نیز شایسته دریافت لوح تقدیر شدند.
در رشته‌ نقاشی در چهار گروه سنی (۴ تا ۶)، (۷‌ تا ۹)، (۱۰ تا ۱۲) و (۱۳ تا ۱۸) سال ۱۲ عضو كانون به عنوان برگزیده معرفی شدند، ۲۰ نفر شایسته دریافت دیپلم افتخار و ۳۷ كودك و نوجوان نیز برای دریافت لوح تقدیر رشته‌ی نقاشی انتخاب شدند.
همچنین۱۱ كودك و نوجوان به عنوان برگزیده‌ رشته‌ عكاسی هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی «آفرینش» در چهار گروه سنی یاد شده معرفی و ۱۱ نفر دیگر موفق به دریافت دیپلم افتخار شدند و ۱۹ نفر نیز در این بخش لوح تقدیر گرفتند.
در رشته‌ هنری سفال در این دوره نیز ۱۲ نفر برگزیده شدند و ۱۵ عضو دیپلم افتخار و ۲۳ كودك و نوجوان نیز لوح تقدیر دریافت كردند.
تمامی این آثار در قالب نمایشگاهی همزمان با جشن‌های چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران از ۷ تا ۲۲ بهمن در مركز افرینش‌های فرهنگی‌هنری كانون در خیابان حجاب تهران برپا خواهد شد.

* مزه‌ «آش سنگ» را از دست ندهید
روبرت ژیرو در كتاب «آش سنگ» به كودكان شیوه‌ حل مسئله‌، تعامل و تغییر در رویكردهای یك سویه را آموزش می‌دهد.
این اثر كه برای نهمین‌ بار به دست مخاطبان بالای ۷ سال رسیده، داستان پسری است كه گرسنه و تشنه به خانه‌ای می‌رسد. صاحب‌خانه حاضر نیست به این كودك كمك كند. در این بین قهرمان داستان بر سر دوراهی قرار می‌گیرد و مبارزه را انتخاب می‌كند.
در بخشی از كتاب «آش سنگ» می‌خوانیم: «پسر جوان آرزو می‌كرد قبل از رسیدن شب و تاریك شدن هوا به شهر برسد، اما راه، طولانی بود و تكه نانی كه برای عصرانه برداشته بود، خیلی زود تمام شد. خسته شده بود و گرسنه‌اش بود، ناگهان از دور چشمش به مزرعه و خانه‌ای افتاد. با خوش‌حالی فكر كرد: به زودی وقت شام می‌رسد و مطمئن هستم صاحب این مزرعه چیزی برای خوردن به من می‌دهد.»
این كتاب كه از سوی پاسكال ویرت تصویرگری و از سوی مصطفی سلیمی ترجمه شده است، تلاش دارد مخاطب را با مفاهیمی مانند همكاری و مسئولیت پذیری نیز آشنا كند.
«آش سنگ» در ۲۸ صفحه، شمارگان 5 هزار نسخه و با قیمت60 هزار ریال از سوی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان بازنشر شده است.پیش‌تر نیز ۵۳ هزار نسخه از این كتاب به چاپ رسیده است.
علمی**1883**1440
۰ نفر