۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
شناسایی راهكار جدید برای مقابله سیستم ایمنی با سرطان

تهران – ایرنا - محققان دانشگاه پنسیلوانیا راهكار جدیدی را برای تقویت ماكروفاژها و تامین انرژی لازم برای حمله به سلول های سرطانی و بلعیدن آن ها شناسایی كردند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، ماكروفاژها سلول های سیستم ایمنی هستند كه وظیفه محافظت از بدن را بر عهده دارند، اما بسیاری از تومورهای سرطانی سیگنالی موسوم به CD47 ایجاد می كنند كه ماكروفاژها را به خواب عمیقی فرو می برد و مانع بلعیدن و هضم سلول های سرطانی توسط ماكروفاژها می شود.
اكنون محققان دریافتند از طریق برنامه ریزی مجدد متابولیسم ماكروفاژها می توان اثر این سیگنال را از بین برده و ماكروفاژها را مجددا فعال كرد.
ماكروفاژها مانند سلول های T و B از نوع سلول های سیستم ایمنی هستند، اما بر خلاف آن ها قادرند سلول های غیرعادی موجود در بدن را هضم كنند. در واقع این سلول ها موثرترین مدافعین بدن در برابر سرطان هستند، اما اغلب آن ها فریب خورده و به رشد سرطان كمك می كنند. سلول های سرطانی با ارسال مستمر سیگنال CD47 مانع حمله ماكروفاژها به خود می شوند، اما محققان دریافتند مسدود كردن این سیگنال نیز موجب حمله ماكروفاژها به سلول های سرطانی نمی شود. در واقع پیش از به كارگیری سیگنال های مسدودكننده CD47 باید سیگنال دیگری برای فعال كردن مجدد ماكروفاژها به كار گرفته شود.
برای این منظور محققان از نوعی گیرنده پروتئینی موسوم به CpG استفاده كردند كه قادر است ماكروفاژها را فعال كند و حتی در مجاورت سطح بالایی از سیگنال های CD47 نیز موجب حمله ماكروفاژها به سلول های سرطانی شود.
در بررسی ساختار مولكولی این پدیده مشخص شد ماكروفاژها از گلوتامین و گلوكز به عنوان مواد متابولیك برای تامین انرژی موردنیاز خود به منظور حمله به سلول های سرطانی بهره می گیرند.
نتایج این تحقیقات نشان دهنده اهمیت متابولیسم ماكروفاژها در اثربخشی واكنش سیستم ایمنی بدن نسبت به مهاجمین است.گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature Immunology منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440